Mår ni bra av att vara här på forumet?

Hej, alla RK:are… tänkte bara ställa frågan rakt ut, mår ni bra av att vara här på forumet (förlåt Jan)? Jag ställer frågan eftersom jag håller på att sätta ihop en lista med saker som jag vill sluta med (kriteriet är att ta bort saker som tar mer energi än det ger). Det här forumet är på vippen att hamna på listan, men jag tänkte fråga er andra först… ger forumet er mer än det tar? Har ni hittat ett bra sätt att hantera det som inte leder till minskad nattsömn, sämre livskvalitet, etc? Andra som haft samma problem som jag?

6 gillningar

På en skala mellan -5 och +5 skulle jag ge Rika Tillsammans-forumet en +2 när det kommer till påverkan på mitt dagliga liv. Bloggen har hjälpt mig mycket och jag tycker att forumet är intressant (även om det är en hel del navelskåderi och upprepning).

1 gillning

Förutom viktiga saker som att umgås med familj/släkt och vänner, så är det bästa sättet för mig att må bra, är att hjälpa andra människor. Det näst bäst sättet att må bra, är att lära mig nya saker. I detta forum kan jag förhoppningsvis hjälpa någon annan samtidigt som jag lär mig nya saker själv. Lite win-win-situation är det för mig. Om jag tröttnar, så loggar jag ut och loggar in igen när jag känner för det. Ibland tar forumet mer energi än vad det ger = logga ut. Ibland behöver jag energin som finns här = logga in. Inte någon gång har jag fått någon ångest över att vara här i detta forum, men så har jag också en ekonomisk plan som jag följer och den ändrar sig inte mycket över tid. Jag jämför mig aldrig ekonomiskt med andra människor - i alla fall vill jag inte tro att jag gör det :blush: men iofs så har jag haft fel förut :smiley:

Ibland känner jag mig som en person som lugnt sitter i en bekväm fåtölj och slappnar av, medans runt omkring mig springer det människor som är som Duracell-kaniner. Dom stannar aldrig upp förrän batteriet tar slut, då känner jag mig väldigt lugn och nöjd med att vara på detta forum.

Lite flummigt kanske, men så känner jag i alla fall.

Svaret på första frågan är att jag skulle aldrig skulle vara på detta forum om det mest var minusenergi…

7 gillningar

Haha, har självt ställt mig denna frågan på senaste, eftersom jag är härinne för mycket. Man får väl fråga sig vad man hade lagt tiden på annars. För min del hade en del tid nog istället gått till tv tittande och då är detta forumet ett bättre alternativ :). Lär mig en hel del här och är glad att forumet finns. Sedan kan jag få lite vågor av dåligt självförtroende när man ser hur mycket andra lyckats spara. Är samtidigt väldigt inspirerande att läsa om historier/tankar/idéer. Så som svar på din fråga så har jag kommit fram till att det ger det mer energi än tar :). Däremot ska jag försöka lägga mig av med den dåliga vanan att flera gånger per dag logga in på Nordnet/Avanza…

2 gillningar

Det var ett par år sedan man hängde på ett forum som inte är Flashback då.

Hade nog varit inne på typ youtube annars. Så bygger hellre mitt ekonomiintresse ärligt talat.

3 gillningar

Finns helt klart andra sajter/forum som påverkar måendet mer negativt än Rika Tillsammans.

1 gillning

Tänk, det här har återkommit till mig flera gånger nyligen.

Mycket beror på vilka inlägg jag läser.

Negativa känslor:
De negativa känslorna har jag svårt att se om det är p.g.a. avundsjuka, trötthet, symptom från min utmattningssyndrom eller något annat.
Att verkligen försöka förstå att medlemmarna i forumet inte alls är ett tvärsnitt av Sverige. Men att ha nästan sämst månadslön i förhållande till ålder, minst sparande, inte må bra på jobbet och så vidare gör att jag ibland mår riktigt dåligt när jag läser inläggen. Trots att jag vet, rent intellektuellt, att man inte ska jämföra sig med andra.
Och att samtidigt försöka förstå att ändå ha runt 300.000kr i olika sparande, fast anställning, sparkvot på ca. 35-40%, bil och boende och sambo gör att livet inte alls är så pjåkigt även om man är 50+.

Positiva känslor:
När jag inser att livet inte alls är så dåligt. Att jag ändå hör till världens bästa 5% sett till levnadsstandard.
När jag lyssnar på de psykologiska aspekterna på pengar, energi och tid.
När ni lovordar index och LYSA (eftersom det är där jag har en del av mitt sparande) :grinning:
Avsnitt som min inre trädgård m.m.
När medlemmar delar med sig frikostigt av sina upp och nedgångar, djupare och kanske tyngre frågor, life hacks m.m.

Överlag behöver jag helt enkelt sålla och kanske välja bort att läsa sånt som jag redan i rubriken kan få mig att må dåligt. Samtidigt tror jag på att konfrontera sina känslor och se vad de egentligen handlar om. Min utmattning ligger nog mycket i grunden och påverkar mitt mående.
Märkte det här när jag tidigare lyssnade väldigt mycket på poddar och var med i FB-grupper om företagsutveckling, inspiration, personlig utveckling o.s.v. och nu är allt detta borttaget.

Men Rikatillsammans är kvar =)

Blev kanske längre och mer utlämnande än jag hade tänkt men det får vara så.
Ta hand om er!

