Blir lite ledsen när jag läser detta inlägg om dina negativa känslor. Jag vet att det är lättare sagt än gjort, men tror vi alla måste inse vikten av att sluta jämföra oss med andra. En som blir miljonär när hen är 32 kan tycka att hen är en loser för att folk omkring blev det vid 25 års ålder… och så håller det på…“jaså du har bara en båt på 40 fot och lägenhet i frankrike, vi har en båt på 100 fot och stort hus där nere”. Det är ett spel vi aldrig kan vinna och inte bör delta i.
Tänk så många som inte har något alls sparat när de går i pension, du har:
300 tkr sparat
en sparkvot på 35 % som kommer bidra enormt till sparandet på 10-15 års sikt.
du har bil och boende
Vissa kanske har mer pengar på detta forum, men samtidigt andra problem och stress de inte skriver om i detta forum…något du kanske inte har?
en kompis förälder ska gå i pension i höst och ville ha lite råd från mig och hade ca 250 tkr eget sparande totalt vid 65 års ålder.
Inte meningen att bli långrandig…men tror att vi alla bör försöka se saker och ting positivt och hur mkt vi faktiskt kan påverka våra egna liv (och jag bör om någon höra det också).
Jag mår mycket bra av att vara här!
Jag är rätt ny. Bara varit här en knapp månad tror jag trots att jag lyssnat på en del poddavsnitt i flera år.
Jag är ganska långt i fat-FIRE-resan men inte riktigt framme ännu och jag känner att jag får väldigt kvalitativa svar på allt jag skriver om här. Fantastiskt community
Jag mår bra av det här forumet generellt. Äntligen kan man hitta andra som funderar i liknande banor och prata om sånt som många andra tycker är tråkigt.
Sen är det lite på minussidan när man jämför sig här.
Jag tror att det är viktigt att inte lägga ned för mycket av sig själv i något så flyktigt som ett forum. Ta det du vill ha från det, ge det du vill ge till det, och aldrig mer eller mindre. Lättare sagt än gjort, såklart.
Jag tror att om du bryr dig på ett verkligt sätt vad människor tycker om dig här och som det låter även värderar dig själv utifrån deras ”blick” så är det nog bra att ta en längre paus skulle jag säga.
Få saker i detta liv är så värdefulla som ens inre blick på sig själv.
Kan det vara så att du (kanske omedvetet) flyr från något annat genom att lägga så mycket av ditt fokus på forumet? I så fall kanske du behöver lösa det istället för att sluta vara här.
Jag håller med flera av här. Ska man sitta med sin dumbphone så kan man ju lika gärna lära sig något.
Jag har kapat bort allt vad sociala medier och nyheter heter på min telefon. Det enda jag har kvar är detta. Men jag kan känna igen det där med att ha svårt att sluta. Därför har jag slutat med instagram och alla andra appar som har infinitivescroll. Jag tröttnat på att se gamla kompisars ungar på Instagram eller Facebook. Detta är bättre sätt att spendera tiden på.
Tack alla ni som bidrar och lär mig något nytt varje dag, om både högt som lågt.
Själv mår jag bra av att vara här. Jag gillar forum, det är ett för mig utmärkt och demokratiskt sätt att interagera med människor jag inte känner.
Jag skriver i princip enbart på forumet när jag sitter vid min stationära dator. Med min mobil ser jag om det dykt upp en ny, intressant tråd eller om det hänt något i trådar jag följer. Jag kan rent av skriva ett kortare svar, på säg max 300 tecken. Om mitt engagemang eller min entusiasm kräver ett längre svar får det vänta tills jag har tid att slå på datorn.
Jag brukar läsa på forumet när jag sitter på vattenklosetten, besöken tenderar att bli lite längre då men det känns ändå effektivt. Annars har jag svårt att hinna som företagare, småbarnsförälder och husägare
Edit:
Glömde svara på ursprungsfrågan, jag mår bra av att läsa här i små doser. Men ibland tar det för mycket tid när jag ger mig in i diskussioner, då är det svårt att sluta.
Ekonomiskt tror jag inte att det är fördelaktigt för de allra flesta att ständigt leka med portföljteori. Främst för att det tar så äckligt lång tid att sälja fonder och få pengarna på kontot. Och att recensy bias är så förekommande.
Mentalt, vad vinner jag på att läsa en timme varje kväll om huruvida man ska flytta en eller två procent till ett annat tillgångsslag? Det är tid jag kunde spenderat med mitt barn om jag hade haft Lysa/Opti istället.
Jag har väldigt lätt att sugas in i diverse forum. Men personligen är det väldigt sällan jag dagen efter tycker att det varit en fruktsam dag, jämfört om jag träffat en kompis eller fixat i trädgården.
Plus att jag märker rätt så tydligt att jag blir mer påverkad vid röda siffror än gröna siffror. Så bäst är nog om jag inte ens vet om det är rött/grönt. Att sluta titta i ett ekonomiforum är nog en bra start om man vill bli mindre exponerad av börsen.