Rimlig inkomstnivå vid FIRE

Tex med denna. Sparkalkylator - Grand Deluxe ~ z2036
Då blir det mer likvärdigt med beräkningen av pensionsprognosen.

2 gillningar

Nja. Skatten är ju progressiv så det kan skilja väldigt lite på att ta ut pensionen tidigare och betala skatt på ett lägre månadsbelopp jämfört med att vänta och ta ut mer per månad med lägre skatter från som det är nu 68 år.
Se bra inlägg i den utmärkta bloen pensionsuiden.nu

1 gillning

Nej det stämmer inte alls för dom som har en pension som äldre pensionär som ligger under statsskattegränsen eftersom Marginalskatten ligger relativt stabil inom ett stort område. (Dessutom Efter alla ändringar av våra politiker så hoppar marginalskatten både upp och ned vid ökningar i vissa fall.)
Den stora skillnaden i total skatt är mellan kategorin yngre resp äldre pensionär. I mitt fall är skatten ca 2800 Sek extra skatt per månad innan jag når riktåldern. Om jag hade levt på sparpengar enbart! några år och flyttat pensionen till efter riktåldern skulle jag fått exakt samma marginalskatt. Problemet är den stora extra skatt på yngre pensionär som sker upp till ca 35,000 i pension. Ger ca 2800 Sek extra skatt varje månad. Om man har lägre pension som yngre pensionär blir extraskatten lite mindre varje månad.
Översikt:

Om man vill räkna mer exakt på kronan med alla detaljer kan man köra Skatteverkets räknesnurra för skatten och testa med att ange 1956 som födelseår får att se hur skatten sjunker över riktåldern.

Jag håller med om att privat vård kan vara räddningen, men är osäker på hur det egentligen fungerar. Hur fixar man t ex snabbt en operation för pulsåderbråck, som kvinnan i ditt exempel? Utomlands?

Nu rycker jag det här lite ur sitt sammanhang, men det finns ingen lag på att det finns en korrelation mellan att hushålla på pengar och hushålla på planetens resurser.

Den som gräver ner sina bilbatterier i trädgården är knappast mer miljöhjälte än den som betalar för det på återvinningscentralen, för att ge ett uppenbart exempel.

Jag håller inte med. Sjukvården är gratis. Den är inte längre i världsklass, sett till väntetiderna.
Jag har dessutom nyligen på nära håll fått se hur ovärdig den offentliga palliativa vården kan vara, i samband med en förälders sista tid i livet.
Att som cancersjuk kvinna i behov av vila behöva dela rum med två okända män med högljudd hosta är inte min målbild för hur jag vill sluta mina dagar. Inte heller var det särskilt betryggande att se hur personalomsättningen på avdelningen var så hög att ingen lärde sig hennes namn. Eller att man som anhörig fick lägga en halvtidstjänst på att koordinera mellan olika vårdinstanser, apotek och liknande eftersom systemet inte är skapat för att ta hand om patienter med allvarliga multidiagnoser.
Jag hade gärna betalat extra bara för sinnesfriden i att få en plats i eget rum med kompetent personal.

Det hade ändå varit dagens chock om man fått läsa om att @angaudlinn åkt fast för att han grävt ner bilbatterier i trädgården.

Fast du, som chattstammis, vet nog att det inte var banjospelande inavelsspåret jag var inne på. :grinning:

Jag har ett gammalt stående i förrådet iofs. :sweat_smile:

Det verkliga forumkriget startar när du åker å gräver ner det i Aktiegubbens trädgård. :smiling_imp:

Jag vet, tänkte mer vidga perspektivet utanför din och @Aktiegubben s personliga fejd :wink:

Off-topic: För de som undrar ororligt så står det där för att jag nyss skaffade nytt, till en bil som är gammal. Skulle den dömas ut helt byter jag tillbaka och säljer den som reservdelar eller kör den till skroten. Så kan min äldste få det fräscha batteriet.

Tillbaka till ämnet. :smiley:

I Bryssel fixar de säkert det mesta utan kö, där sitter ju våra EU politiker. I Zurich, London, Frankfurt, Paris, Bangkok och Singapore finns det också utmärkt privat köfri vård. Det handlar endast om egen prioritering, många svenskar skulle säkert ha råd med en privat sjukförsäkring men föredrar kanske istället en ny leasing Tesla att visa upp för omgivningen.

Svaret på frågan är ju att den rimliga mängden pengar per månad du behöver in är den mängden som går ut.
Detta kan ju variera från 10k till hur mycket som helst beroende på livsstil.

