Hur kan RT hjälpa personer på trappsteg 1-2 i Rikedomstrappan? | TänkaTillsammans

Hej,

Det här är starten på ett provprat om vad vi tillsammans kan göra för att använda vårt ekonomiska intresse för att hjälpa personer som har det:

• Tuff ekonomisk situation
  • Pengar = ångest

Vi har fått in input från olika håll på sistone om hur RT kan hjälpa personer som är ointresserad och/eller stressad över sin ekonomi.

@Demmagog i forumet har varit i kontakt med oss kring att skapa en RikaTillsammans-akademi med målet:

från ointresserad/ny till “privatekonomiskt certifierad”.

Även @Rio som skrivit följande:

Många bär på ekonomisk oro som påverkar deras hälsa, fokus och arbetsglädje.

I samband med Rikedomstrappan i höstas började Jan med hjälp av bla @JFB formulera en guide för nivå 0 med fokus på skulder:

På ett personligt plan har jag i över ett år gått och tänkt på hur man kan göra finansiell rådgivning för en billig peng med målet att hjälpa så många som möjligt (inte kommit någonstans :rofl:)

Läser du det här har du troligen en god ekonomisk situation

RikaTillsammans och speciellt forumet har många ekonomiintresserade personer med en (väldigt) god ekonomisk situation.

Avsnittet om hur rik svensken är hösten 2024 visade det tydligt:

374. Hur rik är svensken 2024?.

För dig som vill se siffror
  • Snittvärdet på ISK i communityn är: 1.900.000 kr
  • Medianvärdet på ISK i communityn är: 850.000 kr

Vi har alltså en median som ligger högre än 86% av befolkningen. Och då är det topp-85% på de 35% av befolkningen som har ett ISK-konto. Snittvärdet är ännu högre då det är typ topp-10% på de 35%.

• Medianlönen (2024) i RikaTillsammans-communityn är 54.500 kr fördelad på 56.000 kr för män och 50.000 kr för kvinnor. I en jämförelse med den svenska befolkningen som helhet ligger alltså medianen i den 89(!) percentilen. Dvs. medianpersonen i RT-communityn tjänar mer än 89% av den svenska befolkningen.
  • Snittlönen (2024) i RikaTillsammans-communityn är 67.100 kr fördelad på 71.700 kr för män och 56.300 kr för kvinnor. Kan jämföras med 39.900 kr för den svenska befolkningen vilket gör att snittlönen hamnar i den 95(!) percentilen. Dvs. snitt RT-människan tjänar mer än 95% av befolkningen eller ligger i topp-5% kategorin i Sverige.

Samtidigt kom det här ut nyligen:

Både antalet personer med skulder hos Kronofogden ökar under 2025 jämfört med föregående år, likaså den totala skuldsumman. Under 2024 hade cirka 437 000 personer skulder hos Kronofogden

Hundratusentals svenskar hos Kronofogden – få får skuldsanering | SVT Nyheter.

Vem vill vi hjälpa?

Jag ser framför mig personer som är på rikedomstrappa nivå 1-2 och som på den inslagna vägen inte kommer avancera inom rimlig tidsperiod dvs personer som är arbetslösa, skuldsatta och lever lön-till-lön (det sparas ingenting). Samtidigt kan det vara personer på låg nivå 3 som har det väldigt tufft att få ihop livet? Får erkänna att jag är lite oklar i vem fokuset ska vara på.

För en person på nivå 3 som kan uppleva att man lever lön-till-lön tror jag kommer klara sig rätt bra med lite utbildning om pensionssystemet:

Hur kan vi göra skillnad?

Det är uppenbart att behovet finns och det hade varit fantastiskt givande att hjälpa människor som har det ekonomiskt tufft vilket jag tror många andra också gärna hade hjälpt till med.

