Hej! Aftonbladet skriver om FIRE. Är det någon som har inlogg och läst artikeln, som ligger bakom betalvägg? Jag utgår från att personen i artikeln - Ralf - haft hård spardisciplin och investerat i breda fonder. Eller?
“…har flera miljoner på kontot.”
Typisk Aftonbladetformulering, för att det ska låta extremt. Men norsk ekonomiexpert och namnet Ralf Lofstad skriker ju att det är i fjordlandet det här hänt. Det är väl ingen sund RT-medlem som läser den blaskan, men om i fall att, så vore det ju kul att höra om Ralf har någon fin kjempestrategi man missat.
Tänker inte klicka, men ingressen får det att låta som att han bestämde sig 2020 och “nu” har han flera miljoner. xD
Överlag i dessa fall rör det sig om att ta hög risk och vara väldigt aktiv. Ofta en gnutta tur. Rika tillsammans modellen är mer stressfri med låg, stadig avkastning. Vill minnas att en av världens rikaste hånade index aktier och prisade högrisk aktier.
Är förvånad att blaskan visade det. Enligt dom. Ja i alla fall Anders Lindberg, är det vi sparares fel att vården har för lite pengar. Vårt fel att lss är sämre för vi sparar osv ![]()
Har du läst artikeln eller kör du på känn?
Hört det ofta förr. Men ej läst denna. Kanske är något nytt sätt han kommit på. Får se om någon som betalar aftonbladet kan upplysa
Börsen har gått bra sen 2020. Han hade väl tur med sitt lån, då.
Ja kan man säga. Tänk och låna 500 tusen till fonder precis innan covid kraschen ![]()
Istället för att gissa vad som står i artikeln så kan man väl läsa den?
Där står det att han började investera i globala indexfonder 2013, satte in 85 000 NOK som engångssumma och månadsparade mellan 3000-4000 NOK fram till 2020.
Då tog han ett stort kreditlån på bostaden och ökade månadsparandet till 25 000 NOK.
Han har allt i globala indexfonder förutom en liten pott på 100 000 NOK i krypto för skojs skull.
Han säger att han lyckats för att han är singel och har låga utgifter, samt att han kom in på norska bostadsmarknaden tidigt.
Sammanfattningsvis kan man väl säga förutom att snåla och spara, har han gjort bostadskarriär samt investerat med hävstång vid vad som skulle visa sig vara rätt tillfälle.
Är väl inte första gången dumpressen hittar på artiklar för att sälja prenumerationer…
För ett tag sen var det en tjej som var miljoner, hon hade “hittat” 300k typ som startkapital som hennes föräldrar gett henne.
Tack för sammandraget. Inget nytt under solen alltså. Cirkulera. ![]()
Och bara så ingen får en konstig bild av mig, jag betalar inte för plus-artiklar på Aftonbladet, det råkade följa med ett gratisabonnemang till SvD.
Detta, och sedan kanske flera frågor i stil med:
“Var kommer alla miljonerna ifrån ?”
Sen klippt svar.
Men det är kanske mest SVT som gör så. Det är utan tvekan ALLTID något skumt med laglydiga medborgare som har mycket pengar.
Tack för info Esko!
Lite som att säga ”frågar åt en kompis” ![]()
![]()
Aftonbladet Plus är att betala för artiklar ingen annan vill läsa gratis…![]()
fast i det här fallet ville jag läsa artikeln, så jag vet inte vad det säger om mig
Det enda jag ser är några personer som blir nyfikna på en artikel inom ett ämne som intresserar.
Varför skulle någon vara en sämre människa för att artikeln råkar stå i en kvällstidning
?!