Finanskursen Syding & Sunström

Har tittat på denna utbildningen tidigare då jag tycker den verkar intressant och jag vill få bättre koll på att analysera enskilda aktier.
Är det någon här som har gått utbildningen tidigare och kan lämna ett omdöme om den?

Har inte gått utbildningen, skulle aldrig betala för sånt.
Syding har ju ett track record och kan ju vara lite rolig att lyssna på, även om hans poddande ofta handlar om hur stark han är.

Ludvig fattar jag inte vad han gör i ett sammanhang där han ska lära ut till andra. Grabben saknar i princip meriter.

https://www.linkedin.com/in/ludvig-sunström-81806b64

2 gillningar

Viktigaste av allt är att man håller lite aktie kurser och tjänar pengar på det :joy::grin::thinking:.

Låter ju inte superpositivt här :slight_smile:
Nej det är ju en del pengar att lägga och tänker att om kursen är bra och leder till bättre analyser så borde det var rätt snabbt intjänat.
Dock ligger min strategi att ha majoriteten i indexfonder så det kanske är dumt att gå en kurs som får in en på andra strategier.

Generellt tycker jag det är svårt att förstå varför Syding eller den där Sunström lägger tid på en kurs istället för att använda sina överlägsna förmågor till att tjäna mer pengar på börsen.
Kanske av ren godhet, som en gåva till mänskligheten.

3 gillningar

För att vara lite motvalls. Jag tycker alltid det är bra med utbildning - särskilt kring sådant man inte håller med om. Lätt att fastna i sina egna mönster. När det begav sig gick jag Arne ”Kavastu” Talvings utbildning 2-3 gånger. Är fortfarande med i hans FB-grupp och lurkar lite.

Det gav framförallt mycket kring att finslipa min egen strategi och se vilka (felaktiga) förutsättningar många bygger sina strategier. I fallet med honom så är han i mina ögon en naturbegåvning där mycket av det han sa var bra men helheten gick inte kopiera då han inte förstod hur unik han var.

Kanske kan det vara samma med Syding jag vet inte. Han förvaltar väl egna och andras pengar? Det är för mig absolut ett tecken på skin-in-the-game. Jag försöker alltid ha respekt för människor som lever som de lär, även om de inte gör samma som jag.

2 gillningar

Hm.. Kan du utveckla det?

1 gillning

Många faktorer. Bara det att han varje dag i över 30 år har noterat 100 datapunkter för hand, kunde säga vad en aktiekurs för valfritt bolag på Stockholmsbörsen var ungefär vid vilken tidpunkt, extremt emotionell styrka - tex jag frågade:

• vad gör du om du tror att din strategi är felaktig?

Hans svar:

”då fortsätter jag samla data i två år innan jag gör en förändring.”

Sedan var hans strategi egentligen en kombination av fundamental analys och momentum.

2 gillningar

Jag har haft kontakt med Kavastu vid några tillfälle på socialamedier och frågat om långsiktigt portfölj ligga still i båten. Svaret blev varje gång 4-5 st investementbolag aktier Investor,Industrivärden,Kinnevik,Lundberg och ev 1 -2 till om man vill :grin::+1:. Han vill säga med det att det är omöjligt göra det bättre och billigare själv. Bortser från Nordnet indexfond Sverige som är billigast. Han vill inte ens prata om en global indexfond och liknande :thinking::+1:. Vad säger du om det @janbolmeson ? Han var överygad om man investerar i de 4 st stora investementbolag aktier kan man göra något annat under tiden näst kommande 20 år utan att bry sig om börsen. :grin:. Om man går in i Spiltan aktiefond investementbolag kan man se tydligt att den har klarat sig ännu bättre än bredaste Sveriges indexfond även i år. Det ser stabilt och bra ut att man blir nästan imponerad av det :heart_eyes::thinking::+1:. Senaste 5 år läser jag även på den här bloggen att Spiltan inv kommer gå sämre än breda Sveriges index men utfallet ser annorlunda ut år efter år ?:thinking:. Då pratar man att den fonden är bara lite för lekhinken :joy:.

2 gillningar

Jag har ju en investmentbolagportfölj och det är mitt goto-alternativ om jag var tvungen att ha aktier och inte en indexfond. Nu börjar de ju återigen bli någorlunda värderade i förhållande till rabatt/premie.

Det som stör mig är att jag fortfarande inte har en bra story för mig själv varför just de svenska investmentbolagen skulle slå index (och tex inte utländska)…

1 gillning

Det får vi kanske aldrig svaret på :joy::grin:. Men titta facit hur Investor har klarat sig så bra i 100 år. :heart_eyes::thinking:. Det borde ändå betyda något med en sådan historik. Ingen vet om framtiden men den fungerar år efter år konstigt nog :thinking:. Hur kommer det sig att Sveriges index har klarat sig så bra jämfört med många andra lands index historisk ? Är det något som kan hålla i sig även i framtiden :thinking: ? Men när man tänker efter är det så skönt och tryggt ha allt i global indexfonden för mycket bättre riskspridning :grin::+1:.