Det kan vara allt från:

• Hjälpa till med utbildningsmaterial
  • Aktivt vara resurs för personer
  • Knyta kontakter med samarbetspartners
  • Fortsätta hjälpa till anonymt via forumet när frågor kommer in

Speciellt då många med en god ekonomisk situation söker efter större syfte och där är ju bland det finaste man kan göra att hjälpa andra :slight_smile: Hjälp andra genom att dela din kunskap om ekonomi helt enkelt.

Hur ska det ske?

De stora frågorna jag brottas med är:

Hur ska vi göra det och vem ska betala för det?

Det är svårt att sälja ekonomisk utbildning till någon som 1) har ont om pengar och 2) vill göra allt annat än ta tag i “ekonomi-monstret”

Det jag tänker återstår i sådana fall är:

1. Det ska vara pro bono genom ideellt arbete uppbackat av banker/företag/stiftelser
  2. Man använder offentlig finansiering
  3. Fokus på samarbete med företag som betalar för tjänsten åt sina anställda

Angående format kan det vara:

• Digital plattform + möjlighet att prata med en coach (exempelvis mig eller någon på forumet som vill hjälpa till)
  • Fysiska träffar
  • Annat?

Jag tänker att det få räcka som trådstart! Det brukar alltid bli jättebra när RT samskapar och jag är redo att skriva om allt ovan när luckorna i resonemanget börjar visa sig :sweat_smile:

//Oliver

PS. Kan tillägga att vi når ju inte den här publiken primärt idag. Man hittar ofta till RT när man fått sitt första jobb, fått arv dvs något stort skifte i livet som ofta har positiva privatekonomiska konsekvenser.

14 gillningar

Det är som du delvis beskriver ingen lätt uppgift.

Hur når man ut med kunskap, hopp och verktyg för främst grupp 0-2.

Om jag ser till mig själv för x år sedan så var verkligen ekonomi överlag oerhört känsloladdat och ångestframkallande. Det var först när jag började landa lite i mig själv som det lättade.

Men kanske att man kan börja med en dialog med en kommunal budget och skuldrådgivare. Vad är det som skapar störst utmaningar och vilka lösningar finns.

Tänker på nivå 0 så bör det vara, se över inkomster och utgifter.

Vilka poster på utgiftssidan är störst?
Hur får vi ner dom?

Vilka vägar finns för att öka inkomsten?

Finns underliggande sjukdom, mående eller andra hinder, som behöver lösas parallellt?

Ser jag bara till min sits och även vissa i min bekantskapskrets så har alla olika orsaker till varför de fastnat på nivå 0. Mående, olyckor, skulder, arbetslöshet, skilsmässa, veterinärkostnader, bilar, missbruk, FK-strul, för dyrt boende, nya a-kasseregler, ingen a-kassa alls, bristande försäkringar, låg utbildning, sämre konsekvenstänk på grund av diagnoser, sorg, osv, osv.

Det finns en handfull sätt att bli rik på, men det finns tusentals sätt att bli fattig på.

Kanske att just finansiering kan gå att lösa genom att starta en typ av RT-fadder organisation. Som kan söka medel från det offentliga och eller från donationer.

Har lite kontakter som skulle kunna vägleda kring detta.

10 gillningar

Vilket härligt initiativ! Jag tycker man kan börja med att donera till Pankmans kassa här FI 49 5552 0343 0321 29 och skicka ett brev också med lite rådgivning över vad ni rekommenderar att görs för dessa pengar! :joy:

Nej men lite seriöst en gång, rådgivning tycker jag känns mest irriterande om man är i en dålig sits.. det är enkelt att stå brevid och säga vad någon annan ska göra.. Däremot PRAKTISK hjälp, kanske i form av billiga lån för att få bättre marginaler tillsammans med stöd/rådgivning kanske skulle funka. Då får man ju ändring direkt istället för att ännu en gång lyssna på folk som har det mycket bättre ställt som säger gör si och gör så..

2 gillningar

Kom på!

Kanske något så enkelt som ”RTs ekonomiska hjälpmedelscentral” skulle vara en väg att gå.

Att lista hjälpsamma myndigheter, privata aktörer, bra appar, bra böcker, bra kurser och så vidare.

