Onlineinkomster alternativ för totala nybörjare

Hej

Jag är ny här på forumet. Har lagt flera dagar på att läsa och se på videos om dropshipping. Det verkar som att marknaden är mättad förutom om man hittar en unik produkt att sälja. Såg en kille på youtube som sa att man minst ska lägga runt 10 000 kr på annonser för att se att någonting händer och man ser några resultat. Behöver man vara insatt i skatter och förstå bokföring. Hur gör man om man är total nybörjare och lyckat med att sätta upp en spotifysida och sedan skickar produkten till kunden.Vad är nästa steg.

Affiliate marketing: Hur mycket arbete krävs för att lyckas med det och hur lång tid kan detta? Förstår att det skiljer sig åt. Behöver man kunna mycket se och sökoptimering för att personer ska hitta min blogg eller hemsida? Vilka typer av kurser kan jag behöva för att kunna göra det.

Till båda alternativen. När behöver jag anställa någon annan för att hjälpa mig med dropshipping-bokföringen tex?

Och slutligen.Behöver jag ha en ekonomiexamen för att syssla med alternativet aktier. Om man vill bli rik på aktier utan ett stort startkapital att investera. Går det?

Jag funderar alltså på att sluta mitt jobb och ägna mig åt detta. Kan någon göra lite mer än att bara säga det mest grundläggande jag redan läst mig till. Tack :slight_smile:

6 gillningar

Definitivt inte, du lär dig inte mycket av värde för privata investeringar, speciellt beroende på inriktning.

Vilken idiot som helst kan köpa en bred aktieindexfond och i längden få bättre resultat än de flesta, men det kräver tid och konsekvent sparande.

Överväg att prova detta småskaligt på sidan av jobbet istället.

14 gillningar

Om killen på Youtube hade blivit rik på dropshipping, så är min gissning att han inte vore på Youtube.

Om jag hade varit nyfiken på att starta upp ett företag med dropshipping som fokus, hade jag läst på mer, kollat med nyföretagarcentrum och andra som driver liknande upplägg och sen testat i liten skala om det fortfarande verkar lönsamt.

Sen är det nog klokt att sätta en maxgräns för vad du är ok med att förlora, för testet.

Säg inte upp dig heller, ta hellre tjänstledigt om du vill testa på heltid.

Alla kan investera på börsen, sätt upp ett automatiskt månadssparande och köp en bra, bred, global och billig indexfond. Så har du bäst odds över tid.

4 gillningar

Hej!
Om du letar efter ett jobb som ger bra lön, har bra karriärtrappa och kan utföras på distans så kan jag tipsa om att jobba som SDR, sales development representative.
Passar nybörjare.

Aktier: Kom ihåg att en väldigt stor majoritet av professionella börsmäklare inte slår index konsekvent över en längre tid (några år). Att lyckas med aktier är megasvårt och många gånger är det snarare en fråga om tur. Från ChatGPT:

Jag tror du har mycket större sannolikhet lyckas om du fokuserar på att hitta ett faktiskt arbete som du är duktig på - och sedan sätta in det du tjänar i en globalindexfond.

2 gillningar

Välkommen till forumet! :grinning:

Hur kommer Spotify in här? Felskrivning?

Börja litet och som hobby/fritidssysselsättning. Minns att de flesta som börjar med detta misslyckas. Och… att ta råd från vem som helst på tuben ska alltid ifrågasättas både en och två gånger.

2 gillningar

Men finns det inte de som lever på att varje dag köpa aktier sälja dem när de ökat i värde. Jag vill inte förlora min inkomst men har ändå en 20-30 timmar varje vecka jag kan lägga på att lära mig.

Han heter Philip Isberg och han hittar nya produkter varje vecka säger han och har tjänat runt 30 miljoner vid det här laget på dropshipping. Finns det inte folk som lever på aktiehandel, som daytradar varje dag, som man kan göra med crypto. Då kan jag gå över helt till det. Jag är inte rädd för att ta mig igenom och läsa på en massa själv men det hade hjälpt med lite vägledning, var börjar man. Gällande aktier så lyssnade jag på podden Rikatillsammans men borde jag börja läsa in annat material först. Jag förstår att det kanske inte finns så mycket att kunna om man bara ska placera en viss summa pengar i en indexfond, men om det går att dagligen köpa och sälja aktier behöver jag väl ha mycket mer kunskap. (Om det går och folk lever på det och blir rika på det?) Var börjar man tänker jag.

