Tips på kurser i personlig utveckling

Har ni gått några kurser i personlig utveckling, som ni kan rekommendera?

1 gillning

Ja och nej :slight_smile: ”Personlig utveckling” är ett väldigt brett begrepp som går att tolka på mängder av olika sätt. Vad mer specifikt är det du vill bli bättre på och utveckla? Och vad betyder personlig utveckling för dig?

1 gillning

Jag har gått ganska många, både i Sverige och utomlands. Återkom gärna med vad det är som du skulle vilja ha annorlunda i ditt liv / vad du vill ta till nästa nivå. :slightly_smiling_face:

Det är nämligen till exempel stor skillnad på en kurs i självmedkänsla till personlig effektivitet till pengapsykologi.

1 gillning

Till slut efter alla sådana kurser har du kommit fram att det bästa är det investera i Globala indexfonder långsikigt :grin::joy::+1:.

Själv har jag aldrig gått någon ekonomisk kurs och det kommer jag aldrig gå på för att jag tror inte man kan lära sig slå index långsiktigt :joy::+1:. De som sparar långsiktigt automatisk månadssparande utan att bry sig om kortsiktigt brus klarar sig bäst och får den bästa avkastning. Ju mer man kan och tror att man kan brukar avkastningen bli lydande långsiktigt :grin:.

Vanliga småsparare behöver inga ekonomi kurser. Vi klarar oss riktigt bra på billiga Globala indexfonder eller Lysa fondrobot om man vill lyxa till det för att få lite finare namn på sitt sparande :joy::+1:.

Tyckte den där kursen i självempati lät intressant! Kanske något man borde prova nu när samhället börjar öppna upp igen :slightly_smiling_face:

Har tyvärr inget bra tips på just en sådan, det var typiskt en sådan one-off jag gick (jag och 8 damer som alla var psykologer). :joy: Men det är bara googla efter “Självmedkänsla” eller “Self-compassion”. Finns en del sådana. Kan även rekommendera Brené Brown på ämnet. Hon har ett magiskt TED-talk som angränsar i ämnet.

1 gillning

Tack för tipset! Tar och kollar på hennes Ted talk imorgon :grinning:

Däremot så skulle jag säga att det finns väldigt mycket bra ekonomikurser som inte handlar om just hur du ska spara, utan mer om privatekonomi och att vidga sina syner på just pengar och pengahantering, något som kan vara väldigt nyttigt för många.
Det kan ju då medföra att man får insikter man tidigare inte hade och på så sätt kan skramla fram mer pengar till sitt sparande i indexfonder😉

Det här med kurser är en hel industri. Man kan inte göra någonting utan att gå på kurs nuförtiden. Man kan inte röra på sig utan att ha en personlig tränare, man kan inte ta hand om sin ekonomi utan att gå en kurs, man måste gå på kurs för att sätta färg på sin personlighetstyp osv. Det här gått inflation i kursverksamheter. Jag tror att det anerikanska quick fix tänket ligger bakom. Allt medan kursföretagen ganska enkelt fyller sina kassor.

Utbildning och kurser är utmärkta för att skaffa sig ny kunskap som antingen krävs eller som inte går att komma över på annat vis. Men allt fler väljer att inte tänka själv utan litar mer på någon “expert”.

De flesta känner till någon som gått på kurs i personlig utveckling och de jag känner har alla hamnat på ruta ett igen ganska snart efter kursen. Men lite fattigare, om nu inte arbetsgivaren betalar.