Hej!
Jag har 388 000 kr som ska investeras långsiktigt, med en sparhorisont på cirka 15 år.
Min plan är att investera pengarna i en global ETF, framför allt Amundi Prime All Country World. Samtidigt känner jag en viss oro för att börsen ska gå ner direkt efter att jag investerat hela beloppet.
En stor del av fonden är exponerad mot USA, cirka 63 %, och många av de stora amerikanska techbolagen har redan höga värderingar. Det pratas också en del om att dagens AI-hype kan jämföras med IT-bubblan, även om förutsättningarna såklart inte är exakt desamma.
Därför har jag tänkt att smyga in pengarna över 6 månader, alltså ungefär 65 000 kr per månad. Samtidigt vet jag att historiken/forskningen ofta visar att det i ungefär två av tre fall har varit bättre att investera allt direkt, eftersom börsen oftare går upp än ner och eftersom det är väldigt svårt att tajma marknaden.
Min frågeställning är därför:
Borde jag investera hela beloppet direkt och acceptera den kortsiktiga risken, eftersom tid i marknaden historiskt varit viktigast?
Eller är det rimligare att fortsätta med min utsträckta strategi på 65 000 kr per månad i 6 månader, för att minska risken att gå in med allt precis före en större nedgång?
Jag är inte ute efter att tajma marknaden perfekt, utan försöker hitta en strategi som både är rationell och som jag faktiskt klarar av att hålla fast vid psykologiskt.
Hur hade ni resonerat i min situation?