Rimlig inkomstnivå vid FIRE

Jag skulle säga att om du är komfortabel med din kalkyl så kan du strunta i ord och definitioner.
FIRE betyder bara att med hjälp av finansiellt oberoende kunna sluta jobba tidigt. Gör det och njut!

4 gillningar

Jag befinner mig i en något liknande situation och kommer växla in en del av pensionen mot en tidigare exit. Har ett par år kvar till 50 och satte igång ett FIRE-sparande för några år sedan. Efter att ha räknat på mängder av scenarier har jag bestämt mig för att lämna det traditionella arbetslivet vid 50.

I praktiken behöver mitt sparade kapital endast försörja mig i fem år, fram tills jag är 55. Därefter räcker min tjänstepension (samt allmän pension vad tiden lider) mer än väl för mina modesta utgifter.

I slutändan handlar det mest om din komfortnivå, själv är jag en obotlig hängslen och livrem typ, så jag lägger alltid in extrakuddar för ‘man vet ju aldrig’.

6 gillningar

Fast det verkar du ju inte förstå.

46kSek motsv bruttolön är riktigt bra. Har man dessutom ägt av betalt boende och är två kan man leva loppan.
Det låter dock som om du har en hel del eget sparande du tänkt ta av också dvs redan skattade pengar.
Ett stort och jätteviktigt missförstånd är att inte minPension.se tar hänsyn till inflationen.
Det gör dom!.
Det görs genom att man i alla beräkningar räknar i reala termer dvs avkastning utöver inflationen. Det ÄR den enda relevanta siffran i sammanhanget. Om jag minns rätt är det just nu satt till ca 2%. Det betyder att pengarna som finns för din pension antas öka realt i värde 2% per år (även efter skatter etc) . Om dom ökar mer blir pensionen högre och om den ökar mindre blir den mindre.
Dom flesta hoppas nog på att det realt skall bli det dubbla! Och för det finns det nog goda chanser över lång tid.
Skatteoptimering.
En skattning för när lägre skatt tas på din pension är från året du fyller 69!
Jag missade tyvärr själv att för oss som tar ut pension före riktåldern på den nivån du nämner dras ca 2800Sek extra skatt varje månad.
I ditt fall kan du med dagens regler om du tar ut rejäl pension hela vägen få avnjuta en extra beskattning i 19 år! Av totalt drygt 600kSek
Därför är det smart om man har mycket sparade pengar (som inte skattas som pension) att man tar ut så mycket av dom man tycker är rimligt lagom många kalenderår innan riktåldern och lever på dom.
Rimligen är det vettigt att undvika statlig skatt på högre pension längre fram men den är nu 2023. hela 57000 per månad dvs en bra bit upp. Det “problemet” dyker nog bara upp om du lyckas superbra med dina placeringar vilket väl vore roligt.
Om du vill optimera lite skatt som jag missade tyvärr.
Fundera över hur mycket sparade pengar du kan tänka dig leva upp.
Antag att du tycker att tre kalenderår uppehälle är ok. ( måste vara kalenderår) Just nu gäller då 2023.

• Då ser du till att bara ta ut max ca 1500/ månad i pension som ger noll skatt. Dvs statlig pension avstängd nästan helt och ingen tjänstepension då lämpligen. Tänk på att tjp ofta inte är ändringsbara. Dvs sätt igång någon/några mindre innan perioden som tar slut i rätt tid.
  • Lev på sparpengar hela 3 kalenderårsperioden
  • Aktivera pensioner igen efter riktåldern
    Det trixandet sparar 3 hela år av extraskatten på tidig pension. Dvs ca 100.000 Sek i dagens pengar.
    Om du väntar på sättet jag beskriver har du möjlighet att anpassa hur du gör efter reglerna som gäller när detta är aktuellt om nära 20 år.
4 gillningar

Tack! Den där extra skatten är ju viktig att ha koll på!

FIRE handlar inte om att överleva eller ens gå på sparlåga utan att kunna leva ett gott liv och uppfylla sina drömmar (om man har några). Dessutom ska man ha råd med kontanta bilbyten och att när som helst fixa sina tänder eller gå före i vårdkön genom att kunna betala för det man behöver åtgärda istället för att kanske halta runt i över ett år med ett trasigt knä eller en utsliten höft. Detta blir viktigare ju äldre man blir.

2 gillningar

För dig handlar det inte om det men man kan ha olika krav på vad man behöver.

2 gillningar

Ligger ribban så lågt att man talar om att klara sig på 46.000 kronor under 4 månader eller 6 månader om det kniper så borde man fråga sig om det verkligen är FIRE det handlar om eller kanske istället är frågan om något annat, möjligen en överlevnadstävling.

Jag håller med om att 46000 under fyra månader är lite men det du beskriver låter istället väldigt mycket, någonstans däremellan tycker jag är rimligt för mig.

Om man brukar leva på drygt 10000 i månaden är förstås 46000 inte superlite.

Jag tänker själv 15000 i månaden och avrundar det till 200000 om året för att räkna lite högt.

2 gillningar

Menar du 46000 i utgifter inte inkomster?

För en ensamboende person?

Du kan alltså ha fasta kostnader på 16000 per månad och sen spendera 1000kr per dag på mat och nöjen.