Lite som en lösgodishylla för de som letar hjälp att komma igång eller komma vidare.

Den kan också uppdateras kontinuerligt, men behöver troligen mindre ekonomiska resurser än direkt ekonomisk rådgivning.

Sen hoppas jag verkligen inte att det blir en ny p2p låneverksamhet. Den typen av företag får mig att må illa, då de ofta profiterar på utsatta människor.

5 gillningar

Ja när man pratar med folk som jobbar på golvet som ofta jobbar deltid, den stora biten tycker jag är att de nästan inte går att få folk att fatta att det går att spara på alla nivåer. Men i deras värld så går inget, allting är helt omöjligt. De så mycket myter som svävar runt och att man måste pricka den där raketen och ha tur så kanske kanske man kan bli rik. Men att faktiskt sitta och kolla över sina utgifter, nej nej, jag MÅSTE ha ett visst boende jag MÅSTE ha bil, jag måste kunna äta ute, köpa ditten och datten. Men ta en sådan enkel sak som att flytta nära ditt jobb (till mindre lgh) för att slippa vara beroende av bil ( ja kanske inte går i alla städer) men i en mindre stad på 100k är det inte så svårt.

2 gillningar

Jag har en vän som alltså är total pank.. och min uppfattning är mer att det prioriteras helt fel, hållas på och räknas centar dit och centar hit, konsumtionsvanor för att glömma sin dåliga sits osv osv.. Deras situation skulle va räddad av att konsumera mindre och att båda skulle jobba och inte att ena är hemmafru :woman_facepalming: När situationen är ens lite påväg åt rätt håll så skaffar man något som ökar utgifterna på månadsbasis………

1 gillning

Intressant och viktig tråd.

Jag har själv gått och burit på liknande tankar en längre tid, men från ett lite annat håll än klassisk privatekonomisk utbildning.

En sak som blivit tydligare för mig är att för många i nivå 0–2 är problemet sällan brist på information. Snarare handlar det om att ekonomi blivit så starkt förknippat med stress, skam och ett ständigt “jag borde göra mer”, att tröskeln att ens börja titta på sin situation känns väldigt hög även när lösningarna i sak ofta inte är allt för komplicerade.

För många behöver det finnas ett sammanhang där man får landa i känslan att:
“Det här är inte ett personligt misslyckande utan ett nuläge”.
Utan den grunden riskerar även välmenande insatser att upplevas som ytterligare krav snarare än hjälp.

När man väl är redo tror jag stödet fungerar bäst när det inte handlar om fler råd i sig, utan om former som känns tillgängliga, respektfulla och anpassade efter individens tempo. För personer i nivå 0–2 kan det vara avgörande att stödet upplevs som tryggt och jämbördigt. Någon som finns med längs vägen och gör det lättare att ta nästa steg, snarare än att känna att man ska komma ikapp vänner, bekanta, normer mm.

När det gäller finansiering delar jag bilden att det sannolikt behöver ske indirekt, via arbetsgivare, organisationer, stiftelser eller offentliga aktörer. Att sälja något direkt till människor som redan känner sig pressade ekonomiskt är svårt och riskerar i vissa fall att göra mer skada än nytta.

Sammanfattningsvis tror jag inte lösningen börjar i fler verktyg eller mer kunskap, utan i trygghet, tempo och värdighet. När de bitarna finns på plats blir verktygen ofta betydligt lättare att ta till sig.

Ser fram emot att följa hur ni tänker vidare och bidrar gärna i resonemanget framåt.

6 gillningar

Frågan är om fokus ska ligga på att söka upp alla 0-2or, eller vägleda de som är redo för en förändring?

Det första är troligen tufft. Men att erbjuda ett ekonomiskt verktygsutbud tror jag skulle hjälpa de som är redo.

