Hej, jag kollar på några gamla klipp av Per H Börjesson, Spiltans VD och han pratar om hur man ska tänka inför aktieköp. Där pratar han om att man ska ta nyckeltal och jämföra de och liksom känna bolaget innan man köper det. Hur menar han, hur använder man nyckeltal, vilka nyckeltal, alla svar är hjälpsamma!
Att analysera bolags ”hårda värden”(nyckeltal) krävs att man har läst på väldigt mycket om vad allt betyder i en årsredovisning och hur dessa nyckeltalen används inom en viss bransch osv.
Det vanligaste nyckeltalet är P/E-talet, Price/Earnings som visar priset på aktien mot vinsten i bolaget och du kan få en uppfattning om hur många år det tar för dig att tjäna tillbaka det du har investerat.
Sedan finns det hur många nyckeltal som helst som man kan lära sig, men jag skulle säga att du får hitta lite böcker/gå någon kurs för att lära dig lite mer om fundamental analys där nyckeltal är det väsentliga!
Att känna bolaget är sjukt viktigt tycker iaf jag, förstå vad bolaget gör för att du själv ska kunna ta beslut om det är ett bolag du vill äga, inte bara kolla på siffrorna i bolaget.