Borde fungera.

1 gillning

Ja, precis, även om jag märker vad du antyder, vilket jag tycker är både fel och barnsligt. :slight_smile:

…vilket säger en hel del mer om dig och din generation än om den som kommer efter.

Medhåll.

Återigen en bild av vad du tycker du är värd, på bekostnad av andra.

Absolut.

,

Du får gärna se det så, men var då beredd på att vi är många som ser det som att du är en nonchalant aktiegubbe från en annan tid som inte hade nå’n omtanke om varken klimat, natur eller medmänniskor. Det är också ett pris du betalar, med den skillnaden att du inte kan betala räkningen kontant.

Hårda ord kanske, men det är så orimlig nivå på ditt svar. Inte för att du inte får tycka att det är lite med 46k på fyra månader, utan för att du avfärdar så många som redan idag lever gott på den summan.

TS har idag ett läge som en försvinnande minoritet av befolkningen befinner sig i, så att hen egentligen frågar om det räcker är också egentligen ganska bisarrt. Hen gör det dock med mer finess och hens fråga är mer öppen och filosofisk än kategorisk, vilket gör tråden intressant.

12 gillningar

Man kan göra av med pengar rätt lätt:

Lägenhet i sthlm innerstad (ej någon speciell): 35k (ink amortering).
Äta ute/take-away: 10k (inget speciellt där heller, men för två personer).

Och bara där är man uppe i 45k. Lägg till en bil; 7k (utan lån).

Nu är inte amortering att göra av med pengar, men visst, en utgift är det. En återbetalning av ett (stort) lån man valde att ta en gång. Men 35k på en person är fortfarande vasst, tycker åtminstone jag.

Japp, för två. :slight_smile:

För två då tydligen, vilket skulle innebära 23k för en person och plötsligt inte alls lika världsfrånvänt som delar av diskussionen visat att andra här är. :smiley:

Är inte detta ganska… normalt? :eyes::eyes:

Hus, bil, sommarstuga å en jolle!

Tänker dock om man är 55 år så äger man nog en stor del av ovan nämnda så det borde kanske inte vara 46 tusen som går ut varje månad, men kanske 25-35

1 gillning

Hej Fire_55!
Min FIRE nivå ligger på ca minimum 7000kr månaden för att täcka alla mina fasta kostnader exslusive mat men 15.000 månaden efter skatter och sådant om jag ska leva på den utan någon typ av annan sysselsättning (i 2023 pengavärde).
Jag tror att jag förmodligen kommer jobba även om jag är FIRE i bermärkelsen några timmar någonstans på en butik, eller lite egna projekt som ger mig matpengar, kanske 20-30h månaden, så FIRE blir när alla fastna kostnader för mig är betalda.
Så i min sits skulle 46tkr månaden vara mer än jag haft i lön hittils i arbetslivet så de skulle räcka och bli över.
Men om de räcker i din sits beror väl på om du har stora lån, många skulder, höga räkningar, dyr livsstil etc etc. Om du räknar bort alla fasta kostnader, lån och så, hur mycket av pengarna får du kvar då och skulle de räcka för dig eller känns de knapert och jobbigt? Om de känns knapert och jobbigt, kan du bli av med lånen, ändra livsstil så de känns bättre? Det är nog några frågor att ställa dig själv liksom :slight_smile:

6 gillningar

Den räknar upp med inflation och en nettovärdeökning på 1,9%. Den räknar inte upp lönen. Du kan läsa mer hos minPension i inloggat läge. Här är lite allmänt. Så beräknar vi din pensionsprognos - minPension

MIxar du privat kapital och prognosen på minPension behöver du omvandla ditt privata kapital till nuvärde.

Ang. grundavdraget och det förhöjda grundavdraget behöver du titta på när du får det förhöjda och göra smarta val utifrån det och även fundera på hur du maxar grundavdragen de andra åren.

3 gillningar

Tolkar jag det rätt att det verkar finnas 2 grenar inom FIRE? (Eller kanske ännu fler)

• En gren där drivkraften och en stort del av motivationen för FI är att kunna leva så kostnadsoptimerat som möjligt för att möjliggöra RE.

• En gren där motivationen helt kommer från RE men där själva kostnadsjakten inte triggar individens belöningssystem.

För egen del kommer min drivkraft av att kunna vara fri att välja vad jag lägger min tid på. Jag kanske bygger ett hus eller volonterar där det behövs eller väljer att resa under en period samt fortsätta jobba med investeringar. Jag kan också tänka mig att ha ett jobb under perioder men på mina villkor och inte vara begränsad till 5 veckors semester.

Förstår av tråden att jag är priviligerad i fire-kretsar och det var inte min avsikt att verka verklighetsfrånvänd. Däremot är jag fortfarande intresserad av era drivkrafter och på vilken nivå ni tror att dessa går att uppfylla.

3 gillningar

Det finns väl ungefär lika många avarter som det finns människor.

5 gillningar

Va! 46k före eller efter skatt spelar ingen roll. Jag hade gått fire direkt!!! :slight_smile:

Men visst, vill man bo i ett slott så kostar det…

1 gillning

Det betyder i princip att nära nog alla uppnår FIRE, vilket gör att vi kan avfärda det som ett speciellt mål.