Rimlig inkomstnivå vid FIRE

Finns det någon minimumnivå för “månadsinkomst” vid FIRE? Förstår så klart att det beror helt på levnadsnivå och kostnader men tänkte om det finns någon generell nivå som de flesta siktar på?

Själv skulle jag kunna gå FIRE vid 55 år (47 idag) genom att sprida ut privat sparande, tjänstepension och allmän pension. I detta scenerio skulle jag få en månadsinkomst på 46 tkr. Är det en nivå som ni skulle vara nöjda med?

Ja snälla nån, det är en hög inkomst, grattis! :partying_face:

7 gillningar

Personligen hade jag varit nöjd med den, men det viktiga är om du är nöjd med det?
Ett tips är också att räkna på belopp efter skatt eftersom 1) pengarna kommer från olika skattenivåer och 2) inkomstskatten skiljer beroende på hur gammal du är.

1 gillning

Tack för svar! Ja, det känns som en nivå som jag är nöjd med. Men visst är det samma skatt på allmän pension som tjänstepension? Sen förstår jag att det blir en annan skatt på mitt privata sparande när jag tar ut det.
På vilket sätt spelar ålder in för skattenivå?

Ja samma skattesats, men åldern påverkar vilket grundavdrag du får och vill du taktisera lite så kan det finnas pengar att hämta.

Bra tips men grafen visar relationen mellan grundavdrag och inkomstnivå. Hur vet man hur ålder kan användas taktiskt?

1 gillning

46.000 är väldigt mycke i mina ögon… Men allt har göra me va man har för utgifter…

9 gillningar

För att förstå planen lite bättre, hur har du kommit fram till att uttaget blir precis 46 tkr/mån?

Gäller det beloppet från 55 år och sedan livslångt? Har du beaktat inflationen, så du räknar upp uttagsbeloppet i nivå med KPI varje år?

Och hur har du räknat på uttag från det privata sparandet? Vilken förväntad avkastning osv?

1 gillning

Är det 46 kSEK i 2023 års pengar? Jag vet inte hur du har räknat, men tänk på att 46 kSEK har mindre köpkraft om 20-30 år.

planen bygger på pensionsprognos från 55 och livslångt som förstärks av eget kapital fram tills 85 års ålder. Så ingen avkastning finns med i kalkylen. Och antar att minpension.se inte tar hänsyn till inflation så det är ju ett bra inspel.

1 gillning

ja, det är i 2023 års pengar så bra poäng att ta höjd för inflationen

Jo, jag tror minpension tar med inflation i beräkningarna. Osäker på estimerad nivå dock. Andra får rätta mig om jag har fel.

Dessutom svårt att förutspå oavsett, vilket vi sett senaste åren. Från ca 1% till 10% inflation på bara ca 2 år.

2 gillningar

Du pratar FIRE och du pratar inkomst. I min värld går det inte ihop om man inte pratar exempelvis uthyrning. Men är det pensioner, hyror, småjobb etc ska ju dessutom skatt dras, vilket inte är “normalfallet” vid “vanlig” FIRE, som brukar baseras på avkastning. Du skriver också jag, men räknas fler in i kalkylen?

Med allt det ur vägen: 46k är sjukt mycket pengar pengar för en person i FIRE, förutsatt att det inte finns enorma lån, tankar om sportbilar, utlandsresor (i plural) etc. Jag hade klarat mig fyra månader på den summan, ett halvår om det kniper.

Om jag varit nöjd? Jag hade nog ansett att jag hade jobbat för länge. Men det är som sagt alltid en personlig bedöming. :slight_smile:

11 gillningar

förstår. Ja, “inkomst” är det ju egentligen inte ur den bemärkelsen men använde begreppet för vad jag kan få ut varje månad att leva för.

För mig är det vad jag spenderar på 6 månader normalt eller 5 månader om jag tar på mig spenderarbyxorna :sunglasses:

Men helt ärligt så är jag nyfiken hur någon spenderar 46k :slight_smile: gissar att man har en bostad som ör dyr i drift/kostnad? Samt en fet bil o båt och kanske semesterhus?

1 gillning

och lite nyfiken. Jag är ganska ny inom fire och inte 100% påläst. Min strävan är att att vara Finansiellt oberoende och göra en tidig exit från arbetslivet. Min plan är en blandning av pension och att eget kapital som kommer från investeringar. Skulle ni säga att fire endast enligt sin definition får finansieras från avkastning av kapital?

46k efter skatt för en person är en bra nivå.
Det motsvarar uppskattningsvis 75k före skatt på en vanlig lön.

1 gillning

Förtydligande att det är före skatt på den delen som kommer från pension

1 gillning

Uttagsplaneraren hos minpension.se kan ge dig siffror efter skatt.

1 gillning

Nej, jag skulle inte varit nöjd. Jag skulle tyckt det var för mycket och skulle istället slutat jobba vid 50.

15 gillningar