Letar bra tips på kurser/self development utvecklingskurs och annan avancerad branschkunskap inom bank/finans/kredit/risk

Letar bra tips på self development / utvecklingskurser och avancerad branschkunskap inom bank/finans/kredit/risk för att bli vassare på ett personlig plan och företagande.

Vad är det du vill lära dig?

Ett gott råd. Spara och investera dina pengar. Lägg inte pengar på självutnämnda gurus och olika kurser… Läs böcker i ämnet istället. Finns gratis på bibliotek

Självhjälpskurser och kurser i personlig utveckling är föralldel inspirerande fast det var långt ifrån alla guldgrävarna som blev rika.

Dom som garanterat blev rika var dom som sålde hackor och spadar till alla lycksökare.

Dom som inspirationsföreläser och säljer kurser säljer hackor och spadar till lycksökare. Hajar du min metafor? :blush:

Avancerad branchkunskap inom bank/finans/kredit/risk kan jag inte uttala mig om. :slight_smile:

1 gillning

Finns bra högskoleutbildningar på det området.

1 gillning

Förstår helt vad du menar. Gillar den liknelsen. Hoppas du haft nöjet att läsa Richest man in Babylon eller Think and grow rich.

Jag frågar detta då jag får detta gratis av jobbet och ser det som en utveckling på annat håll än vad jag läser själv. Kanske inte lika effektivt som egen läsning.

Tack för svar

1 gillning

Tack, jag är inom branschen och vill se mer vad som kan finnas förutom standardkurser och ifall någon har erfarenhet av någon/något de uppskattat.

Lätt att falla in i färglösa average-kurser.

Jag gick mikael sydings finanskurs och kan rekommendera den.

Det är fokus på att analysera och köpa aktier, men jag vet inte om du var intresserad av det i detta sammanhang.

Det brukar vara en återkommande träff 1/2 ggr per år för alla som gått kursen och jag har träffat nya vänner som är likasinnade och intresserade av finans där :slight_smile: rent krasst så var det värt kursen bara för det, så det var en bonus.

Nätutbildningsföretag så som UDEMY har väldigt bra nätkurser, som man kan köpa till väldigt lågt pris när dom har rea. (11 EUR).

Det ser jag som det enklaste och billigaste och snabbaste sättet att utbilda sig. Om man inte vill lära sig själv till 100%.

Då får du säga vilka som är bra, för många är skräp

Jag har udemy.com via jobbet… Där kan man hitta allt möjligt. Youtube.com är väl ganska bra också.

Det enda är väl att om tröskeln / priset är lågt så är risken att man inte bryr sig. Så hitta en svindyr kurs på andra sidan något av världshaven, ta ledigt 6 mån utan lön och “immerse yourself”? :rofl:

Nog måste du väl kunna försöka avgöra det själv.
Du ser ju kursinnehållet. Och kan då välja bort de som inte tar upp för dig relevanta saker.
Och du kan lyssna/se på någon lektion och avgöra om det går bra att höra och förstå.
Och skulle inte dina egna bedömningar räcka för att sortera bort skräp så kan du luta dig mot andras betygsättning.
Har en kurs sålt i 100k ex och får skyhöga betyg så lär det inte vara skräp.

Och får kurser för låga betyg så tar slutar dom sälja den. (Det är marknadsekonomi det här. Inga statliga tvång. Bara det bästa överlever.).

En kurs som sonen gick var: Financial Derivatives: A Quantitative Finance View
Den var han väldigt nöjd med. Och har väl köpt alla kurser av den läraren. Och den har betyget 4.8 så det är väl fler som gör samma bedömning.

1 gillning