Investera 388 000 kr direkt eller sprida ut över 6 månader?

Utveckla gärna :slight_smile:

Ja, kommer månadsspara 10k per månad. Så klart det kommer jämna ut anskaffningsvärdet med tiden.

Finns helt enkelt ingen fördel att försöka tima något. Dessa “mindre” summor resonerar jag dessutom som att de inte rör mig i ryggen om börsen skulle råka krascha dagen efter då man med månadssparandet ändå räddar upp det relativt fort. (Hade dock inte funderat med 10 miljoner heller för den delen)

Jag fick själv ut 500 000 mitt i tullkaoset förra året, satte in allt direkt utan minsta eftertanke trots alla katastrofrubriker. De är 30% plus till dags datum.

1 gillning

Tack! Jag har galet mkt lättare att köpa när det rasar, utmaningen är när allt är väldigt högt värderat och att risken för sättning i närtid skulle vara jobbig mentalt att hantera

Bästa är ju ras och -20-30% :zany_face::sweat_smile: när man ska in med mkt pengar.

Ja, fast feltänket är ju att man oftast köper in sig högre i ett ras om 6-12 månader än att köpa “högt” nu. Tullrasets absoluta botten reverserade väl börsen typ 12 månader.

1 gillning

Jag sitter i liknande situation. Så jag köper en liten skvätt varje gång marknaden går ner över en procent, typ 10% av mina kontanter sådana dagar. Känns rätt bra psykologiskt. Summan ligger i en korträntefond som ger typ 4% i ränta.

Men statistiskt sett är det väl bäst att gå in direkt. Men skulle nog kännas surt om man går all in och sedan bombar Trump alla broar i Iran nästa dag.

1 gillning

Du bör väl rätt lätt kunna se att det där inte alls lönar sig, och därmed få det att kännas psykologiskt tungt att investera så?

Jag antar att folk är olika. Jag har alltid mått skit när börsen går ner två procent på en dag och efter en vecka av nedgångar varje dag är det lätt hänt att jag börjar sälja av lite. Det är ju helt fel rent logiskt men det är psykologi. Jag tappade nästan två miljoner under tullkaoset och till slut sålde jag typ hälften av mina aktier på botten.

Så nu när jag köper lite på rejäla neddagar så ser jag nästan fram emot nedgångarna istället och ligger kvar med mina andfra aktier. Som sagt inte logiskt alls men det kanske funkar bättre i det långa loppet om man då slutar kasta sig ur börsen när den backar.

I och med att tid är det viktigaste när det gäller långsiktiga investeringar (alla investeringar är egentligen långsiktiga, annars är det en spekulation) så ska man rent logiskt gå in med allt direkt. Det styrks också av forskning på ämnet.

Men,

Det kan det finnas värde i att också dela upp investeringen genom att smeta ut den över säg 12-24 månader. Men detta är mest för oss med psyke som kan bli påverkat negativt av att lasta in allt på en gång. Det är egentligen inte rationellt att göra så, men sen är vi också människor. Det handlar mycket om din personliga riskbenägenhet. Kan sömnen påverkas om dessa pengar halveras kortsiktigt? Då hade jag satsat på det senare alternativet.

1 gillning

Ja visst är det psykologiskt jobbigt.. :sweat_smile:

Beslutade idag att sälja av allt i kort korträntefonden.

Blir nog att köp för hela summan (388k) till veckan, får helt enkelt ta smällen om den kommer.

Jobbigare att stå vid sidlinjen..

Tack för att du delade.

Om du är rädd för risken i tech/ai och inte ser den som en möjlighet att tjäna pengar så gäller det att kontrollera risken och exponeringen.

Du kanske vill köpa JPGL (kvalitet men ai fri) tillsammans med SCV, EM och en momentum/growth fond med ai inkluderat. Vill du bli av med ai säljer du momentumfonden och investerar i något annat.

1 gillning

Du nämnde att du skulle köpa webn wtf, du kanske ska räkna lite på vad som är billigast rent cortage mässigt.

4k om dagen så får du en riktig spridning av inköp. Om det kommer en dipp så lägger du in mer :stuck_out_tongue:

Lite gött att känna att man investerar ganska stor summa varje dag? :sweat_smile:

1 gillning

Intressant förslag!

Lite härligt också att köpa varje dag :grinning_face::ok_hand:

Jag börjar förstå att jag inte ska försöka göra karriär som psykolog, för jag fattar verkligen ingenting av alla “strategier” som presenteras här. Alla måste väl göra vad de känner för, men jag kan verkligen inte sätta mig in i tankesättet att “statistiken säger y, men jag gör istället x för det KÄNNS bättre”.

OBS ingen kritik mot någon, bara en observation hur olika man kan vara.

Tack!

Kommer lyssna igenom deras avsnitt.
:ok_hand::grinning_face:

Börjar vara klar med hur jag vill göra.

Trevlig helg!

1 gillning