Investera 388 000 kr direkt eller sprida ut över 6 månader?

Hej!

Jag har 388 000 kr som ska investeras långsiktigt, med en sparhorisont på cirka 15 år.

Min plan är att investera pengarna i en global ETF, framför allt Amundi Prime All Country World. Samtidigt känner jag en viss oro för att börsen ska gå ner direkt efter att jag investerat hela beloppet.

En stor del av fonden är exponerad mot USA, cirka 63 %, och många av de stora amerikanska techbolagen har redan höga värderingar. Det pratas också en del om att dagens AI-hype kan jämföras med IT-bubblan, även om förutsättningarna såklart inte är exakt desamma.

Därför har jag tänkt att smyga in pengarna över 6 månader, alltså ungefär 65 000 kr per månad. Samtidigt vet jag att historiken/forskningen ofta visar att det i ungefär två av tre fall har varit bättre att investera allt direkt, eftersom börsen oftare går upp än ner och eftersom det är väldigt svårt att tajma marknaden.

Min frågeställning är därför:

Borde jag investera hela beloppet direkt och acceptera den kortsiktiga risken, eftersom tid i marknaden historiskt varit viktigast?

Eller är det rimligare att fortsätta med min utsträckta strategi på 65 000 kr per månad i 6 månader, för att minska risken att gå in med allt precis före en större nedgång?

Jag är inte ute efter att tajma marknaden perfekt, utan försöker hitta en strategi som både är rationell och som jag faktiskt klarar av att hålla fast vid psykologiskt.

Hur hade ni resonerat i min situation?

Om det gällt mig idag så hade jag öst in allt direkt , hade du frågat mig för 6-7 år sen när jag började spara på allvar så hade jag delat upp det för annars hade jag sovit dåligt , numera tar jag nedgångar med lugn men ska inte sticka under stol med det sög i magen när trumps tullar sluka 200000 för mig på en vecka , det är dock tillbaka med råge men tänkte fy fan hur mycket blir det nästa vecka :woman_facepalming:

2 gillningar

Tack för ditt svar!

Jag närmar mig i tanken att faktiskt kör på den planen, alltså att köra in allt direkt. Hade jag gjort det för 5-6 veckor sedan när det svajade till så hade det varit upp 8% nästan..

Så det är verkligen inte enkelt att tajma och pricka rätt!

Får se hur det landar.. :sweat_smile:

Eller så väntar du in en sättning och investerar då. När den nu kommer. Svårt. Sista fasen brukar i och för sig vara den som ger mest i en upptrend.

1 gillning

Viktigaste på sikt är du kan sova gott och inte får panik och säljer om det rasar 20-30 % , vet du att du klarar det så kör :+1:

1 gillning

kenny_johansson

Martyx

1 min

Det är väll just det att man inte vet när den kommer. Så står man vid sidlinjen och bara hoppas på sättning i all eveighet :sweat_smile:

1 gillning

Ja, det är nog därför jag inte gjort något ännu.
Ska klura lite till om jag är beredd på hantera den känslan..
Men känslan att stå vid sidan vid uppgång är nästan jobbigare än att kunna köpa till ett lägre pris vid sättning på marknaden om 10-20% eller mer..

1 gillning

Sov gott om nätterna , ligg inte o tänk på pengar , pengar är såklart viktigt men min man har fått besked om obotlig lungcancer i dagarna , han ska fylla 67 om en vecka , just nu är våra ” investeringar ” lååångt ” borta :heart: lycka till :smiling_face_with_three_hearts:

10 gillningar

Jag beklagar :mending_heart:
Man får perspektiv, vad är egentligen viktigt och inte när det väl gäller.

Tack för kloka ord.

Vh Kenny

2 gillningar

Styrkekramar. Har en liknande situation med en förälder just nu. Pengar blir plötsligt rätt meningslösa… :heart:

Till TS: Jag investerade nyss en klumpsumma på 700 000 kr. Kände precis som du. Gick och väntade på pengarna ett tag och var glad när börsen gick ner. Tyvärr hann den hoppa upp igen innan jag fick pengarna. Hade ångest och undrade hur jag skulle göra men gick till sist all in.
Gick ner först men sedan upp. Nu har det gått någon månad och redan nu känns det mer ok om en större sättning skulle komma.
Det är ju länge tills jag ska ha dem.

Men jag känner mig själv, har varit med på några sättningar och vet att jag inte säljer. Vet däremot också att jag troligtvis inte skulle klara att köpa i en större dipp. Jag klarar “keep calm and carry on” men klarar inte göra förändringar när börsen är röd.

1 gillning

En kompromiss är att köra in 344 direkt och sen sprida de resterande 344 över 6 månader.

1 gillning

All in! :oncoming_fist:t2:

1 gillning

Jag hade valt det alternativet som fått mig att sova bäst om natten och känna mig lugn på dagen :sweat_smile:

Beroende på personlighet kan båda alternativen vara rätt.

Sorry, finns ingen annan än du som vet vad som är bäst för dig.

Lycka till :+1:

2 gillningar

Planerar du att fortsätta investera? I så fall så borde det kännas lättare att bara lägga in allt direkt. Dina insättningar gör fortfarande väldigt stor skillnad på utfallet och om marknaden går ner så får du helt enkelt rabatt på köpen.

1 gillning

Gör något mitt i mellan, sätt in hälften nu, andra hälften på ett 3-mån bundet sparkonto med bra ränta, när det går ut, så går du in med det på börsen.

2 gillningar

Månad 1 97600 kr till global ETF, 290400 kr på sparkonto med minst 2,1% ränta
Månad 2 87600 kr till global ETF, 202800 kr på sparkonto med minst 2,1% ränta
Månad 3 77600 kr till global ETF, 125200 kr på sparkonto med minst 2,1% ränta
Månad 4 67600 kr till global ETF, 57600 kr på sparkonto med minst 2,1% ränta
Månad 5 57600 kr till global ETF

2 gillningar

Om marknaden går ner är ett bundet sparkonto ingen bra idé.

1 gillning

Den rationella strategin är time in the market. Vad som funkar för dig psykologiskt är du nog bättre lämpad än oss andra att avgöra. För mig har det funkat bra att committa till hundra procent globalindex hundra procent av tiden.

Jag hade inte funderat två gånger, alltid in på en gång.

1 gillning

Detta är mest likt hur jag tänkt. Har redan kört in ca 270k med denna metod.
Haft likvida pengarna på AMF kort fond och skalat eftersom varje månad.
Nu är det alltså resternande 388k som ska ut. Antingen på samma vis som tidigare eller in med allt direkt.