Total noob - var börjar jag?

Tycker att day- och swing trading ser intressant ut och vill lära mig mer om det - gärna prova med låtsaspengar först om det finns några sådana program till Windows eller på webben?

Letar just nu lite resurser online som är lite mer hands on än det jag hitttat hittills. Tipsa gärna om youtube videos med inspiration och info. Böcker är också intressant.

Kan kanske inte ge de bästa tipsen men jag kan säga att den perioden jag försökte mej på daytrading var den period jag förlorade pengar och även den period som jag var minst närvarande i mitt liv. Det enda som rörde sig i huvudet var kurs upp och ner.
På senare år har jag sett ett föredrag med en som jobbat på JP morgan och som menar att det inte funkar med daytrading idag pga att de störst volymerna görs av tradingrobotar. De tar beslut på en grisblink och en människa har inte en chans att hänga med. Vad robotarna inte kan göra är att se helheten på längre sikt (3-5 månader, vilket ändå är kort sikt för mej nu). Vet inte hur mycket av detta som är sant men daytrading är inget är mej iaf.
Så mycket mer intressant att läsa om trender, bolag, värden, marknaden, psykologi o.s.v. Men det kanske bara är för att jag är mindre dålig på det XD

Med det sagt så pysslar ett av nyhetsbreven jag prenumererar på med teknisk analys, men jag brukar bortse från den delen. Om jag bedömer ett bolag som intressant så köper jag det -oavsett om det bryter trendlinjer hit och dit eller inte. En dag kanske jag vaknar upp och fnyser åt att jag varit ignorant. Då får det bli så.

Thesilverchartist är nyhetsbrevet och det handlar om bolag i silver- guld och uranindustrin. Det finns en gratisvariant och en premiumvariant. Han publicerar en hel del på twitter och grejar med swingtrading av de bolag som valts ut med fundamental analys.

Här ett avsnitt där han intervjuas av Jake D. Det finns fler intervjuer med honom på den kanalen. Som tips kan jag nämna att silver, guld och uran är extremt volatila marknader så jag antar att de passar bra för swingtrading.

2 gillningar

Jag är ingen expert men tänker att day-trading kanske inte är rätt ställe att börja på om man är “Total noob”?

5 gillningar

Jag får “tjäna snabba pengar”-ryck ibland och börjar googla om olika strategier. Tyvärr slutar det alltid med att jag blir övertygad om att det inte funkar, vilket inte är så konstigt. Men visst är det trist när man tror sig ha en chans och sedan inser att nej, så var det inte. I bästa fall har man inte förlorat så mycket pengar innan insikten kommer.

Så här kommer en video som tyvärr inte kommer göra dig glad:

1 gillning

Om du letar investeringar eller spekulationer med hög risk, hög volatilitet och potentiellt mycket mycket hög avkastning så ta en titt på hur uranmarknaden fungerar. Leta Justin Huhn och Rick Rule och uran på youtube så får du en start där. Men lägg för allt i världen inte alla ägg i samma korg.

Tack. Jam jag har förstått nu att just day trading är kankse det man ska gå in på sist… jag får börja i den grunda änden helt enkelt och lära mig.

1 gillning

Det lockar alltid att tjäna snabba cash men om man ser på dem som lyckats riktigt bra över lång tid så är det risk/reward-bedömningar och lång tid i marknaden som är viktigt. Warren Buffet. Peter Lynch. Ray Dalio. Charlie Munger. Nu finns det förstås andra sätt att dra in pengar oxå, men jag är mest inne på value investing. Och det behövs en lagom blandning av psykologi, ekonomikunskap, m.m.

Sven Carlin, modern value investor med bra youtubekanal
Just det här är en sammanfattning av den bok som anses bäst av många men han har andra mer lättsamma avsnitt på sin kanal oxå

Charlie Munger om psychological bias

Jim om världsläget

Rick Rule om ädelmetaller

Oj det finns så mycket bra på tuben :smiley:

Svårt att veta vad man ska rekommendera men det där är fyra grejer jag uppskattat senaste månaden iallafall.

Rick Rule om

Swingtradar i “lekhinken” med helt okej framgång efter några jobbiga nybörjarår. Det är inget “Get rich quick” men det är kul när det går bra. :slight_smile:
Kört lite mer kontinuerligt senaste 7 månaderna och snittar 1,2%/trade så det krävs lite kapital och många trades för att ge något.

Har märkt att det inte funkar att back testa, man måste köpa och sälja på riktigt, det är mycket psykologi.
Jag har en klar och tydligt uttalad strategi, trots det sålde jag en trade i början på veckan för att låsa in en vinst på 21%, trots att villkoret/triggen för sälj inte var uppfylld …för att dagen efter se kursen fortsätta uppåt 18% till och vidare…(hade nu varit +70%, bara att förlåta sig själv och köra vidare)
Mitt tips är att testa testa testa, dokumentera och skriv ner strategin…kör sedan i excel, köp och sälj “paper trading”.

Kollade rätt mycket gubben i det länkade klippet när jag började.
How I Lost all My Money When I Was a Beginner A True Story