Jag skulle tippa på att dom flesta skulle känna sig ganska tillfreds med 20-30k efter skatt, beroende på deras utgiftsnivå.

1 gillning

Definitivt, eftersom det är i linje vad de har ut efter skatt idag. Då är det ju bara att räkna på 4%-regeln för att få lite koll på i vilket härad merparten av svenskarna skulle kunna välja FIRE:

20k ger då 6 miljoner per person eller 12 miljoner per par.
30k ger då 9 miljoner per person eller 18 miljoner per par.

För samma merpart misstänker jag att dessa siffror är att jämställa med ouppnåelig science fiction, för som @Aktiegubben så klokt sa här innan:

Så vi landar igen i personliga prioriteringar. Svensson prioriterar sjukförsäkring lika lite som de prioriterar FIRE-sparande. Teslan på uppfarten smäller s a s högre.

1 gillning

Tyvärr är det nog så, för mig går min och familjens hälsa före allt annat.

1 gillning

Har gjort det och förstår därför inte riktigt det du beskriver och att det skulle vara en dålig affär. Både jag och hustrun kommer att börja ta ut allmän pension (100%) 4 år innan riktåldern. Tjp kommer vi att avvakta med tills vidare och en onödigt stor buffert får vi försöka hitta på något annat sätt att göra av med.

Enligt räknesnurran “förlorar” vi på detta 26 838 kr/år och person i skatt men samtidigt hinner vi under denna tid plocka ut runt 193 133 kr/år per person efter skatt, dvs runt 773 kkr totalt per person netto under dessa 4 år. Över 1,5 miljon tillsammans och i vårt fall räcker enbart den allmänna pensionen för att kunna fortsätta leva som vi vill och gör redan idag.

Så om jag räknat rätt kommer det att ta 28,5 år att ta igen denna “förlust” och då har jag isf hunnit bli 92,5 år! Och har jag räknat fel skýller jag på att jag är tekniker och inte ekonom…

Sen förstår jag naturligtvis att det hade varit en kanonaffär rent ekonomiskt att fortsätta jobba och spara till riktåldern men det har vi ingen möjlighet att göra. Och att kalkylen blir annorlunda om man har högre pension eller börjar ta ut Tjp och hamnar över någon gräns för ytterligare högre skatt. Därför tror jag inte att varken ditt eller mitt räkneexempel gäller generellt för alla utan att man måste se över helheten om man vill eller behöver maximera sin pension.

Om man har onödigt mycket totala tillgångar som sparande ,statlig pension, tjänstepension och buffert blir det förstås så att nyttan kommer långt upp i ålder om man inte är noga på kronan hur mycket man lämnar vidare till sina arvingar. Dessutom är det så att den som bara har eller nöjer sig för egen del med sin statliga pension blir nyttan mindre eftersom de år man lever på sparade pengar höjer pensionen men det sprids ut över hela levnaden dvs kanske upp i hög ålder när man inte spenderar så mycket.
För oss som inte är så lyckligt lottade resp har en stor andel tjänstepension är det ofta förmånligt speciellt hela kalenderår att använda pengar som inte beskattas innan riktåldern dvs av sin sparade buffert för att plocka ut högre pension efter riktåldern med kraftigt lägre beskattning på den då.
Statlig skatt inträffar inte över riktåldern förrän vid 56900 i pension dvs den som har som har flera olika tjänstepensioner kan sätta igång en lämplig på säg 5-10år och få större delen av effekten “snabbt”

Jo, jag har inkluderat den ökade pensionen varje månad det innebär att vänta några år i min egen kalkyl men missade att ta med det i mitt exempel tidigare. Men det är fortfarande inga större summor jämfört med vad man hinner ta ut alla åren innan riktåldern infaller och jämfört med att låta sitt sparande ligga orört med bra odds för värdeökning med kanske 5-8% blir det mer pengar i plånboken! (om jag nu räknat rätt…). Samt att ett ökat pensionsbelopp under året förmodligen även kommer att leda till ännu högre skatt oavsett det högre avdraget. Har inte räknat på det själv men har för mig att Pensionsguiden är inne på samma spår.

Ditt exempel förutsätter ju att man har ett ganska bra sparkapital att leva på fram till riktåldern så lyckligt lottad eller inte spelar ju ingen roll för det vi diskuterar. Så jag anser fortfarande att det är bättre att ta ut tidigare pension (under brytpunkten) än att tulla på ett sparkapital som har bra odds att växa. Om man nu inte har möjlighet att arbeta vidare fram till riktåldern.

1 gillning

Var och en får fundera över sin egen situation. Bra att känna till reglerna som inte direkt följer nån logik.

2 gillningar