Måste jag sluta följa RT nu?

Ungefär ett år sedan jag hittade detta fantastiska forum. Först började jag följa era avsnitt på youtube, och så småningom har jag kommit in mer på forumet. Gick från att vara ointresserad till att logga in på avanza flera gånger om dagen, å nu har jag väl sansat mig lite mer. Hittat en bra fördelning på mina placeringar, fått ordning på min tjänstepension, lagom stora månadssparande, men samtidigt unnar mig att leva och njuta här och nu.
Men… Den mest lyckade investeraren är ju den “late” som hittar ett bra koncept, och sedan låter det tugga på utan att ändra… Hur ska jag som ekonomiintresserad lyckas hålla mig ifrån att logga in å “bara justera lite”? Även att jag försöker hålla det till bara lekhinken!
Ska jag försöka bli ekonomiskt ointresserad, å sluta följa RT? (Vill ju inte det)
Hur gör ni andra?

15 gillningar

Så här gör jag…

8 gillningar

Är man intresserad av något så är man ju.

Ska man sluta följa fotboll för att ens lag vunnit serien? :crazy_face:

Ekonomiskt intresse för min del är också mycket mer än att bara logga in på Avanza 5 ggr/dag.

Jag älskar helt enkelt pengar och att se dem växa genom att ständigt utmana och räkna på olika parametrar/scenarion/sparmål mm.

Men samtidigt har jag rest upp någon miljon senaste decenniet så det gäller givetvis att hitta den berömda balansen om att leva här och nu också.

13 gillningar

Jag tänker att ekonomi handlar om så mycket mer än att logga in på avanza. Därav spridningen på avsnitt som vissa gillar / ogillar.

Men framförallt grattis till dig och hoppas att du har firat och klappat dig själv på axeln. :clinking_glasses:

12 gillningar

Jag känner igen mig.

2015 rannsakade jag mig själv och satte upp en del regler jag följt sedan dess, bl a att endast handla +/- en vecka runt kvartalsslut. Det har reducerat antalet “smarta” köp och sälj drastiskt och funkat hyfsat bra för mig.

Jag läser fortfarande “för mycket” ekonominyheter (inkl. i detta fina forum) och loggar in på min depå “för ofta”, men antalet affärer har som sagt gått ner och det hela känns mer långsiktigt.

8 gillningar

Här lär du dig både att bli rik och vara rik på ett meningsfullt sätt :slightly_smiling_face:

10 gillningar

Jag hänger för att få hjälp att fullfölja min strategi. Varje gång jag blir sugen på att skapa upp en lekhink igen så brukar jag söka fram lite olika trådar för att få lite härlig bekräftelse på att det är ok att bara ha indexfonder.

Dessutom så är det rätt trevligt härinne. :smile:

1 gillning

Blir lugn av att räkna mina pengar så jag loggar in ett par gånger om dagen. Ibland är det roliga dagar med kraftiga kursrörelser men oftast kan man logga ut igen ganska fort. Ibland ombalansera jag litegrann i portföljen, det får jag göra för den är min.

7 gillningar

Jag placerade i Lysa, satte in på konto med OK ränta och slutade logga in på RT så mycket. Hade lite att göra med att jag kände att det blev Flashback light (vid vissa diskussioner) också.

Livet går vidare även om man inte är med i sociala forum. :⁠-⁠)

4 gillningar

För mig personligen funkar inte forumet. Jag hittade podcasten och ändrade mitt sparande men när jag hittade forumet spårade det. Ändrade så mycket att jag fick @Jacke77 att framstå som passiv.

Bytte fördelning på mitt sparande 3-4 gånger dagligen och hade sparande på 7 olika plattformar.

Bestämde mig för att det inte var hållbart, slutade hänga på forumet och samlade allt hos Lysa. Har inte rört det på över en månad nu… Men nu i dagarna behövde jag råd kring bilköp och tog till forumet och märkte direkt att jag började fundera på om man inte ska flytta allt till Fondo ändå, bytte sparkonto till Borgo, osv.

Älskar RikaTillsammans och forumet men för mitt sparandes bästa behöver jag hålla mig borta.

7 gillningar

Hahaha, tack för dagens roligaste kommentar!

