Jag är helt ny inom privatekonomi, men vill gärna bli ekonomiskt oberoende inom ca tio år. Jag är runt 40, har ett stabilt jobb och tjänar ca 45 000 kronor i månaden.
Jag har aldrig varit bra på att följa en budget och spenderar ofta ganska fritt. Större utgifter, som en resa för 15 000 kronor, gör också att hela budgeten spricker.
Jag har ett jobb som är väldigt krävande och jag känner mig utbränd, så jag vill skapa större ekonomisk frihet. Går det att nå målet genom att spara och investera långsiktigt, eller borde jag även titta på AI-aktier eller försöka starta något eget med hjälp av AI?
Jag tar gärna emot enkla tips på hur jag kan börja, samt boktips om sparande, investeringar och privatekonomi. Jag vill gärna leva i nuet, men det slutar ofta med att jag har väldigt lite pengar kvar i slutet av månaden.
Värt att nämna också, jag kanske ska börja studera via omställningsstudiestödet i framtiden och då kommer jag få ännu lägre inkomst tyvärr.
Ställ in ett automatiskt månadssparande i ett ISK, köp globala indexfonder, glöm allt vad enskilda förhoppningsaktier heter, lär känna din ekonomi och dina riktiga behov samt vänta.
Men räkna inte mer oberoende på tio år om du inte har ett rejält sparande (minst femsiffrigt sådant).
Om budgeten spricker vid en resa på 15 000 kr och du spenderar oftast fritt gissar jag att en stor del lönen spenderas och lite sparas.
Gissar också att eventuellt sparande går in på ditt sparkonto eftersom du är ny på privatekonomi.
För att bli ekonomiskt oberoende på 10 år krävs en sparkvot på runt 60% (från 0 kr) på ett ISK och med en lön på 45 tkr (ca 35 tkr netto) blir det ett månadsspar på 21 tkr och därmed utgifter på 14 000 kr.
Stämmer det in på dig?
Sedan pratar du om AI-aktier också, vilket får mig att tro att du vill bli rik snabbt. Akta dig för detta tänk då du kommer sannolikt bli rik långsmamare, eller inte alls.
Man blir ekonomiskt oberoende genom att spara lika mycket som man spenderar i ungefär 17 år i snitt. Vill man bli klar på 10 år bör man spara ungefär dubbelt så mycket som man spenderar.
Då utgår jag från att man sparar i 100 % globalindex och att detta snittar på 5 % realt och att man lever efter fyraprocentsregeln efter det, med (realt) konstanta utgifter samt med (realt) konstant inkomst under sparperioden.
Så hög sparkvot så tidigt som möjligt. ISK och tråkiga indexfonder är det som gäller men det tar ju tid. Att jaga raketer kan ge bra utdelning men oftast bränner man sig och förlorar, det har jag lärt mig den hårda vägen. Lekhink är nyckeln när man vill ”krydda” sparandet lite.
Blir dock svårare att spara mycket om du ska studera så 10 år kanske är lite kort tid.
Antar förvisso att detta kanske är anledningen till att du ska plugga?
10 år med en inkluderad minskad inkomst under denna period. Utan att du verkar ha något särskilt sparat idag?
Det låter väldigt stressande.
Försök att rikta om fokus från FIRE till att må bra i nuet istället. Vad skulle du behöva för att inte bara orka med arbetslivet, utan faktiskt må bra i det istället?
Förutom att spara! Finns det inga här på forumet som har större drömmar? Typ investera i något eller starta ett företag? Känns som att alla bara sparar här och inget mer?
Att starta ett eget bolag och se till att det blir framgångsrikt och därmed tjäna mycket pengar, det är en helt OK plan för att bli ekonomiskt oberoende på tio år. Men det är svårt att vägleda dig där med någon större detaljrikedom. De flesta som har en bra plan för det exekverar nog på den själva i stället.
Nej, samtliga här på forumet är sådana som bara uppskattar att ha väldigt hårda, men välfyllda madrasser.
Många som hittat hit har gjort det just för att de gjort stora förluster när de försökt investera i enskilda aktier eller produkter med alldeles för hög risk. Jag skulle säga att så gott som alla här investerar i aktier i någon form, sedan kallar man det för sparande.
Det som fick mig att överge förhoppningarna om att day trada mig ekonomiskt oberoende var insikten att 7 % avkastning i 10 år ungefär motsvarar en dubblering av kapitalet. Det är gott nog för mig.
Det finns ett flertal användare här som byggt ett eller flera bolag som de sålt och blivit ekonomiskt oberoende den vägen, vissa har till och med råkat bli miljardärer på kuppen. Dessa har således väldigt tjocka madrasser.
Som en annan sa så är 10 år nog för kort tid. Såvida du inte slänger in en stor summa. Möjligt är det. Men inget man kan säga att
Från och med idag är jag ekonomiskt oberoende om 10 år.
Vid mindre summa gäller det att hitta rätt tillfälle vid rätt tid. Som tex när netflix kom. Och har tur att världen har rätt om hur populärt det blir. Och tur att man tar ut i någorlunda rätt tid. Och det kräver mycket jobb dagligen för att på något sätt ha någon kontroll alls över det. Även då är inte tur uteslutet.
Vill man köra mer säkert och med någorlunda garanterad snitt i avkastning. Så är det som angudin sa. Det bästa är och börja spara. Tiden får avgöra hur det går. För att hålla en plan på börsen i 10 år kommer sällan hålla. Både till det bättre eller sämre
Ett centralt koncept du bör fundera på är risktolerans. Hur säker vill du vara på att lyckas. Låter på ditt första inlägg som att du inte vill ta särdeles mkt risk och då är nog starta företag knepigt.
Sitter du på en mångmiljonaffärsidé så go for it. Kan du göra en bostadskarriär, sälj, köp, flip, repeat, så kör på det. Har du en hjärtsjuk barnlös 95 årig hertiginna i grannhuset så kan ju det vara en idé att börja uppvakta henne.
Det alla har är pengar, även om vi har olika mycket. Har man mindre så kommer det ta längre tid än om man hade mycket.
Du kan inte bli ekonomiskt oberoende på 10 år med din lön. Och att starta ett företag ”med hjälp av AI” är dömt att misslyckas. Om du ska lyckas som företagare måste du vara uthållig, få saker gjorda och vara duktig på att sälja och skapa relationer. Det kan ingen AI i världen hjälpa dig med, det är personliga egenskaper som måste sitta i dig.
Sluta lev i nuet är nog en bra början om du vill få bättre ekonomi. Ha rimliga mål. Med flit och målmedvetenhet kan du säkert få ihop någon miljon på 10 år, det gör dig inte ekonomiskt oberoende men man blir lite lugnare i själen.