4 gillningar

Det jag kanske allra mest skulle vilja engagera mig mer kring är inte rikedomstrappans steg 0, utan snarare underlätta för alla som helt krasst har undvikit privatekonomi helt och hållet (men kan för all del hamna vart som helst på rikedomstrappan om de summerar sin ekonomiska situation). Idag är min upplevelse att RT som fenomen funkar bäst för de som redan ”vaknat” och är nyfikna/intresserade osv.

Så jag är inte helt såld på vinklingen i trådstarten här men jag har ju också pausat mina egna försök att sätta fingret på vad det faktiskt är jag skulle vilja göra/förändra… så jag vill inte kasta sten i glashuset.

3 gillningar

Jag tror att det ligger mycket i det här med att man inte kan hjälpa någon som inte vill bli hjälpt. Jag tycker lättillgänglig och tydlig information är toppen för någon som kanske precis insett att de vill komma ur en dålig situation.

Jag hittade sidan och forumet när vi visserligen precis köpt vår första lägenhet så var ju inte i en så dålig sits. Men vi hade lånat från familj till en del av insatsen så var på minus i tillgängliga medel så att säga. Skulle försöka börja både investera pengar och betala tillbaka skulden.

Jag uppfattar det som att många inklusive ni som driver rika tillsammans tror att alla här redan kommit långt men jag tror att det finns många fler som är i början av sin resa än ni tror. Tex så när det görs omröstningar om pensioner eller tillgångar etc så svarar jag aldrig och det är nog många med mindre medel som inte gör.

4 gillningar

Tex ett enkelt väldigt visuellt verktyg att illustrera vad det där lånet för konsumtionslånet med hiskeliga räntan egentligen kostar. Tyvärr är det många som inte riktigt förstår hur illa dessa är

Jag tänker också att sådana budskap kan man nå ut med genom kortkort RT avsnitt i sociala medier och SEO för att fånga upp den där olycklige som bara kastat in en fråga i Google i panik en kväll.

3 gillningar

Jag tror som flera varit inne på att det viktigaste är själva inställningen till ekonomi, och inte att man saknar rätt tips eller verktyg. Dvs har man dåligt ekonomiskt ställt handlar det ofta om svårigheter att hantera känslor, ångest, undvikande, skuld, skam osv. Finns såklart andra exempel med, men ser jag till människor jag möter i mitt yrkesliv med dålig ekonomisk situation är det inte tips om ISK eller ränta på ränta som skulle vara hjälpsamt (det skulle inte ens gå att ta till sig), utan ett besök med psykolog för att få hjälp att hantera ångest och undvikande.

Så, skulle man på något sätt kunna kombinera det känslomässiga motståndet med sunda ekonomiska råd, någon form av gratis rådgivning med legitimerad psykolog med en “ekonomisk ingång” kring den aktuella problematiken kanske?

3 gillningar

Tack för alla inspel som redan kommit in!

Det känns definitivt enklare att vägleda de som är redo för förändring i första hand. Att övertyga människor är ännu ett steg i processen som man kan addera därefter isåfall.

Det här förutsätter ju att vi kan nå dessa personer. En sida jag tänker på som försöker nå ut brett med grundlig info är Pengapeppen som finansieras av Alektum Group. Där spenderas ju pengarna fritt men jag är osäker vilken effekt det ger:

Det här tror jag också gäller i stor utsträckning.

Du får jättegärna formulera vad du tänker dig så kan vi se ifall det är där vi kan landa i den här tråden eller om det ska vara en separat tråd. Nu provpratade jag bara och som jag skrev här:

Jag tror absolut man kan göra en RikaTillsammans light och försöka nå personer med då utifrån trådstarten god ekonomisk situation där ett fåtal justeringar kan skapa en fantastisk ekonomi. Är öppen för allt och ser det inte som att RT behöver stå som cover/diktera men tänker att vi kan hjälpas åt i forumet att så frö för det är ett intressant ämne.

Ska man göra det jag tror du är mer inne på @Demmagog tror jag man kan kopiera det här formatet med en upprepningsbar serie där man lyfter fram ekonomi i alla dess former med olika människor för att avdramatisera det:

https://www.youtube.com/@SubwayTakes

Hans podd är en av världens största och det är bara takes (åsikterna) med mer nyanser.