Ping @AC72, @Jacke78, @melwa, @JFB, @Anonym :slight_smile:

9 gillningar

Jag brukar visa upp denna i chatten ofta! Eller mitt emojimantra :heart::sailboat::sloth: Det gäller att ha lite impulskontroll när man är omgiven av :rabbit2::rabbit2::rabbit2:!

(:rabbit2:=index eller aktiehoppare)

5 gillningar

Det är väl inte RT du behöver sluta med men alla andra sorters “tipskanaler” är enklast att stänga av.

Jag googlade ”hur blir man rik” och hamnade på RT för några år sen. Jag tilltalades av det enkla passiva sparandet och strukturerade snabbt om mitt privata sparande och min PPM därefter. Jag ändrade mitt konsumtionsbeteende och satte ett mål att bli finansiellt oberoende så snabbt som möjligt.

Jag är 75% oberoende enligt 4% regeln men eftersom jag bara har ca tio år kvar till pension är jag i praktiken oberoende redan nu. Och då räknar jag bara fonder/aktier på ISK och inte andra tillgångar som boende och skogsfastighet.

Så varför hänger jag kvar? Troligen eftersom jag gillar att läsa om och diskutera privatekonomi och närliggande ämnen med någotsånär likasinnade.

Söndagsavsnitten är intressant i olika grad. Ibland mycket ibland mindre. Forumet är en källa till inspiration och kunskap och där hänger jag en hel del. Kan inte tillföra så mycket på de hårda kärnämnena runt investeringar och pension, jag tjötar på lite i allmänna diskussioner om arbetsliv, boende, bilar och fritid. Sånt som alla kan tycka till om.

9 gillningar

Du och @Jacke77 kanske ska bilda en egen klubb för att stötta varandra? :slight_smile: Jacke är ju också fri från byte i över en månad nu.

AFF = Anonyma Föredetta Fondbytare :slight_smile:

Jag förstår ditt problem och har man hittar rätt så kanske man inte ska utsätta sig för nya ideer. Lite som att nyktra alkoholister kan ha svårt att hänga i baren med alkoholfri öl utan att bli frestade att trilla av vagnen.

Kanske det räcker med poddarna för dig, ett tag åtminstone, tills du är mer på stabil grund för att inte hamna i bytesträsket igen… men återkomma därefter?

Det kan ju också vara att man går in i nya faser av livet där man behöver hämta in ny kunskap. Och då är ju RT guld.

Lycka till och håll dig nu till din plan :slight_smile:

2 gillningar

Jag själv upplever att alla valmöjligheter blev som ett beroende kring att finjustera. Även om något fungerar så ändrar man det för att maximera avkastningen en hundradels procent. Påminner lite om spelmissbruk. Man får ständig ”belöning” med navkurs/aktiekurs som ändras. Det bästa man kan göra i en sådan situation skulle jag säga är att automatisera.

Min största fiende är mitt intresse för börsen. Jag nöjde mig med Storebrand Global ett tag men har fått återfall i tanken. Kanske jag skulle ändra lite? Har som tur är tacklat de demonerna :joy:

1 gillning

Konstigt att det blir bara 2 st i klubben?! Alla 20 tusen på RT är stabila inkl @janbolmeson :joy::joy:. Så mycket pengar han har slösat på dumheter på börsen . :joy::joy::joy::man_detective::person_tipping_hand:. Man ska följa RT men bara de personer som sköter sig utan fond/aktie byte tex @Melwa . Bara henne jag litar på att hon sköter sig ordentligt :joy::joy::joy:.

4 gillningar

Jag kommer ha så fett med :euro: sen, jämfört med alla :rabbit2: som spenderat allt på bytesavgifter. :wink:

:heart::sloth::sailboat:

4 gillningar

Det råkar inte vara så att du applicerar liknande beteende på annat du blir intresserad av? :slight_smile: Jag tycker du ska göra det som känns bäst för dig, men jag skulle nog börja med att försöka rannsaka mig varför jag känner sånt behov av att “pilla och ändra”.

Ett annat tips är att ha en hobby du kan pilla lite mer med, som suger upp lite energi och kärlek :slight_smile:

Hoppas det löser sig!

Personligen så är jag väldigt intresserad av ekonomi & finans, men jag är bekväm med nivån av mitt “pillande”. Kollar börsen flera gånger om dagen, men det är sällan jag får ett sug efter att göra någon ändring baserat på det.

6 gillningar