Testa annorlunda strategi

Jag funderar lite på om att ta 5000kr, och bara leka med dessa 5000 Kronor att köpa en aktie Per dag och sälja oavsett vinst eller förlust.
I längden borde ju denna strategi fungera under förutsättning att du enbart köper stabila aktier såsom, Investor,Latour som exempel.

Vad är ditt syfte med detta?
Vad vill du ha för sorts input på ditt inlägg?
Vad tänker du att ”fungera” innebär med din strategi?
Hoppas du kan handla courtagefritt, annars urholkas kapitalet kvickt med daglig handel.

2 gillningar

Förväntar du dig att slå index och/eller slå index riskjusterat?

Förväntar mig inte att slå index, även om det hade varit roligt att se om det faktiskt gick att slå index på detta sättet.

Eftersom att dom flesta utav hos har heltidsjobb vilket gör det svårt att day-tradea tänker jag väl främst se om denna strategin funkar.

Sen har jag väl lite utav en plan att sluta jobba inom loppet om 5år.

Kan handla courtagefritt, än så länge ja.

Förhoppningen är ju att göra mer vinst än förlust vilket gör att i längden växer kapitalet sakta men säkert? Rent krasst borde ju denna strategi fungera? Då börsen går upp historiskt sätt och aktierna gör med? Vi säger att t.ex så

Går Investor upp 14 dagar av 20, men går ner 6 dagar då borde det ju i praktiken gå att tjäna mer pengar än man förlorar?

Det är väldigt svårt att bedömma va de menar med att strategin “fungerar”? Vad är kriterierna för detta?

Du förväntar dig inte att slå index varken absolut eller riskjusterat?

Varför inte bara köpa en indexfond då? Eller fungerar inte den heller?

1 gillning

Absolut kan man köp en indexfond, men den kan man ju inte köpa och sälja varje dag? Det tar ju minst nån dag för den att säljas. Skall denna experimentiella strategi funka måste de gå att sälja och köpa samma dag.

Säg att du köper Investor 20 dagar, Den går upp och du säljer den 14 dagar på uppsida. Och 6 på nersida? Då borde du ju rent krasst gått +?

Om du jämför din strategi med att köpa och sen hålla en indexfond istället för alla dessa köp och sälj?

Varför inte sätta pengarna på ett bankkonto och bara vänta 20 dagar? Du har ju gått plus då också eftersom du får ränta?

På vilket sätt skulle det här påhittet kallas för en strategi? Vad är det för faktor som talar för att den skulle ge någon fördel.

Som parallellt exempel kan jag ju ha som ”strategi” att köra i motsatt körriktning på E4:an. Jag har aldrig gillat det här moderna påfundet högertrafik. Jag går min egen väg och provar nya saker. Jag räknar med att bli en stor vinnare och överbevisa alla tråkiga konforma medelmåttor som bara följer strömmen.

1 gillning

Kollar du denna graf så kommer du få en förståelse hur och varför jag kommer testa denna strategi

Jag förstår absolut inte vad du menar trots den bilden. Det är också högst oklart vad kritieriet för att “fungera” är.

Du måste förklara bättre.

1999-2000 hade vi It-bubblan. 2007-2008 hade vi ju finanskrisen.

2019 kom ju pandemin. 2020, blev ju folk miljonärer efter pandemin? Om man kollar på alla datumen? Och tänker efter lite vad grafen står för? Så borde denna experimentiella strategin slå index även om man inte kan veta.

1939-1945 hade vi ju andra världskriget o innan dess första,

Historiken är ju med mig på idén och tanken.

Speciellt om man går och följer grafen?

Alla dessa datum ju börsen gått ner och uppåt?

Men förklara vad som är strategin då? Du har ju inte ens lyckats förklara vad du tänker göra.

Först skrev du att köpa och sälja varje dag av någon viss aktie. Det absolut inget att göra med årslånga perioder. Än mindre identifiera var du är på en cykel som är mångårig.

Vill du försöka tajma uppgång och nedgång över lång tid har jag dåliga nyheter. Det är en otroligt dålig strategi där en överväldigande majoritet av de som försöker förlorar avkastning relativt index. För att du ska kunna tajma köpen och säljen behöver du kunna indentifiera vad som är högt respektive lågt värderat. Något som inte kan göras konsekvent medans de händer.

Det är det jag baserar denna strategin köpa och sälja 1 aktie dag/på förstår du alla datum? Går du tillbaka historiskt och kolla in hur börsen gått iaf dom senaste 20 åren, så ser du mer uppgång än nergångar.

Jag kan inte heller själva svara på strategin just eftersom det är experimentellt efter att ha upptäckt denna graf.

Jag tror på riktigt att Warren buffet bland annat upptäckte denna graf och investerat med hjälp av grafen förutom, när vissa företag startade givetvis.

Men som sagt ren spekulation på om allt detta verkligen kommer funka eller inte

Vad betyder denna mening ens?

Ja, så buy and hold index ger en rejäl avkastning…

1 gillning

Det där var ett konstigt påstående. Bilden är i sig vetttig som teoretisk utgångspunkt för att försöka tajma marknaden. I efterhand är det alltid lätt att visa att den månaden peakade marknaden, då hade det varit rätt att sälja. I praktiken är det inte så lätt att se när det är dags att sälja. Allt prat om att ”nu är börsen dyr” kommer normalt långt innan det faktiska börsfallet. Det normala är att det är någon oväntad händelse som utlöser börsfall. Börsen fortsätter alltså som regel att gå upp fram till att den där händelsen kommer, även om alla är överens om att ”börsen är dyr”.

Som argument för din så kallade strategi är bilden inte vettig. Klipp ut valfri sida ur någon Kalle Anka-tidning och prova med den istället. Den kommer att fungera precis lika bra som teoretisk bas för den så kallade strategin.

2 gillningar

Om det hade fungerat och varit en effektiv metod så hade väl alla gjort det? Både proffs och småsparare? Men jag har aldrig hört talas om någon som lyckats med denna metoden. Ska du kanske bli den första? :slight_smile:

1 gillning

Så du avser endast investera 5000 kr. Dag 1 köper du en slumpmässig aktie för dessa 5000 kr. Dag 2 säljer du aktien du köpte dag 1, och för värdet du får ut från försäljningen köper du en ny slumpmässig aktie. Och så ska du fortsätta så i 5 år?

Hur stort totalt belopp förväntar du dig att denna strategi ska ha genererat efter 5 år? Och hur mycket pengar gör du av med per månad (om du avser klara dig på detta belopp utan att jobba)?

2 gillningar