Helt ny här. Har äntligen bestämt att jag är klar.
Har läst allt… min portfölj är 12mkr. Jag är isch 54år. Jag har i många år haft som mål att portföljen ska ge en årlig avkastning på 6%.
Vet inte exakt vad det gett men skulle säga något mer. Kan man anse sig vara en del av FIRE nu? Dvs ekonomiskt oberoende? Ser fram emot inputs och inspel på allokering
Högst troligt, ja. Dvs du borde kunna leva på endast avkastningen.
Men det beror på hur stora utgifter du förväntar dig att ha per månad, samt om besparingarna och utgifterna bara är för dig själv eller tex sambo/fru/barn också.
Och kanske även hur mycket du kommer få i pension.
Du kan ju i princip sätta sprätt på alla dom där pengarna på en enda sommarbil. Eller så kastar du ut käringen, säljer lyan i stan och flyttar ut till sommarstugan, bygger om den till ett fort med bubbelbad och orangeri och lever som en kung resten av livet.
Vad jag försöker säga är man får anpassa mun efter matsäck.
Hur ser allokeringen ut idag? Är det viktigt att endast leva av avkastningen eller får kapitalet minska över tid? Vad ska ditt liv kosta per månad? Kan du bo billigare och vara okej med det? Men med det sagt, spontant ja.
Ha ha, kul med variation på svar.
Finns ju i princip en huvudregel, allt baserat på historisk data. I den mening är det zero problems, men köper jag Ferrari och semesterhus i Portugal så sinar kassan så klart.
Jag räknar på 4% och det räcker gott
Från början så hade jag enkelt räknat att x i kapital skulle räcka i ca 30 år. Insåg för länge sedan att man inte ska utgå från att allmän pension ger nåt, eller ytterst lite iallafall. 40k i månaden klarar jag mig fint på
Bor dyrt just nu, men över tid bor jag i princip för 0kr per månad ![]()
Hur lyckas du få boendet att gå från dyrt till 0 kr?
Och hur många kkr/mån innebär dyrt? Hur fördelas det mellan hyra, bolåneräntor, amortering, …?
Nja, dyrt var väl att ta i, det är snarare så att det är dyrt i förhållande till min ord/budgeterande kostnad. Det har med räntor att göra så klart. Sen har jag intäkter i mina fastigheter. Givet en normal räntenivå så har jag i princip 0kr i boendekostnad.
Hur långt är ett snöre? 12 millar räcker 33 år om du tar ut 30 000 kr netto per månad exkl avkastning. Hur mycket avkastning behöver du för att pengarna ska räcka livet ut. 1% ränta/avkastning per år så räcker pengarna i 50 år.
Ja jag tror du klarar dig.
Tjohooo, när jag pratat med PB så anser de flesta att mitt mål om 6% är i underkant. Många som lockar med mer, men jag håller fast vid mina mål om 4,5%/år och det funkar ju bra
Vad är en normal räntenivå? Om vi tar reporäntan som grund, är det -1%, 0%, 4%, 8%, …?
Själv skulle jag vilja säga att vi har en ganska normal räntenivå just nu, om man ser det historiskt över längre tid.
Där håller jag inte riktigt med dig, normalt räntenivå är nog snarare 2,75-3% efter max rabatt. En belåning som är på taket för maximalt avdrag så är realräntan ca 2,1%
För FIRE-beräkningar brukar 4% vara det som gäller (med 60/40 allokering i globala indexfonder respektive räntebärande placeringar). Men i vissa mer konservativa beräkningar som ska gälla över längre tid räknar en del med 3,5% eller 3% avkastning.
Tänk även på att eventuell skatt också måste dras av (ISK-skatt eller kapitalvinstskatt beroende hur det är placerat).
Mål är en sak. Vad du uppnått en annan. Menar du 6% utöver inflationen med skatter och avgifter avdragna?. Inte varit speciellt svårt att slå senaste ca 20-30 åren fram till 2021 i alla fall. KAN förstås bli svårare framöver för att trycka ner långtidsmedel lite mot rimligare nivå.
Som sagt, överstigit målet om 6%, detta över +10 år. Har fortsatt en allokering och riskaptit i mål om 6%. Men min ”safezone” är snarare 4%
Ja, det är svårt att veta hur bolåneräntan kommer utvecklas över de närmaste 30-40 åren.
Men redan i dagsläget kan man ju få ca 4,5% bolåneränta med maxrabatt. Så 3% som du nämnde är inte så långt från det, bara 1,5% skillnad. Och efter ränteavdrag på 30% är skillnaden bara 1%.
Så jag är lite fundersam kring hur 1% skillnad kan göra att du lyckas gå från dyra räntekostnader till i princip 0 kr.
Man kan göra en f.i.r.e med 3 miljoner i aktier liksom 12 allt beror på ens livsstil.
För mig som ej ens om jag försöker kan bränna över 10k per månad så är ju avkastningen man får av 12 miljoner något som jag skulle ha svårt att ens spendera skulle väll få köpa en massa prylar jag ej skulle använda eller något ![]()
Sen att du kan bo för 0kr per månad tycker jag låter intressant jag har själv vad jag anser ett så billigt boende man kan tänka sig och då betalar jag cirka 2500kr i avgift till min brf förening per månad.
Först och främst grattis till en jättefin ekonomisk situation och välkommen till forumet! ![]()
Några spontana kommentarer och frågor.
Jag tycker det är lite hårt sagt kring pensionen, men låt oss räkna bort den och använda den som buffert.
Är det tillgångar utöver de 12 MSEK vi pratar om privat?
Här skulle jag säga: var försiktig med PB och rådgivare. Jag har gjort ett avsnitt på temat nyligen:
Tittar man historiskt - vilket alltid också är vanskligt - så är det väl rimligt att räkna kanske 4-5% realt på en 100% aktier-portfölj över tid. Men frågan är om man vill ha den höga exponeringen. Jag är inte riktigt där jag vill vare kring FIRE, men redan nu börjar jag tycka att 100% aktier är väldigt högt. (sedan är jag iof en fegis).
Så om jag ska komma med några inspel så tänker jag att det är lite vanskligt säga något eftersom det är så mycket beror på. Jag skulle rekommendera @axr:s tråd för att få känsla för risk, utfall och allokering:
Därefter skulle jag fundera på flexibiliteten jag har i planen. T.ex. flexibilitet i uttag och belopp och tid (när behöver man vilka pengar). Så det handlar lika mycket om att planera för kassaflödet som för avkastningen tänker jag.
Avslutningsvis så hade jag också tittat på de mer emotionella frågorna såsom vad är det som är viktigt för dig? Vad vill du ägna tiden åt? Vilka är dina tids- och möjlighetsfönster? Vad vill du uppleva? Vad vill du ge bort? etc.
Du summerar ju svaret själv, ca 1% eller drygt skulle jag säga är skillnaden. Dvs 1% i ränta är kostnaden som jag anser ”dyr”. I en mer normal räntenivå är min kostnad i princip 0kr.