Vad är det för dig rent konkret? Är det ett forum/någon kommunikatör som når dessa personer?

Hur skulle du bedöma att RT står sig utifrån att vara lättillgänglig i nuläget?

Jag delar den bilden och medveten om att vi troligen får en bias i undersökningar där personer med högre värden fyller i undersökningar i en högre utsträckning. Vad RT är skiljer ju också mellan olika plattformar utifrån ekonomi.

Tack för att du delar! Vad man anser som god ekonomisk situation är ju en av de stora grejerna i det här. Ett provprat är ju att ni kunde inte lösa lägenheten på egen hand men ni hade familj som kunde låna er pengar vilket tyder på god situation om man räknar in familj plus att ni var i början av er ekonomiska karriär?

Allt är ju möjligt när vi försöker prova oss fram!

1 gillning

Problemet jag märkt på RT är att när vi får trådar från nya TS som sitter djupt i skiten ekonomiskt, så får de så många svar att de oftast flyr forumet inom 24h. Har sett det minst en handfull gånger senaste åren.

Det är lite därför jag tror att det är vettigt att ha en dialog med proffs på ämnet, det vill säga kommunernas budget och skuldrådgivare. Rent ärligt så är vi, inklusive mig, rätt dåliga på att nå fram med rimliga råd här på RT. Tror det beror på att vi så gärna hjälpa, så vi radar upp allt vi vet och läsaren blir överväldigad och stressad.

Pengapeppen är toppen, följer de på Instagram. Men frågan är om ens de når fram till 0-2or? Gissar att de inte dyker upp i flödet hos de som främst skulle behöva tips och vägledning.

Men jag vet att mitt första halvår på RT var väldigt överväldigande, rörigt och ibland lite elitistiskt. Men jag stannade för jag verkligen ville lära mig mer kring investerande och privatekonomi och många var hjälpsamma.

Jag hade verkligen uppskattat en hjälpmedelscentral och även en ordlista som ny. Jisses vad många nischade uttryck och ord det finns som låter som latin för en nybörjare.

7 gillningar

Mycket i det du skriver sätter ord på precis det jag själv brottas med i frågan.

För mig börjar det här egentligen före rikedomstrappan. Inte i steg 0–2 som ekonomisk position, utan i ett mentalt läge där privatekonomi har blivit laddat, undviket eller förknippat med skam. Många har inte valt bort kunskap, de har valt bort obehaget som kommer med att titta.

Därför tror jag, precis som du är inne på, inte att lösningen i första hand är fler verktyg eller mer information. Den börjar i trygghet, tempo och värdighet. När de finns på plats blir kunskap och handling möjliga annars fastnar de lätt på ytan.

Jag tror heller inte riktigt på uppdelningen ”de som vill bli hjälpta” och ”de som inte vill”. Det finns en stor grupp som vill, men som inte orkar ta steget in i sammanhang som upplevs som för avancerade, prestationsinriktade eller där man känner sig sent på bollen redan från start.

RT upplever jag som väldigt starkt för dem som redan är nyfikna och redo att optimera. Samtidigt delar jag bilden av att det sannolikt finns många fler i början av sin resa än vad som syns i omröstningar och diskussioner just för att man inte känner sig hemma nog att delta. Tystnaden är i sig en signal.

Det som intresserar mig mest är därför format och kommunikation som avdramatiserar ekonomi:
– människor före modeller
– berättelser före checklistor
– igenkänning före förbättring

Exemplet du nämner med Subway Takes är intressant just därför, det skapar ett samtal innan lösningar och sänker garden.

Om jag ska vara konkret handlar det för mig om att skapa en ekonomisk ingång som inte börjar med råd, utan med närvaro. Där osäkerhet, motstånd och ekonomi får samexistera utan att någon ska ”fixas”. Verktyg och resurser kommer sen, när marken känns trygg nog att stå på.