21 gillningar

Hänger på din skala och ger forumet en +3:a. Känns som jag är i samma sits som flera andra på forumet; intresserad av ekonomi, men få personer att diskutera det med IRL.

7 gillningar

Forumet resulterar i högre livskvalitet för min sambo. Då slipper hon allt mitt snack om ekonomi och aktier. Istället får ni stå ut här på forumet. :wink:

20 gillningar

Tycker forumet håller hög kvalité. Folk har till 99% god ton och har intressanta inlägg och ståndpunkter.

Hade det inte varit en positiv upplevelse hade ingen tid spenderats här.

7 gillningar

För mig ger det energi och en positiv upplevelse att hänga här.

Sånt som inte ger energi eller positivitet håller jag mig borta ifrån.

2 gillningar

Personligen ger forumet mig mycket, men jag förstår vad du menar. Jag har själv skurit bort andra sidor ur mitt liv för att de är netto-negativa. I detta forum upplever jag att jag får ut mycket positivt per timme jag är här, så än är det netto positivt.

2 gillningar

Forskningen säger att priming på pengar/ekonomi är negativt för välbefinnandet.

//fritt ur minnet.

1 gillning

Jag nickar instämmande och noterar att det var därför jag började hänga här relativt nyligen också.

Försöker man prata pengar i andra sammanhang uppfattas man ofta som en eller flera negativa ytterligheter: snål, skrytsam, dryg, inskränkt, karriärist, självupptagen, drömmare, naiv etc.

1 gillning

Jag tycker detta är ett av de bättre ställena att hänga på, om man vill diskutera olika saker på ett seriöst sätt. Skriver en hel del på FB-grupper, men där är nivån stundtals väldigt låg, speciellt i grupper som handlar om aktier. Samma frågor återkommer flera gånger om dagen, det verkar som att folk saknar förmågan att googla (t.ex. hur källskatt funkar i ett KF).

Jag gillar även att man i och med nivån på poddarna även diskuterar den emotionella aspekten av liv, leverne och sparande. Detta är i princip bortglömt på t.ex #finanstwitter där ett gäng stekare diskuterar hur många miljoner de tjänat idag på småaktier. Man har även här möjligheten att vara anonym, vilket inte är möjligt på FB.

Summa summarum, har jag funderingar kring ekonomi/karriär/livsmål etc jag inte kan besvara själv, är detta forum den bästa platsen (för närvarande) att vända sig till. Min fru är totalt ointresserad av ekonomi tyvärr, även om hon är väldigt ekonomisk. Det blir sällan några sådana diskussioner här hemma.

/H

2 gillningar

Jag lyssnade på Anders Hansens sommarprat för två eller tre sommar sedan, kan starkt rekommenderas.

Han var som läkare/psykiatriker inne på att man i perioder lämnar mobil+dator i ett annat rum. Att ditt undermedvetna då stänger ner processer som annars hade stått och tuggat i bakgrunden.

Kan vara ett alternativ till att sluta helt!

/BigMac

2 gillningar

Personligen, det som ligger på minussidan, är att det påverkar min nattsömn (sitter på forumet istället för att somna i tid) och även hur närvarande jag är i sociala situationer (kan fundera på hur jag ska formulera ett inlägg på forumet eller en ny tråd jag vill skapa). Det är rätt tunga argument i min värld. Därför skulle jag vara intresserad av att höra om någon av er klarat att “skala ned” aktiviteten på ett framgångsrikt sätt? Ni andra som jag gissar också någon gång känt att det blivit för mycket?

Förstår också alla som beskriver forumet som en fristad för ekonomiintresserade och ekonominördar, men riktigt på den nivån befinner jag mig inte :slight_smile:

På den positiva sidan finns väldigt många initierade diskussioner och givande utbyten som jag hade missat annars. Det är väldigt intellektuellt stimulerande att vara här, även om jag handen på hjärtat inte är tillräckligt insatt för att förstå all argumentation.

Det är alltså inte någon “stämning” på forumet, eller jämförelser med alla andra som är där, som ställer till det för mig.

1 gillning

Skulle ge forumet +3.

För mig är detta forumet inte så mycket kring sparande då jag har min plan som jag följer.

Det jag främst använder detta forum är för den emotionella biten kring pengar.

1 gillning

Haha! Igenkänningsfaktorn är enorm för min del.:rofl:

1 gillning

Intressant frågeställning och bra att du tar upp det.

Generellt sett bra men visst måste man koppla ner, dra ner det ibland om man blir för engagerad. Om du hänger här istället för att sova, och lider av det, så tycker jag du i de lägena ska ta en paus 3-5 dagar. Då brukar det lägga sig och man kan vara lagom engagerad igen. Typ det kan bli för mycket av det goda.

Generellt sett tycker jag det är bra ton och lärorikt att vara här men visst ibland blir det lite väl mycket att en del alltid pushar sin egen ståndpunkt, en del som måste har rätt ner på decimalen, och en del repetitiva trådar typ hur ser ”min” portfölj ut osv. Men då kan man ju hänga på andra tråder.

Det enda som egentligen stört mig på riktigt är hur många ”unga” (själv 50+) som verkar ha en i det närmaste dystopisk syn på världen, miljön, ekonomiska framtiden, mänskligheten … som kommit fram i en hel del trådar. Jag menar om unga inte tror på framtiden så är det ju rätt kört tyvärr. Framtiden tillhör ju de unga, inte oss ”old farts” :grinning:

Men som light-handed modererat forum så tycker jag det fungerar förvånansvärt bra :+1:

1 gillning