Kan man anse sig vara klar nu? FIRE vid 54 år med ca 12 MSEK

Korrekt, efter att ha levt i FIRE i 5 år utan pension ser jag följande som viktigast:

1. Man ska vara väl diversifierad med flera olika inkomstkällor.
  2. Man ska eftersträva en hållbar avkastning med låg volatilitet.
  3. Man ska eftersträva ett förutsägbart kassaflöde.
8 gillningar

Jag har läst flera inlägg på forumet där man helt förkastar fastigheter, utdelningsaktier, räntefonder och ädelmetaller för att istället investera hela sitt kapital i en global indexfond med planen att gå i FIRE och sakta sälja av innehavet i sin stilla promenad mot det oundvikliga stupet. Ingen bra strategi, en global börskrasch, en monetär kollaps eller något annat horribelt på vägen så är de rökta och kan mycket väl sluta sina dagar sittandes utanför Coop med en bleckburk i handen.

1 gillning

Utdelningsaktier är en meme och fastigheter har man redan exponering mot. Räntefonder är en katastrof för portföljens avkastning. Det finns inget bättre alternativ än 100% indexfonder om man vill gå FIRE.

Njae, nu tycker jag att du överdriver lite så som många andra gör.

Allt handlar ju om att välja vilka problem som man tycker är viktiga att adressera. Problemet är att många inkl. i denna tråden är vi så snabba på lösningen att vi inte ägnar någon tid åt att definiera problemet. (Fan, @Jonathan.S för att du öppnade den dörren).

T.ex. kan jag bara från ditt citat ovan läsa in att du ser problem såsom:

• Global börskrasch
  • Monetär kollaps
  • Bli av med hela kapitalet
  • Ingen flexibilitet
  • annat svart svan-event
  • etc.

Ja, tittar man på monetär kollaps-scenariot så kan guld vara en rimlig lösning. Men t.ex. i tråden ovan läser jag in att det finns fastigheter i bakgrunden, dessutom med ett inkomstflöde osv.

Det är därför vi alla egentligen borde ägna lite mer tid åt att vara mer problemfokuserade. :wink:

Är inte heller direkt beredd på att köpa det här. Jag tycker ju t.ex. fortfarande att HY-räntefonder är en underskattad tillgång.

1 gillning

För att undvika en katastrofal nedgång i portföljen skulle jag hellre öka marginalen för tryggheten vid FIRE, än att mixtra med annat en indexfonder. Kanske inte är en dum idé att räkna konservativt, både vad gäller summan jag siktar på och uttagsprocenten.

2 gillningar

Hänger inte riktigt med hur du resonerar då. Om jag förstår dig rätt så gällde för din del:

1. Med 4,5% bolåneränta som gäller för tillfället så anser du att dina räntekostnader är dyra.

2. Med 3% i bolåneränta som du tror kommer gälla i snitt långsiktigt har du i princip 0 kr i räntekostnader.

Det jag inte förstår är hur du kan ha i princip 0 kr i räntekostnad för fall 2)? Boräntan är ju trots allt 3%.

Och hur kan du anse att räntekostnaderna är dyra för fall 1), när det bara är 1,5% högre ränta (eller 1% efter ränteavdrag) högre än fall 2) som ju var i princip 0 kr. Skillnaden mellan 1) och 2) är ju liten, så 1) borde också vara nära 0 kr om 2) är det.

Välkommen till forumet! :slight_smile:

Ja, är det korta svaret, men bara om du tänker sluta jobba. FI är du redan.

Jag har mycket mindre i min kappsäck, men har satsat på hus och häs… nej, låga utgifter istället. Tvåsiffrig ränta? Bring it on! :sweat_smile:

4 gillningar

Hmmm…. Om vi ska vara ärliga så kör du väl en extremt nedbantad budget med väldigt låga utgifter per månad? Så det kanske inte är representativt för alla.

TS kan ju ha betydligt högre utgifter och även andra förhållanden som skiljer sig åt. Så bara för att 12 MSEK räcker för dig behöver det inte göra det för andra. :money_with_wings:

Sant. Det är ju avkastning > inkomster som gäller… alltid.

Även den schiziga frågan kring jag/vi återkommer. Men som TS väljer att beskriva det så är hen FI. RE är mer ett beslut än en räkneövning.

Grattis till en fin situation.
Jag läser längre ner i tråden att du verkar ha inkomster från fastigheter också?

Hursomhelst.
Om man är disciplinerad nog att bygga upp en portfölj värd 12 mille så har man nog också de färdigheter som krävs för att själv avgöra om man är ”klar”.

Som några andra redan varit inne på: om dina främsta intressen är Lamborghini och kokain är du INTE klar. Om du älskar att meta mört från lokala strandkanten eller plocka svamp i skogen så var du klar för flera år sen…

6 gillningar

Då kunde han skrivit lite om vad pengarna ska räcka till.
Hur var det nu?:thinking:
Hur långt är ett snöre.
Att slänga ut att jag har 12M och inget mer och sen efterhand visar det sig att han inte räknat in pension eller sin variant av gratis boende gör tråden obegriplig.

7 gillningar

Tack för ditt omdöme, förstår din kommentar och den är högst relevant. Min fråga om FIRE och min beskrivning om mitt nuläge har gett lite olika svar, eller reaktioner. Jag är som sagt ny här, men inte helt grön när det gäller avkastning. Jag är egentligen ute efter att höra om någon är i liknande situation som mig och se om det finns likheter i ett resonemang

1 gillning

27 arbetsdagar kvar här… om det är det du menar.

1 gillning

Vad mer behöver jag beskriva? De viktigaste värdena har jag angett

Nej, du pratar faktiskt avkastning, inte så mycket utgiftsnivå, hushållssammansättning och hur stor del som utgörs av t ex räntekostnader. :slight_smile:

3 gillningar

Beror på hur mycket pengar du slösar per månad. Om man klarar sig med typ 18 tusen i månaden så borde 5-7 miljoner räcka för 4% fire

Njae, jag har ju 1000 frågor. :see_no_evil:

• Hur förhåller du dig till risk?

• Kunskapsmässigt
    • Emotionellt
    • Kapacitetsmässigt
  • Vad ser du själv som de stora riskerna?

• Hur stor flexibilitet har du i tid? pengar? avkastning?

• Hur övriga inkomster ut?

• Vad är ett rikt liv för dig?

• etc.

3 gillningar

Precis . Om han behöver mindre än 12 miljoner för att få tillräckligt avkastning på 4% fire. Är det bättre och sätta mindre i fonder och resten på ett räntekont för när börsen bökar

Om du kan leva på ditt sparade kapital är beroende på vilka utgifter du kommer att ha framöver.

Stämmer att 4% tillhör det förgångna. Men är än idag det säkraste alternativ för att inge bli pank. Själv har jag klarat 7% på lysa under de sista 4 åren. Gått upp mer än vad jag tagit ut.

1 gillning