Oavsett om det ryms inom RT eller i ett parallellt spår tycker jag det här är ett väldigt viktigt samtal. För mig känns det som helt rätt ände att börja i.

1 gillning

Just ett “Rika Tillsammans Light” är nog precis vad jag skulle behöva.

Jag är inte så påläst om den berömda Rikedomstrappan, men en reflektion jag har gjort är att ens kunskaper om, och känslor kring, privatekonomi inte behöver vara direkt kopplad till hur “rik” man är.

Jag lider t ex av psykisk ohälsa, bl a ständig oro, katastroftankar och känslor av att vara fullständigt överväldigad av tillvaron. Har exceptionellt svårt att få något gjort. Är sjukpensionär.

Samtidigt har jag c:a 3 Mkr på banken (arv efter sambo), och äger en bostadsrätt med ett marknadsvärde på runt 8,5 Mkr, med bolån på endast 1,5 Mkr.

Sedan jag fick ut arvet efter min sambo för bortåt 1,5 år sedan har jag inte lyckats styra upp min ekonomi ett enda dugg.

Jo - jag har öppnat ett konto hos ytterligare en bank och fört över 25 000 kr dit från min vanliga bank.

Tanken var att föra över 1 Mkr (p g a insättningsgarantin).

Men inte ens det har jag lyckats med.

Har fastnat i tvångstankar om att antingen den vanliga banken eller den nya banken - eller båda - kommer att misstänka mig för penningtvätt och stänga av mig som kund. Trots att jag grundligt har informerat bägge bankerna om arvet och försett dem med alla nödvändiga underlag, så kommer jag inte till skott.

Samma sak med sparandet.
Det går bara inte att komma igång.
Det finns för många parametrar att ta hänsyn till.

Är också rädd att jag inte ska längre ska kunna deklarera med förenklad självdeklaration, om jag börjar använda Lysa, hoppa mellan nischbanker för att jaga bästa räntan och köpa globala indexfonder hit och dit. Klarar absolut inte att deklarera om jag inte kan göra det med den förenklade varianten.

Pensionen ska vi inte tala om.
Har noll kunskap och börjar bli väldigt stressad kring det. Har gått med i den Facebook-grupp som Monica - som figurerar här på forumet - driver, men vågar inte vare sig göra inlägg i gruppen eller kommentera andras inlägg, eftersom jag inte vill exponera mig med mitt riktiga namn på Facebook på det sättet.

Jag behöver, bildligt talat, någon som håller mig i handen den första biten på vägen mot något slags tillstånd där jag gör medvetna val för min ekonomi.

6 gillningar

jag tror på det som andra redan nämnt: att ge människor hopp och gemenskap. Skapar man en grupp som peppar varandra, och där man kan ventilera sin oro och sina glädjemål ohämmat, så har man nått typ hela vägen dit.

Om vi jämför med gymråttor:

De flesta på RT är bodybuilders som tränat i 10+ år och optimerar varenda rörelse och matval in i det sista.

De på nivå 0-1 behöver lära sig gå till gymmet regelbundet, och hitta alternativ till billys panpizza när de blir hungriga.

4 gillningar

Jag tror nyckeln ligger :backhand_index_pointing_up:

Inte bara på sikt utan för att sätta en plan på vad det är som behövs.

Spontant tänker jag på att man skulle kunna ta kontakt med Lyxfällan teamet, Konsumenternas och en eller ett par kommuners budget- och skuldrådgivare samt kanske någon på Kronofogden.

Några brainstorm möten senare så borde man kunna ha en bild av vad som behövs och hur man kan nå ut.

Jag tänker att man kanske kan bilda ett nätverk under ett paraply där man kan referera till och marknadsföra varandra.

När det gäller verktyg så tänker jag att en digital ”budgettavla” är A och O där man med digital hjälp kan knåpa ihop sin situation.