Är det någon här som har gått utbildningen tidigare och kan lämna ett omdöme om den?

Hej jag har gått kursen ESP.

Bakgrund som egen konsult, rätt hög lön, och jobbat ihop en del kapital över sista åren, därmed fått både intresse och incitament för att lära mig aktier. Satt en del på Finanstwitter först, men det var mest brus eller folk som ville haussa sina innehav, så jag lärde mig inte mycket där. Sen samlade jag ihop en mängd bra bloggar och böcker, men efter att ha betat av ett par stycken och lärt mig de absoluta grunderna på ett par månader, så hamnade livet ivägen och jag prioriterade annat som jobb, dejting och träning.

Sen hittade jag kursen, minns inte exakt hur. Men upplägget såg bra ut och verkade intressant och jag gick in med inställningen att jag ville lära mig hur man går tillväga för att analysera en aktie och det tyckte jag kursen levererade på.

Om kursen:
Den pågick 12 veckor och materialet var i skrivet format samt videor och kalkylblad i Excel och dylikt. Det tog ett par timmar i veckan att gå igenom, jag brukade lägga varje söndag på studier. Det var ett par saker jag inte fattade första gången, exempelvis hur en DCF funkar, vissa nyckeltal för bolag och hur man tolkar vissa delar av en rapport, men med en del repetition lärde jag mig. Överlag är materialet gediget om man inte redan är expert.

Grabben saknar i princip meriter.

Det här verkar vara ett missförstånd från din sida Carl, då han ansvarar för den operativa biten, som jag uppfattat det. Det är alltså inte han som står för själva undervisningen, utan det gör Syding. Man kan t.ex vara med på webinars och ställa frågor om kursinnehållet eller annat man undrar över. Det är Syding som håller i dessa webinars.

Kanske av ren godhet, som en gåva till mänskligheten.

Antagligen för att det är roligt att tjäna pengar på att lära ut något man är bra på?

Lärdomar:
De två sakerna som i efterhand varit mest värdefulla för mig var själva grunderna av fundamental analys (värdera aktier) och sedan metodiken bakom hur man hittar nya aktier och håller bevakningslistor på lång sikt, för i praktiken är marknaden rätt effektiv och goda lägen att köpa bra aktier billigt kommer sällan. Då gäller det att ha koll på aktien i förväg och ha tålamodet att vänta in läget, annars missar man det.

Var det svårt?
Då jag var nybörjare så var det rätt många nya begrepp att sätta sig in i. Men med lite repetition ordnade det sig. Dessutom tycker jag det är kul att lära sig något nytt och bli lite sådär utmanad.

Vad tycker jag om kursen?
Överlag är jag nöjd. Innehållet var övergripande och jag lärde mig mycket nya saker. Det enda jag skulle klaga på är att det kunde varit fler små praktiska uppgifter och mer feedback, men då det är en onlinekurs kanske det är för högt krav att ställa. Vad jag gjorde var att utgå från aktier i min portfölj som exempel för det jag lärde mig varje vecka, då blev det mer konkret. I slutet av kursen var det en digital examen där man skulle analysera ett bolag, vilket gjorde att man applicerade det man lärt sig. Jag blev godkänd. Efter det fick man även tillgång till allt kursmaterialet på obegränsad tid, vilket var schyst. Jag har repeterat vissa delar av kursen och kommer fortsätta med det nån gång per år framöver tills det sitter, går in och kollar ibland i privata gruppen ibland också för input.

Jag har ju en investmentbolagportfölj och det är mitt goto-alternativ om jag var tvungen att ha aktier och inte en indexfond.

Slutsats:
Efter kursen känner jag mig mer självsäker i att kunna göra en egen analys av aktier som intresserar mig. Men jag har också fått upp ögonen för komplexiteten av enskilda analyser av aktier jämfört med exempelvis Invetmentbolag eller ETF:er eller fonder inom ett bra område. Det är ibland för svårt med stockpicking och helt enkelt enklare att hitta ett populärt område man tror på (Top-Down macro perspektiv).

Jag anser mig nu behärska grunderna och mer därtill om fundamental analys. Inte på samma nivå som en professionell analytiker, men jag kan även förstå andras analyser och bilda mig en ganska god uppfattning om vilka antaganden som kan tänkas vara rimliga eller orimliga. För i slutändan är det just det fundamental analys handlar om: att göra antaganden för ett företags utveckling. Sen kan man förstås få helt fel i sin analys, så det är viktigt att vara ödmjuk inför marknaden. Men det är helt klart en fördel att göra sin egen analys framför att sakna något konkret att utgå från, för då vet man aldrig när man har rätt eller fel. Men om man har tydliga siffror att utgå från kan man följa upp ett case i efterhand.

