Tack till RT! Därefter har jag egentligen inget större intresse.
Likförbannat hänger jag här på forumet och lägger mig i diskussioner och kommer med ibland illa genomtänkta inlägg till andras och mitt förtret. (Ursäkta) Men jag borde prata mer med nära och vänner, göra något kreativt hantverk, läsa god skönlitteratur, vara mer i naturen och träna ännu mer.
Hur svårt ska det vara att hänga mindre över skärmen? Det är fasen toxiskt vanebildande.
Det har ju sagts av @janbolmeson eller kanske av @tankespjarn att pengar bara är en förstärkare?
Kanske leder också ökad trygghet mest till mer trygghetssökande?
Varför bevakar man (jag) och mal runt på forum…eller följer händelseutvecklingen i Gaza eller på Krim minutiöst, när just min minutaktuella uppdatering inte tillför något alls?
Varför eftersträvar vi (jag iaf) hellre att ha rätt i en forumtråd…än att vara lugn, fin, NU-varande och lycklig?
Man får snabba belöningar… lite som att äta godsaker. Hjärnan gillar det och omgivningen är inte lika enkel och “belönande”.
Men i längden orkar vi inte…
Det här kan jag hålla med om, det är svårt att slita sig härifrån ibland, men samtidigt som jag hittade hit till RT så ju mer jag hängt här desto mindre har jag använt appar som Facebook och instagram bl a.
Just instagram har jag varit inne 1 gång sen 10 september i år, det var bara för att jag skulle hitta ett klipp som jag visste fanns lättillgängligt där
Instagram som jag dessutom hade fått sätta en begränsning på 2.5 timmar om dagen för att “hindra” mig själv att spendera alldeles för mycket tid där
Nu står jag och velar om jag ska ta bort mina konton på FB och IG men samtidigt kanske dom kan vara bra att ha om man skulle behöva dom någon gång?
På Iphone kan man sätta tidsbegränsningar på vissa websidor och appar. Jag har satt 1h max på FB och Instagram per dygn och 1h max på nyhetssidor. Funkar ganska bra!
(Lite mindre bra när man ska berätta om kommande Julmarknad på Instagram, men blir blockad, för man har slöscrollat för mycket på roliga inlägg.)
Men det blir en bra påminnelse att inte scrolla för mycket.
Så kanske ställa in max två timmar per dygn på RT?
Känner igen mig i det. Jag tror att det är lite som att scrolla på sociala medier, med “reels”/korta videoklipp på Facebook/Instagram/YouTube, snabba/korta nyheter på nyhetssajter, m.m… man blir som beroende av det på något sätt, när tristessen faller in så är det lätt att dra upp telefonen och skrolla lite. Jag kan rekommendera denna korta “tankar för dagen” från i januari i år. I korthet så är det väl en något metaforisk (med katten som metafor) beskrivning av hur vi (av FOMO?) fortsätter skrolla trots att det mesta är ganska meningslöst.
Istället för att tänka “digitalt är fel” tycker jag du ska känna efter vad dina beteende skapar för positiva och negativa effekter. Du hänger troligen här för att du upplever något positivt. Det negativa kan vara en kognitiv dissonans (jag borde inte) eller att det tränger undan annat som är viktigt för dig (sträcker sig efter mobilen när du borde umgås med nära och kära) osv.
Jag tycker folk borde stressa mindre över att eller om dom gör “fel” och istället forma beteenden som gynnar som själva.
Det handlar väl som i exemplet, om man drar en påse grillchips före lunchen så får man i sig mindre näringsrikt lunch.
RT är kul, lärorikt och rätt socialt, men för mycket hindrar kanske annat man mår bra av.
FB har jag aldrig använt, men det finns oceaner av annat att scrolla runt på.
Kör Android, så spärrarna finns inte inbyggt. Hittade någon blockeringsapp men den ville ha kontroll över precis allt inklusive digitala konton och det tyckte jag verkade oskönt.