Kanske att man även kan starta trådar på någon plattform liknande RT (tänker ”hjälp med min budgettavla” istället för ”hjälp med min portfölj”). Folk kan behöva hjälp med allt möjligt. Från hur man överhuvudtaget ska lyckas sammanställa sina utgifter till hjälp med att prioritera bort kostnader till hjälp med att välja vilka skulder som ska betalas av först. Osv.

Fördelen för RT är att ni sitter på alla forummedlemmar som resurs. Vi är en hel del som själva ”suttit i skiten” och gärna skulle hjälpa till i trådar kring problematiken

Om man kan ge en möjlighet till de som vill ta kontroll att göra det anonymt med ett vettigt digitalt verktyg och med support i trådar när man kör fast …. så tror jag mycket är vunnet. Det är ju där Lysfällan alltid startar, budgettavlan. Men ett verktyg där man kan göra det själv för alla de som inte vill synas i TV.

Visst, man kan inte hjälpa de som inte vet att de behöver hjälp, eller de som av en eller annan orsak är oförmögna att söka hjälp, men låt oss fokusera på de som söker hjälp. Det är ju en bra start

Idag är RT lite för skruvat till de som redan har en positiv spiral. Under åren jag hängt här så är det inte så många med en negativ skuldspiral som vågat starta trådar. Och om vi ska vara ärliga så har ju inte så många avsnitt gjorts för de på nivå 0-1.

Det är väl lite som att starta om med ett nytt RT. Jan visste nog inte från början hur det skulle bli och jag tänker att man får försöka, prova dig fram, för att hitta rätt. Men tillsammans med människor i andra organisationer som har samma mål. Det rimmar ju med ”tillsammans” tänket.

Vem ska betala? Ja om det inte finns offentliga medel att söka, inga nätverkspartners med pengar att satsa i ett projekt, så tänker jag reklamfinansierat. Bara se till att konsumentlån inte dyker upp :joy:

2 gillningar

Jag hittade RT runt 2016 och det var inte alls lika uppstyrt som det är nu. Men det var rikaste mannen i babylon och pengamaskinen. Nu är allt så polerat att jag tror det är svårt att veta var man ska börja.

Det är sjukt svårt att prata om ekonomi. Min sjuåring har jag precis haft ett jobbigt samtal om ekonomin i BTD6. Ett towerdefence spel, men man kan använda pengar man tjänar ihop på rundorna att köpa nya hjältar och krafter. Sonen kör en banana farmer pro för varje bana och då har han inga pengar kvar för att köpa hjältar (som är bestående).

Sen är uppskjuten belöning otroligt viktigt koncept som man måste anamma och förstå på djupet. Du ser här på forumet att, oj. Nu dyker mina globalfonder, så jag säljer och köper svenska fonder istället. Annars gör ni ett bra jobb, men jag får ju mindre och mindre ut från RT.

1 gillning

Jag tycker om att hjälpa folk och att andra gör det men var lite försiktiga med att inte urvattna ordinarie innehåll för mycket, speciellt forumet.

Om proportionerna skiftar så att det blir huvudsakligen skuldsatta och oinsatta som frågar om vad ränta är för något och gör felaktiga påståenden medan en minoritet som faktiskt kan något svarar på alla frågor som ställs så blir det inget bra forum.

En idé kan vara att köra det i annat format och via andra kanaler, vilket Jan redan gör på t.ex. Youtube och Instagram. Evt. även annat varumärke.

Alt. separera upp podden till en basversion där oinsatta slipper se senare steg och nisch-grejer.

Det får då vara inkörsporten (gateway drug) till de tyngre grejerna som får komma senare om intresset växer.

Sätt upp en AI-tjänst som letar i en databas med all er befintliga nybörjarinfo från poddarna och hemsidan? Vissa föredrar att fråga direkt istället för att gå igenom massa material, vilket de många nybörjartrådarna på forumet är ett bevis på.

Gör ni inte enl. ovan kanske ni åker dit för vållande till annans död när @Nightowl m.fl. får hjärnblödning utlöst av akut och långvarig stress efter den femtioelfte utgåvan av den stora valutarisktråden.

1 gillning