En annan grej jag lärde mig från kursen, som varit riktigt användbart, är Intervallanalys. Med Intervallanalys kan man se ganska snabbt om ett bolag plötsligt är billigt eller dyrt ur historiskt perspektiv (kanske 5 år) genom att titta på t.ex P/E-talet eller EV/E eller något annat viktigt nyckeltal. Jag brukar använda mig av tjänsten Börsdata för att kolla detta. Om man ser att en aktie plötsligt värderas till P/E 40 när den tidigare alltid varit värderad till P/E 20 bör man nog akta sig för att köpa aktien, eller kanske sälja av om man äger den. Det är en bra genväg till att snabbt se om en aktie är på tok för dyr, eller kanske billig och värd att verkligen lägga tiden att researcha och göra en mer djupgående analys av. På det sättet sparar man mycket tid – och det har gjort mig mer kräsen i vilka aktier jag bevakar och sedan eventuellt köper.

Jag skulle inte säga att jag bemästrar allt som kursen innehåller, dock har jag som sagt blivit kräsnare (bättre på att undvika värdefällor och dyra aktier) så ofta kan det nuförtiden hända att jag börjar undersöka en aktie, sen lägger jag abrupt ned analysen för att kunna prioritera en mer lovande aktie (vill helst hitta kvalitetsaktier som är bra på sikt och lätta att äga i portföljen).

Som sista grej skulle jag säga att jag rekommenderar kursen om man vill ta klivet från att investera passivt i index eller via fonder, till att lära sig grunderna i att kunna analysera aktier på egen hand. Man kan säkert lära sig allt detta på egen hand genom att göra upp en egen läroplan under kanske 1-2 års tid, men här får man en rätt bra översikt snabbare än så. Det var iaf därför jag gick kursen, för att jag inte hade tid att plöja igenom alla de där böckerna givet andra prioriteringar, och jag tycker det var ett bra beslut.

Det här blev mycket längre och tog mer tid att skriva än jag trodde men förhoppningsvis orkar du läsa ändå.

4 gillningar

Avkastar du bättre nu efter kursen?

1 gillning

Förra året, ja.
Sista 6 månaderna, nej.

Hur vet du att din performance de sista 6 mån är lägre el högre jmf med om du inte gått kursen?

Sant, det vet jag inte.

Men nu har jag ett antal nya verktyg att använda mig av, som jag tror blir värdefulla på sikt. Inte minst en bevakningslista med kvalitetsbolag jag kollar och försöker uppdatera varje månad.

Det räcker med att hitta ett riktigt bra bolag i obefogad nedåtsvacka och köpa i tillräckligt stor positionsstorlek (10-25% är ungefär hur mycket jag max vågar riska) för att sedan överprestera index rejält över 3-10 års horisont.

Som jag tidigare sade, är dessa lägen ovanliga och det kräver tålamod. Men de flesta har varken en organiserad lista för det, disciplinen att hålla sig till ett system, eller tålamodet att repetera processen över lång sikt. Som ingenjör är detta dock något jag har lätt för.

Några randomiserade exempel från min lista är:

Evolution, Yeti Technology, Alibaba, Shopify, Align Technology, Inmode, LVHM, Lifco, Booz Allen.

Dessa bolag har jag valt ut för att de bevisligen lyckats uppehålla hög VPA (vinsttillväxt per aktie) eller RoE (Return on Equity) Sista 5 åren.

Kan man lyckas köpa någon av dem till ovanligt lågt pris, kan det bli en perfekt aktie att sitta still i båten under flera år utan att behöva övervaka alltför mycket. Lyckas man köpa flera, blir nog närmaste 5-10 åren på börsen väldigt enkla.

Du får gärna bidra med några egna exempel, eller komma med några tips, om du har Carl.

1 gillning

Det är här som många fallerar gissar jag. Om man på en kurs lär sig att vara systematisk, diciplinerad och tålmodig kan det kanske vara bra nog.

Jag ser själva kursrörelsen som det intressanta för det är ju den som ska ge mig avkastning. Vad som ligger bakom en kursrörelse är svårt att veta med bestämdhet och därför ointressant för min del. Men sätten är många och man får prova sig fram.

1 gillning

Stort tack för ditt väldigt utförliga svar.
Nu blev det aldrig att jag hoppade på kursen men den kommer ju troligtvis att gå fler gånger.
Med din beskrivning och min egen uppfattningen tror jag faktiskt att kursen hade kunnat leverera det jag efterfrågar och förväntar mig.
Jag får se om tajmingen passar inför nästa kursstart :slight_smile:

2 gillningar