Hej! Jag är en 23 årig tjej och försöker bli bättre på investeringar i Avanza. Jag jobbar och studerar (systemutvecklare) och kommer göra det i 2 år framåt (kanske tre) jag kommer de kommande två åren ha cirka 28000kr i månaden minus avgift 13000kr (kanske blir 8000kr så jag vill flytta) så ja då kommer jag ha 15 000 över i månaden.
Mitt mål är att bli ekonomisk oberoende och tjäna cirka 60 000kr i månaden innan jag är 35. Jag försöker lära mig grunder genom att läsa lite böcker såsom boken Aktier av Ola Lauritzson, men ja jag vet inte riktigt vad jag ska göra mer för att uppnå mitt mål. Hur ska jag göra?
Kul med mål att arbeta mot!
En liten fråga, menar du att du vill ha en inkomst på 100k i månaden från tjänst eller menar du avkastning från dina investeringar?
Det är ett rejält mål och lite naivt, som jag ser det. I genomsnittligt normalfall kan du kanske räkna med 5% i avkastning efter skatt, någon till med turen på din sida.
Då pratar vi om runt 20-25 miljoner som ska vara investerade. Så, börja med videon det tipsades om och läs gärna på mer om risk och statistik här på forumet.
Ödmjukhet inför detta har räddat mångas investeringsdrömmar.
Tack för svaret och tipset. Känner dock människor som har haft sina pengar i 10 år och tjänar idag runt 60kr/mån men kan vara så att jag har för högt och naivt mål.
Nej jag har faktiskt inte funderat och vet inte hur allt detta går till riktigt:eyes:, men sänkte mitt mål till 60 000kr hahah. Vad jag vet så finns det aktier med högre risk så man kan dela upp sitt sparande så man har en del med hög risk och en annan med säkrare med cirka 7% avkastning. Kan som sagt knappt något så vet inte om jag tänker helt fel här.
Jag och min vän har plan på att öppna något eget så jag tänker att aktierna är till för att känna någon slag frihet, att kunna resa när jag vill och shoppa och ifall jag inte har tid att jobba heltid så kan jag köra deltid. Så friheten att känna att jag klarar mig och har det bra ekonomiskt utan att känna pressen av att behöva jobba och slita konstant.
Visst finns det aktier med olika risk.
Samtidigt betyder det att om risken är hög att du kanske inte har något av värde kvar efter X år.
Den som påstår att de har en garanterad lösning på det du vill göra skulle jag hävda ljuger.
Det du vill uppnå går säkert men sannolikheten är extremt liten.
Du kan köpa en trisslott i veckan och lägga resten av dina pengar på Crypto, har du tur uppnår du dina drömmar. Har du otur så har du inget kvar när du är 35.
Det är ingen strategi jag hade valt. Har heller inte valt den.
Med det sagt. Ja, du kan investera viss % i extremt högrisk investeringar och hoppas på en jackpott, men det är inget du ska bygga upp dina drömmar på.
Är 60k ett bruttoinkomstmål och du avser att jobba också, då är det betydligt mer realistiskt. Exempelvis 40-45k i lön och 15-20k i avkastning känns mer möjligt. Men i din ålder bör du satsa på utbildning och att bärga rätt jobb som betalar vettigt. Spara och investera sedan överskottet klokt och så kan målet troligen nås när du närmar dig 40. Men det beror ju såklart på många parametrar.
Jag vill inte vara negativ utsn bara ge en realistisk bild av vad man kan förvänta sig att åstadkomma. Livet händer också, oftast efter 23.
Tack för svaret och jag uppskattar din ärlighet, men då tänker jag hur skulle du själv ha gjort för att få en bra avkastning och kan man säga på ett ungefär hur mycket man kan få om man följer en viss strategi?
Tack så mycket uppskattar detta såklart. Men vad hade du själv gjort för att uppnå en sjysst avkastning, tänker ändå att jag är 23 år idag och har ganska många år kvar på mig att jobba på detta och uppnå det.