Rimlig inkomstnivå vid FIRE

Existensminimum är 2023 5715 kr per månad exklusive boendekostnad och en del andra kostnader för medicin, vård och barn.
Personligen skulle jag inte känna mig ekonomiskt fri på den nivån.

1 gillning

Det är för mig självfallet att vi alla kan ha olika åsikter och jag kan inte göra något åt att så många väljer att försvara ESG i nuvarande tappning, jag gör det inte.

Jag skulle vara väldigt, väldigt nöjd. Jag tror att de enda gångerna i livet som jag bränt så mycket på en och samma månad var när jag köpte bil och hus :sweat_smile:

1 gillning

Vi pratar nog om lite olika saker.

Oavsett: Klart att man ska ha så man klarar sig om man väljer FIRE. Där är vi överens. Jag väljer medvetet att använda ordet jag när jag gör inlägg, eftersom det rör min situation. Du använder det mer allmänkategoriska uttrycket *det går inte", som om det är en universell sanning. Den sortens retorik är jag starkt emot.
Sedan får du tycka att jag lever under existensminimum och plågar mig själv och jag får tycka att du lever över vad planeten tål och frossar på andras bekostnad. Det är våra rättigheter. :slight_smile:

6 gillningar

När man läser om den nivån så förstår man hur jäkla bra de flesta i Sverige har det,

Jag har då levt på existensminimum hela mitt vuxna liv och känner inte att jag saknar något alls jag behöver inte ens “jaga” röda priser på mat etc för att hamna vid existensminimum och har en slant över till mina nöjen på det.

Dock skillnad iofs på att leva på existensminimum och som mig kunna lägga undan en slant varje månad för framtida köp etc och ej kunna spara något alls.

1 gillning

Oj, där är jag i alla fall inte ensam. Många är glada om de lyckas skilja på de och dem.

Nu är jag med, klimatboven har råd att flyga i businessklass och har inte elbil.

Jag och frun klarar oss mer än väl utan att snåla på 30k netto/månad. Utflugna barn och
ej skuldfritt boende.
Så det går absolut utan några större uppoffringar, vi väljer inte bort något.

5 gillningar

Vi hamnar under 10.000 per månad med god marginal…

1 gillning

Per person eller som par? Bra jobbat oavsett, så länge ni trivs (vilket är bilden jag fått). Grymt! :smiley:

1 gillning

Något få tänker på är att ha tillräckligt med pengar på sparkontot för att kunna betala för privat sjukvård om nöden kräver, detta för att slippa dö i den svenska vårdkön. Kvinnan nedan skulle opereras för pulsåderbråck i mars 2021 men först i slutet av oktober samma år fick hon behandling men dog. Om hon hade behandlats i tid så hade hon sannolikt levt idag.

Operation sköts fram tre gånger – kvinnan dog
En kvinnas operation sköts upp tre gånger – och när kvinnan väl hade fått behandling avled hon i väntan på att få skjuts hem från akuten.

Jo allt kan hända och allt går inte att skydda sig emot.
Du kan rada upp exempel, du kan dö i trafiken men köper du en pansarvagn så minskar risken.
Men visst massor av pengar underlättar men någonstans måste man dra gränsen för vad som är rimligt.
Det du tar upp är inte ett FIREproblem.
Tycker iaf inte jag

3 gillningar

De är som par, dvs två vuxna…

1 gillning

Det är ett FIRE problem.
Pengar löser naturligtvis inte alla problem och man kan inte skydda sig mot allt men att lägga undan tillräckligt med pengar för att kunna få snabb vård kan faktiskt rädda livet. Har själv vårdats på privatsjukhus tre gånger, i praktik ingen kö. Undersökning på måndag, operation på onsdag och utskrivning på fredag. En investering i egen hälsa är, i mitt tycke, ett mycket förnuftigt val.

Som jag skrev för mig är det inget FIREproblem.
Liten fördel för oss i Sverige är att vi har så bra och dessutom gratis sjukvård så den biten behöver jag inte spara till. Och hur man än planerar så kommer döden hinna ifatt en.

2 gillningar

-Nej.
-Jo.
-Nej!
-Jo!
-Nej!!!
-Jo!!!
-NEJ!
-JO!

(…Jag tror inte vi kommer nå’nstans här.)

Du kan kliva av när du vill.

-Nej. :wink:

:wave:

2 gillningar

Det är bra att komma ihåg att vi alla har rätt till våra egna åsikter, och det är helt acceptabelt att inte hålla med alla. Att försöka övertyga andra på ett anonymt forum kanske inte alltid är så lämpligt då det ibland kan leda till onödiga konflikter och missförstånd. Istället uppmuntrar vi till öppna diskussioner där vi respekterar varandras åsikter och uppfattningar.

6 gillningar

Tänkte också på det! Speciellt i ett sånt här forum där man deltar kring ett intresse så blir det ju roligare om man delar med sig av erfarenheter och kunskap istället för ”rätt och fel”. Tack alla som bidragit med fakta och tankar kring min frågeställning. Får mkt motivation av att lyssna på era erfarenheter!

3 gillningar

Hur gör man det?