Strategi kopplat till samhällsutvecklingen?

Hej,

Det känns logiskt att anpassa sin investeringsstrategi utifrån samhällets utveckling.

Ponera ett samhälle med sänkta skatter, stagnerande löner, dyrare varor och tjänster samtidigt som tillgångar likt aktier, fastigheter guld etc. behåller/ökar i värde. Detta riskerar större klyftor i samhället, de rika blir rikare etc.

Vad kan man göra för att öka sina chanser att hålla sig på uppsidan av en sådan samhällsutveckling?

Vilka tillgångar kommer sannolikt följa med upp?

Kanske missuppfattar något, men det låter som om du svarar på din egen fråga?

2 gillningar

Så kan det vara haha, men tänkte nog mer konkret

Samma som alltid. Skaffa sig en vettig utbildning, se till att ens tjänster efterfrågas på marknaden och att man inte är beroende av bidrag eller andras skatteinbetalningar för att kunna försörja sig.

6 gillningar

Gated community?

På ett personligt plan:

• Hålla sig uppdaterad inom sitt gebit
  • Vårda sitt nätverk
  • Vårda sin fysiska hälsa
  • Vårda sin mentala hälsa
  • Hålla sig på rätt sida lagen
  • Hålla sig moraliskt “ren”
  • Undvika finansiellt dåligt beteende
  • Ha tålamod t.ex genom en trevlig vardag
  • Ha en strategi, utvärdera den och undvik impulshandlingar

Inget nytt.

3 gillningar

Väktarbolag? :thinking:

2 gillningar

Se till att inte förlora pengar: RikaTillsammans-portföljen - ett sparande som alltid ska gå plus

1 gillning

Nån gång på 90-talet blev jag utsatt för ett brott och tänkte att lås är något som kommer att behövas mkt mer av. En del dörrar trycker man ju dessutom in två lås i “numera”.

Gick till banken och köpte Assa. Aktien har gått några tusen procent till dess.

Läs mindre och tänk mer är ett råd som är relevant idag.

Givetvis sålde jag efter en kortare tids uppgång.

3 gillningar

Visst. Men lynchningen du beskriver om att du varit med om en tråkig händelse och därefter köpt aktier i ett bolag som skapar produkter för att förhindra dem, är ju level ett om något.
Typ som att köpa aktier i Novo för att man ser många tjockisar på stan.
Man är ju inte ens pucktvåa på den.

Ja det kanske tom är level zero. Såg förresten en liknande sak i Autoliv. Airbags gick från 0 till 1 per bil. Sedan var det helt plötsligt 10 airbags i varje bil på bara några år.

Man skall inte underskatta zero 0 och zero 1 för så länge man bara är före flocken så kanske det är här man snabbast får marknaden med sig. Viktigt att veta var på kurvan man befinner sig.

Numera är jag inte alls säker på var jag befinner mig men som exempel har det ju visat sig vara en bra affär att gå in i Nvidia första gången ChatGPT fördes på tal i fikarummet. Då tyckte jag personligen att detta är nog alldeles för inprisat men ack vad fel man hade.

2 gillningar

“Ponera ett samhälle med sänkta skatter”

Ja, det skulle jag gärna tänka mig.

“stagnerande löner, dyrare varor och tjänster”

Enda sättet att åstadkomma detta med skatter är att höja dem så mycket som möjligt.

Kan du ge ett exempel på en fri marknad i ett demokratiskt land med stagnerande löner, dyra varor och tjänster OCH låga skatter?

“samtidigt som tillgångar likt aktier, fastigheter guld etc. behåller/ökar i värde”

Aktier kan inte göra något annat än att öka i värde om bolaget levererar en vara eller tjänst som marknade, dvs du och jag, faktiskt är beredda att betala för.

Om vanligt folk har råd eller vilja att investera i dem avgörs av hur mycket av sina skattade pengar de måste skatta bort om de går med vinst. När det inte kommer att ges någon skattelättnad på varje krona som förloras på varje aktie.

