Vaa??! Å jag som bara tittar på dokusåpor på kvällstid, men de har aldrig med något tips om FIRE där… känner mig lurad
![]()
Om man har universitetsutbildning (räcker med en enstaka kurs) och ett behov av att ha Aftonbladet Plus så går det att få det gratis via Mecenat Alumni.
Tidigare fick man 12 månader som förnyades automatiskt. Nu är det fem månader som man måste avsluta, men det går att använda igen efter någon månad. De har liknande erbjudanden på Expressen Premium.
Om man har universitetsutbildning (kan räcka med en enstaka kurs) så använder man inte Aftonbladet alls. ![]()
Tack för tips, fanns flera bra gratiseebjudanden. Både tidningar, Readly och ljudböcker! ![]()
Jag förstår inte hur folk vågar outa sig själv som miljonärer i tidningen. All respekt till att tjänat miljoner, men känns som att man ber om att få problem.
Vilka problem då? ![]()
Scammers etc.
Jag förstår hur du tänker, men som jag fattade hade väl även den här snubben hög sparkvot och låga utgifter? Då finns det väldigt få saker att sno på plats och ska någon hållas under hot och tvingas logga in och flytta fonder etc, då blir det snabbt opraktiskt när en överföring ofta tar minst 24 timmar till egna konton.
Jag får mejl, sms och telefonsamtal från bedragare varje vecka och är långt ifrån miljonär.
Så det ökar troligen inte risken nämnvärt, alla kan drabbas av brott, oavsett kronor på sitt isk.
Men risken för att bli måltavla för godtyckligt orten-gäng ökar om det blir allmänt känt att du har stora tillgångar. Det är tyvärr återkommande att det sker rån där offret på ett eller annat sätt visat sin rikedom. Även längre situationer där offret tvingas föra över tillgångar under pistolhot. Så det finns en tydlig nedsida men ingen uppenbar uppsida av att det blir allmänt känt att du har tillgångar/är rik.
Risken finns alltid såklart, men troligen är risken större att vara med om en trafikolycka. Man kan välja att leva sitt liv inomhus, likaväl kan man gömma sin rikedom.
Men allt i livet innebär risker. Så man får utvärdera själv vad som känns bäst. Tycker artiklar om ekonomiskt kluriga personer är intressant och inspirerande. Så är glad att många vågar. ![]()
Lite detta jag tänkte på också. Jag bor i ett område där det är utsatt. Finns inte en chans att jag hade frontat med att jag har någon form av rikedom. Ju fler ögon på dig desto sämre.
Sen tänker jag att någon som går ut i tidningen med att dom är miljonärer gör det för sitt egna ego samt överkompenserar för något annat.
Gillade artiklen då han investerat och tänkt lite som forumet.
Månadsspara i billiga breda globalfoner. Gör det agressivt om möjligt(familjesituation) öka din lön så gott det går och låt inte livsstilsinflation ta över. Betala inte av dina lån utan använd din belåningsgrad som hävstång.
Kul att det plockas upp av pressen även om det inte är nått sexigt sätt att spara på.
Really, hur kommer det sig?
Något enstaka mail har dykt upp någon gång men aldrig mer än så och aldrig telefon eller sms.
Har haft mitt telefonnummer sen 1998, så gissar att det läckts i flertalet hackerattacker mot sidor där det finns registrerat.
Mejlen sorteras bort till 99%, gmail har bra filter, men det är intressant att kika på rubrikerna i papperskorgen ibland.
Har bara lurats en gång via en fejklänk på Facebook, men de kom aldrig över något, då jag alltid har spärren på för onlineköp på kortet. Klonade kompiskonton är läskigt.
Svarar sällan på okända nummer numera, för många bluffare på utländska nummer och knepiga banker som ringer om lånoptimering.
Jag som inte ens har lån.
Tråkigt att det är så för dig.
Inget som påverkar min vardag direkt, men tror att alla som bor i rika länder i väst är måltavlor. Oavsett om man pratat i pressen om sina pengar, eller inte.
Så man får använda de verktyg som finns för att skydda sig. Men att inte dela med sig av sin ekonomiska resa, att inte prata om ekonomi eller tips kring ekonomi gör inte att man är säkrare. Snarare fattigare, livsmässigt och socialt.
Sen, att undvika skulder hos skumma typer, köpa partyknark och vara källkritisk, är nog smart. För alla.
Jag kan absolut prata ekonomi och placeringar med andra. Men ser inte alls på vilket sätt jag skulle få ett rikare liv för egen del av att flasha min eventuella förmögenhet. Finns bara risker både för hälsan och rent socialt med att göra det. Finns en mängd andra trådar här på RT på samma tema där andra också vädrar skepsis mot att låta omvärlden förstå vilken ekonomisk situation personen befinner sig i. Av just hälsoskäl. Och att det i många sociala sammanhang landar snett Allt ifrån trådar om klockor där det framstår som en rånrisk att ha en dyr sådan på armen, till tråden om huruvida andra känner till ekonomin, via diverse andra trådar.
Nu vet jag inte i vilken del av landet du befinner dig, men i storstadsregionerna är det snart större risk att bli rånad/skjuten än det är att dö i trafiken.
Som sagt, livet innebär risker, för alla.
Man får välja själv vad som passar ens känslor.
Cirka 16 000 skadas i trafiken varje år, 220 avlider.
Cirka 2300 privatpersoner rånas, mord i samband med rån är ytterst ovanligt. Vanligaste offren är unga män, i storstäder, kvälls och nattetid i miljöer där alkoholkonsumtion är utbredd.
Så, vad bör man vara mest rädd för?
Trafiken, utelivet, eller kanske livet i stort?
Man ska inte underskattat det om det är samma organisation som konstant ringer en. Mina föräldrar blev trackad av någon organisation som på något sätt fått reda på att jag har investeringar. Som tur för mig så hade bara mitt barnhems nummer. Men de kunde hålla på upp till 4 timmar åt gången.
Det bästa när man har pengar är och hålla tyst om det. Är egentligen dumt att även med alias här säga att man har x miljoner. En erfaren hackare kan lätt få reda på allt om en.