2 gillningar

Tack :slight_smile: Ja, jag skrev fel. Jag skulle ha skrivit shopifysida, där man lägger upp produkten man säljer/dropshippar.

Tack för svar. Okej, då är det bättre att jag tittar på alternativen dropshipping och affiliate-marketing.

Vet inte om det skulle vara något jag skulle vilja lägga min tid på att göra. Men jag ska läsa lite mer om det. :slight_smile:

1 gillning

Några få kanske kan leva på daytrading, dropshipping, affiliate marketing. Desto fler lever på att sälja kurser kring hur man lyckas, ofta utan att själva ha lyckats särskilt väl.

5 gillningar

:smile: Ja det stämmer nog instinktivt. Finns alldeles för många videos på youtube där folk hävdar att man ska tjäna hundratusentals kronor eller miljoner. Men jag har ändå förstått så mycket som att en del faktiskt tjänar rätt så bra på dropshipping osv. Jag vill inte vara fast i 9-5 jobbande hela livet och är villig att jobba hårt för att slippa det. Så om nån har några förslag på onlinejobb man kan göra är det bara att tipsa. Hoppas robotarna tar över ännu mer jobb alltså så att vi kan göra sånt vi människor kan arbeta med sånt vi tycker är roligt.

Day-/Swingtrading? Det skulle alla göra om det var lätt.

…säger han. Låt dig inte luras av vad någon säger saker.

Utan att vara för hård, men det låter som att du svalt betet och att detta kan gå hur fel som helst.

Börja om med avsnitt nummer 99, säger jag, i all välmening.

7 gillningar

Jo, han talade om att han tjänade 150 000 kr tror jag det var, på en produkt, men först i kommentarerna var det någon som nämnde att han inte räknade bort skatten som kommer dras av. Jag kanske är lite naiv men det känns ändå magstarkt att människor skulle ljuga på det sättet. Oavsett så tror jag han tjänar rätt bra på dropshipping.

1 gillning

Okej… men jag tycker ändå fler och fler får upp ögonen för att dropshipping är skräp.

Nu är du varnad iaf. Investera klokt och långsiktigt säger jag. :grinning::+1:

5 gillningar

T.ex. Donald Trump. :joy:

1 gillning

Om jag köper in träskor för 1 500 000 kronor så är jag rätt säker på att jag kan tjäna 150 000 kronor på att sälja dem. Det är marginalen som är relevant. -1 350 000 kr som marginal är uselt.

3 gillningar

Mitt sista råd, ta inte stora lån för att testa din idé.

Sen lycka till!

Framgång kommer ofta med lärdomar om vad som funkar och vad som inte funkar. Ibland får man testa sig fram, men satsa inte mer än du har råd att förlora.

Sen rekommenderar jag starkt RTs Starta här avsnitt, finns mycket matnyttigt att lära sig där för nybörjare och mer erfarna.

3 gillningar

Ett bra sätt att lära sig börsen är att investera 1-10.000kr (pengar som du har råd att förlora) och då lära dig genom att läsa forum och böcker, för att sen investera trial and error. Du kommer märka när du råkar köpa aktier direkt från kontot istället för ISK-kontot, eller ha rena pengar liggandes på isk och se dem dra schablonskatt utan att du ens investerat. Eller köpa aktier med ”fel” courtageavgifter, och sen torska nästa trade på att handla med certifikat där det visade sig kosta mer i avgifter att köpa/sälja än vad du gjorde i vinst.

Alla såna misstag kan man lika gärna göra med 1000kr investerat som med 100K. Man lär sig väldigt mkt snabbare med riktiga pengar och att testa.

Sålänge du inte kan nåt, köp globala indexfonder (om du tror på USA iallafall) och svenska indexfonder.

3 gillningar