“Detta riskerar större klyftor i samhället, de rika blir rikare etc.”

En fri marknad med låga skatter gör att de rika blir rikare. Fråga dig själv om du har en högre eller lägre materiell levnadsstandard än dina mor- och farföräldrar när de var i din ålder.

Men de fattiga blir också rikare, i väldigt snabb takt dessutom. De är en marknadsekonomi som genererat alla pensioner idag. Dessa är avkastning på aktier, inget annat. En fond är bara en portfölj med aktier som någon annan sköter om åt dig, och drar på sig medvetet dåliga placeringar för att det ska vara politiskt korrekt.

Om jag hade varit som dig, så hade jag läst någon termin nationalekonomi, och sedan lite matte, så du kan använda tekniska analysverktyg intuitivt.

Sedan kommer ingen att kunna övertyga dig om något annat än att aktier ALLTID kommer att vara överlägset alla fonder, papper, obligationer och räntekonton.

Läs böcker som investerare har skrivit, EFTER att de tjänat miljoner och slagit index 14 år i streck, inte kolumnister som är anställda för att tycka och veta något. Hade deras idéer och kunskaper varit något värda så hade de blivit rika på aktier istället.

William O’Neils “How to make Money in Stocks” är alldeles förträfflig.

Han forskade på aktier och börsen under hela sitt liv, och bevisade att hans strategier fungerade genom bli en av de bästa investerarna någonsin.

Det finns otroligt mycket myter, särskilt i sverige, om vad aktier är och inte är.

Det finns många som lever av att analysera data om företag i kombination med olika index och grafer. Hela svenska pensionsystemet bygger på att någon investerar långsiktigt i aktier.

Kontentan är: Du har alla förutsättningar att lära dig hur aktiemarknaden fungerar, du har tillgång till alla analysverktyg hos Avanza, med 100 gånger mer processorkraft än börsmäklarna på 80-talet hade.

De hade en enda fördel: Datorer och programvara som vanligt folk inte hade råd med.

Så din strategi bör bli: Lär dig någon investeringsstrategi, och håll dig till den med kadaverdiciplin. Lär dig hantera risker, och se till att ha din exitstrategi klar INNAN du tar en position.

Jobba extra på lördagarna och placera allt du tjänar i aktier. Bygg upp inlärningskapital, 10 000 som du har råd att investera i misstag. Men plugga och läs på innan du gör någonting. När du köper en aktie, så följ den dagligen i tre månader innan, och skriv ner hur du tänker, varför du köper, vad du förväntar dig och varför. Om du förlorar så kommer du att kunna lära dig av det.

Enklast är att umgås med folk som kan aktier och har lyckats själva - lär dig av dem.

Det går att slå börsindex, men det är lika mycket jobb per intjänad hundring som vilket jobb som helst. Det tar fem år att bli en fullbetald snickare. Räkna med lika lång skolperiod och praktik innan du klarar dig själv.

Investera sedan 10 procent av din lön och ha inte fler än en eller max två aktier tills du har 100 tusen i kapital. Då kan du ha tre eller fem. Fler än sju kommer du aldrig att behöva. Sälj alltid den sämsta. Ha inte allting investerat, ta aldrig mer än 7.5 procent förlust och ta aldrig mer än 20 - 25 procent vinst på en position innan du säkrar på något sätt. Om inte annat genom att ta ut delar av kapitalet.

Hur många procent av det eller det andra är ingenting du behöver ha som målsättning, din målsättning är att träffa rätt tre gånger av fyra och aldrig bryta din strategi.

Du kommer att miljonär inom tjugo år på det viset.

Och om du kör en vanlig tråkig indexfond och sparar 3000kr i månaden (drygt 10% av en medianlön efter skatt) så har du runt 1,5msek efter 20 år baserat på 7% avkastning.
:slight_smile:

Men visst, aktier är lite roligare men kräver mer jobb ifall man hela tiden ska ombalansera allt.

1 gillning