Jag har lärt mig läxan… Även fast jag trodde jag redan visste så köpte jag på mig alldeles för mycket i ett riskbolag och får nu bita i det sura äpplet. Behåller innehavet så får vi se vad som händer i framtiden, man kan ju ha tur att det vänder en vacker dag…
Har ni gjort samma och lärt er läxan på riktigt?
Ja jag klantade mig med Fingerprint
Inte jättestort belopp dock.
Jag hade en kort period då jag lekte med att köpa aktier. Kom fram till att det varken var bra för min ekonomi eller min sinnesfrid.
Nu har jag bara Lysa och känner mig väldigt nöjd med det.
En läxa är att “lägg inte alla ägg i samma korg” i högsta grad gäller köp av aktier/optioner/konvertibler/whaterevercleverfinancialinvention i det bolag som också är din arbetsgivare.
Jag tror det finns en poäng i att försöka förstå frågan mer ordentligt. Om vi pratar om ett renodlat förhoppningsbolag på någon av de små listorna är det förstås svårt att alltid förstå logiken i att aktien går åt det ena eller andra hållet. Är det ett något större bolag där det ändå finns en mer underbyggd värdering borde det gå att lära något mer än att det sket sig.
Självklart har jag gjort samma miss. Flera gånger. ![]()
Tricket är nu att hitta var i beslutsprocessen det gick fel.
Ditt inlägg säger inte så mycket. Vad är “alldeles för mycket”? Menar du att du satsade allt på en aktie, eller att summan som gick förlorad känns för stor? När en aktie rasar på börsen känns det ju alltid som om man satsat för mycket i den, oavsett om det handlar om 100% av ens aktieinnehav investerat i den eller om det bara är någon enstaka procent av totalbeloppet.
Men ja, jag har också lärt mig den hårda vägen, även om jag tycker det känns även om en enda av 20 olika aktier i olika branscher rasar.
Alldeles för mycket är ca 1/5 av hela mitt kapital… Den summan i preffar hade gett mig ganska bra avkastning det sista året istället för -50%… Men visst är det lätt att vara efterklok… Kommer i fortsättningen köra enbart stora stabila bolag och mer fonder…
Men säljer inte riskbolaget, de får ligga så får vi se, kanske har jag tur och kan gå skrattandes till banken om några år 
Jag förstår att det svider. Lycka till! 
Varje gång jag börjar fundera på Coeli global select svindyra fond pga av allt säljsnack tänker jag på min egen läxa.
Jag lärde mig indexfonder all the way today! ![]()
Spenderade ett par år med att spela på aktieoptioner för nästan 30 år sedan. Riktig Solvallaverksamhet. Gick plus, men bara knappt. Banken hejade bara på, de var ju den enda garanterade vinnaren, vilket jag insåg sentomsider.
Idag köper jag inte ens enskilda aktier, så något har man väl lärt sig. Testade dock att köpa lite krypto i januari till lekhinken, så jag har nog fortfarande en del kvar att lära.
Går dock inte så bra med lärandet just nu, positionen är +15% just nu (var upp 30% för ett tag sedan).
Mvh
F
Jag lär mig nya läxor hela tiden.
Jag är tung i Ericsson och har i veckan tappat 2+ månadslöner bara där.
Har även en lekhink som inte mår bra då SAS finns i den. 

Du är inte ensam iaf, fler än 90.000 Avanzianer som äger SAS ![]()
Den har bara avkastat –98% totalt, snart vänder det säkert ![]()
Många har vi varit där, köpte själv in mig i Africa oil någonstans nära toppen 2012, bergsäker på att peak oil skulle få den att skjuta i höjden kommande decennie ![]()
![]()
Ett hett tips är att se till att dessa läxor framåt blir billigare.
Om du nu måste in i enskilda bolag och härja riskera då max 1-2% av portföljens värde. På så vis kan du något förenklat göra bort sig 50-100 gånger istället för endast runt 5 gånger om du lägger 1/5 av hela portföljen på något.
Ett annat tips blir såklart att inte handla enskilda bolag överhuvudtaget utan istället köpa fonder och/eller index.
Där finns en viss faktor som jag pratar om ibland som är ganska enkel:
- Hur många bryr sig om bolag X går ned -50%?
- Hur många bryr sig om index, säg amerikanska S&P500 (ett av världens största index), går ned -50%?
Ovan är bara ett annat förenklat sätt att beskriva risk på mellan två olika typer av tillgångar.
Om man sedan älskar saker som går spikrakt upp och spikrakt ned (hög volatilitet) finns ett litet fusk att tillgå och det är index med hävstång. Hävstänger är dock extremt svårt att rekommendera, särskilt till någon som uppenbart inte ens satt en Exit för sina positioner eller sett till riskerna överhuvudtaget och precis lärt sig att det kan skita sig.
Kollade upp vad veckans läxa slutade i.
Mina fonder har i veckan gått ner med 2.0% i snitt.
Mina aktier har i veckan gått ner med 11,4% i snitt.
Utvecklingen senaste 9 dagarna (inkl. helgdagar) i mitt direktägande i aktier där största innehavet är Ericsson.
Har jag lärt mig något? Ja
Kommer jag sälja mitt innehav i Ericsson nu? Nej, anser fortfarande att det är ett stabilt bolag som ska kunna återhämta sig. Dock är det osäkert hur framtida sanktioner drabbar bolaget. Kommer säkert miljardböter från USA.
Skulle jag köpa fler aktier i Ericsson idag? Nej
Kommer jag fortsätta köpa enskilda aktier? Ja
Jag gjorde en liknande jämförelse när jag sammanfattade veckan och kom fram till följande.
Aktier -6,2%, fonder -1,9%, krypto (mindre än 1% av min portfölj) -1,9%, skivsamlingen +1,8% csgoskins +2%, fysiskt guld och silver +3,9%. Det jag kan ta på har gått upp, medan allt som folk lätt kan sälja med ett knapptryck i panik över räntor, förestående krig och dopingskandaler i olympiska spel gått ner. Jag kommer inte att agera på något sätt utan fortsätta månadsspara i fonder/lysa.
Jag kör i princip “buy and hold” så inga planer på att sälja.
Dock lär jag fundera på hur länge till jag vill behålla Ericsson då den är alldeles för tung i portföljen. Just nu har börskursen löst en del av det problemet med ett tapp på ~19,5% 
Eller så håller du på att lära dig en läxa till. Misstaget att hålla kvar vid förlorare.