Hej,
Det här är starten på ett provprat om vad vi tillsammans kan göra för att använda vårt ekonomiska intresse för att hjälpa personer som har det:
- Tuff ekonomisk situation
- Pengar = ångest
Vi har fått in input från olika håll på sistone om hur RT kan hjälpa personer som är ointresserad och/eller stressad över sin ekonomi.
@Demmagog i forumet har varit i kontakt med oss kring att skapa en RikaTillsammans-akademi med målet:
från ointresserad/ny till “privatekonomiskt certifierad”.
Även @Rio som skrivit följande:
Många bär på ekonomisk oro som påverkar deras hälsa, fokus och arbetsglädje.
I samband med Rikedomstrappan i höstas började Jan med hjälp av bla @JFB formulera en guide för nivå 0 med fokus på skulder:
På ett personligt plan har jag i över ett år gått och tänkt på hur man kan göra finansiell rådgivning för en billig peng med målet att hjälpa så många som möjligt (inte kommit någonstans
)
Läser du det här har du troligen en god ekonomisk situation
RikaTillsammans och speciellt forumet har många ekonomiintresserade personer med en (väldigt) god ekonomisk situation.
Avsnittet om hur rik svensken är hösten 2024 visade det tydligt:
374. Hur rik är svensken 2024?.
För dig som vill se siffror
- Snittvärdet på ISK i communityn är: 1.900.000 kr
- Medianvärdet på ISK i communityn är: 850.000 kr
Vi har alltså en median som ligger högre än 86% av befolkningen. Och då är det topp-85% på de 35% av befolkningen som har ett ISK-konto. Snittvärdet är ännu högre då det är typ topp-10% på de 35%.
- Medianlönen (2024) i RikaTillsammans-communityn är 54.500 kr fördelad på 56.000 kr för män och 50.000 kr för kvinnor. I en jämförelse med den svenska befolkningen som helhet ligger alltså medianen i den 89(!) percentilen. Dvs. medianpersonen i RT-communityn tjänar mer än 89% av den svenska befolkningen.
- Snittlönen (2024) i RikaTillsammans-communityn är 67.100 kr fördelad på 71.700 kr för män och 56.300 kr för kvinnor. Kan jämföras med 39.900 kr för den svenska befolkningen vilket gör att snittlönen hamnar i den 95(!) percentilen. Dvs. snitt RT-människan tjänar mer än 95% av befolkningen eller ligger i topp-5% kategorin i Sverige.
Samtidigt kom det här ut nyligen:
Både antalet personer med skulder hos Kronofogden ökar under 2025 jämfört med föregående år, likaså den totala skuldsumman. Under 2024 hade cirka 437 000 personer skulder hos Kronofogden
Hundratusentals svenskar hos Kronofogden – få får skuldsanering | SVT Nyheter.
Vem vill vi hjälpa?
Jag ser framför mig personer som är på rikedomstrappa nivå 1-2 och som på den inslagna vägen inte kommer avancera inom rimlig tidsperiod dvs personer som är arbetslösa, skuldsatta och lever lön-till-lön (det sparas ingenting). Samtidigt kan det vara personer på låg nivå 3 som har det väldigt tufft att få ihop livet? Får erkänna att jag är lite oklar i vem fokuset ska vara på.
För en person på nivå 3 som kan uppleva att man lever lön-till-lön tror jag kommer klara sig rätt bra med lite utbildning om pensionssystemet:
Hur kan vi göra skillnad?
Det är uppenbart att behovet finns och det hade varit fantastiskt givande att hjälpa människor som har det ekonomiskt tufft vilket jag tror många andra också gärna hade hjälpt till med.
Det kan vara allt från:
- Hjälpa till med utbildningsmaterial
- Aktivt vara resurs för personer
- Knyta kontakter med samarbetspartners
- Fortsätta hjälpa till anonymt via forumet när frågor kommer in
Speciellt då många med en god ekonomisk situation söker efter större syfte och där är ju bland det finaste man kan göra att hjälpa andra
Hjälp andra genom att dela din kunskap om ekonomi helt enkelt.
Hur ska det ske?
De stora frågorna jag brottas med är:
Hur ska vi göra det och vem ska betala för det?
Det är svårt att sälja ekonomisk utbildning till någon som 1) har ont om pengar och 2) vill göra allt annat än ta tag i “ekonomi-monstret”
Det jag tänker återstår i sådana fall är:
- Det ska vara pro bono genom ideellt arbete uppbackat av banker/företag/stiftelser
- Man använder offentlig finansiering
- Fokus på samarbete med företag som betalar för tjänsten åt sina anställda
Angående format kan det vara:
- Digital plattform + möjlighet att prata med en coach (exempelvis mig eller någon på forumet som vill hjälpa till)
- Fysiska träffar
- Annat?
Jag tänker att det få räcka som trådstart! Det brukar alltid bli jättebra när RT samskapar och jag är redo att skriva om allt ovan när luckorna i resonemanget börjar visa sig ![]()
//Oliver
PS. Kan tillägga att vi når ju inte den här publiken primärt idag. Man hittar ofta till RT när man fått sitt första jobb, fått arv dvs något stort skifte i livet som ofta har positiva privatekonomiska konsekvenser.