Ris och ros kring forumet | Vad tänker du?

Feedback från @WarpDriveWealth i en annan tråd. Tycker den är värd en egen tråd.

Vill vara tydlig med att jag inte ifrågasätter feedbacken. Jag är bara nyfiken och vill förstå mer. Särskilt nu när jag är lite i en förändringsprocess har rätt mycket tankar.

Vad är din upplevelser?

2 gillningar

Det enda negativa jag kan komma på, är att vissa, som har en annorlunda investeringsstrategi, inte verkar platsa in. Både nya och gamla. Flera gånger har man sett folk bli sågade vid fotknölarna, vilket då såklart kan skapa en ovälkomnande atmosfär på forumet.

Nu syftar jag inte på att folk kommer med felaktiga påståenden om exempelvis utdelningar, utan snarare att man kan ställa en allmän fråga om sin aktieportfölj och hur fördelningen ser ut och får 17 svar där man sågar strategin och pushar för indexfonder, vilket inte är alls det som trådstartaren ville diskutera.

Jag är också en bov av det här, ska tilläggas.

16 gillningar

Ja, det har jag också märkt. Vet inte riktigt vad vi ska göra åt det.

Jag tänker ju att det ofta handlar om att man inte identifierat det underliggande problemet som man försöker lösa. Som @Jonathan.S brukar tjata om - problemet FÖRE lösning.

Det är ju skillnad på om man är:

• Nyttomaximerare → indexstrategi rimlig

• Ha roligt → lekhink

• Lära sig → prova allt möjligt

• Få kickar → enskilda aktier

• Social status → vad nu gruppen än gör

etc. Alla är lika rimliga. Men det skär ju alltid sig när en nyttomaximerare ska ge tips till en lära sig / ha roligt / få kickar-person.

3 gillningar

Den här meningen är själva problemet. Det är ingen skillnad egentligen. Om trådstartaren vill ha hjälp med en specifik fråga om sin aktieportfölj, så spelar det egentligen ingen roll om det är 10% av portföljen eller 150% av portföljen pga belåning. Man kan alltid tipsa om att rekommendationen ser annorlunda ut, men det är trådstartarens eget val, var man lägger pengarna och hur fördelningen är.

Poängen här är att acceptera folks strategi, hur dum den än må vara för en annan, men försiktigt och med välmening tipsa om rekommendationen exempelvis.

Jag tror att det kan skrämmer bort folk som inte är lika nitiska som oss andra. Det är en svår balans, eftersom man vill andra väl och därför ger tips om indexfonder exempelvis, när personen ifråga har 125% i Gamestop. :sweat_smile:

Sen i ärlighetens namn så vet jag inte vad folk förväntar sig när de skriver här heller, även om jag själv också är hyfsat ny.

5 gillningar

Ett stort problem jag upplever beskrevs av Pontus på förra veckans FikaTillsammans. Han är ett stort RT-fan. Rekommenderar det till allt och alla men mer än gång faller det platt eftersom tröskeln med RT är för hög för någon som inte är intresserad eller är modig nog att hoppa ner i torktumlaren som är forumet.

Även till och med Sandy i förra veckans avsnitt gav feedback att hon knapp vågar skriva i forumet. Då har hon ändå drivit typ en podd om ekonomi. :cry:

1 gillning

Man kan ju också börja stegvis. Jag hoppas att hon skriver. Jag är ganska selektiv vad jag läser och var jag skriver. Det är en bra metod tycker jag. Vissa saker lär man sig mer om genom att observera från hörnet och vissa saker kan man hjälpa andra med, så det är värdefullt att bidra med sin kunskap, där man kan och känner sig bekväm :slightly_smiling_face:

5 gillningar

Men det är 100 gånger fler personer som bara läser än som skriver, så allt borde inte handla om att möta trådstartaren.

Så att ge gott råd utan att följa kaninhålet ned i fel strategi är ju bra, för alla.

8 gillningar

Jag håller med och skrev det också, att man kan lyfta rekommendationen exempelvis. Det är skillnad dock på att såga någon vid fotknölarna och att tipsa om indexfonder i all välmening :slightly_smiling_face:

1 gillning

För mig är största nackdelen med forumet att varje tråd snabbt kan förvandlas till en virvelvind av olika åsikter och ibland rätt elaka kommentarer. Moderatorerna gör ett hästjobb i vissa trådar, men förstår varför så många lurkar. För man behöver vara beredd att sålla i kommentarerna om man startar en tråd. Så det är nog många som bara startar en tråd och sen aldrig loggar in igen. :see_no_evil:

Sen så förstår jag att alla har sin bubbla vi utgår ifrån och svaren nästan alltid utgår från ens egen strategi och ofta glöms TS frågeställning.

Men tycker om sektionerna och det faktum att man kan dölja de man inte gillar. :blush:

8 gillningar

Det är så överallt.

6 gillningar

@janbolmeson
Allt positivt i ditt första inlägg skrivet av @WarpDriveWealth håller jag med om.
Men de otaliga gånger jag fått inlägg raderade helt utan förklaring förutom “brott mot forumets regler” kan jag vara utan.

Du själv stängde helt enkelt ner min egenstartade tråd “humor-av-alla-slag-aven-politisk-och-annan-satir”, dessutom under rubriken “Heta ämnen” för att du inte tyckte den var rolig längre!?

Det senaste inlägget som helt togs bort var i tråden “vad firar du/ni idag” där jag firade att JAG tyckte om Israels bidrag till Eurovision Song Contest som det senare visade sig vinna de röstande folkets röster. Men här på forumet var det inte tillåtet?!

Du kan ju själv kolla bakåt i tiden på mina raderade inlägg och se.
Så min uppfattning är att man får ha åsikter, men de måste vara lutande åt “rätt” håll.

ALLA trådar här handlar ju inte strikt om ekonomi, då måste ju en del spridda åsikter få komma fram utan att man blir paria?

Gött mos!

4 gillningar

Intressant. Berätta gärna mer, du verkar ta det väldigt personligt :slightly_smiling_face:

Fast du vet ju att många kommer bli upprörda över ett sådant inlägg, och då handlar den fortsatta diskussionen om kulturkrig mellan två fraktioner snarare än privatekonomi, pragmatism, och så vidare. Det är ju så att inte allt ska diskuteras här.

Genom att inte visa en ställning åt det ena eller andra hållet så lockas fler till forumet.

1 gillning

Jag håller som vanligt med @disc0 i alla delar här men det här har vi ältat i flera år nu. RT är helt enkelt inte platsen för de lite mustigare diskussionerna. @janbolmeson vill helt enkelt ha det så. Ingen idé att stånga sig blodig för en förändring.

Det är vad det är - ett bra fora men inget för oss som är lite konträra att lägga ned tid på. Risken är att man totat ihop något som ändå bara försvinner ner i minneshålet när någon känner sig lite kränkt.

Jag kan rekommendera bubb.la - väldigt hög nivå. Passar om man är lite frihetligt lagd. Finns en särskild del för investeringar med mera. :+1::muscle:

3 gillningar

Det kan vara relativt lågt i tak, toleransen för andra åsikter mer än dom korrektas raderas med svaga motiv för att någon upplever sig kränkt fast det är dom som skapar konflikten.

Men det är vad det är, försöker lägga ner meningslösa diskussioner om sånt som inte är produktivt.

3 gillningar

Jag tror att mycket av detta kan förklaras av att de som ställer frågor om annorlunda strategier är nybörjare på området. Tröskeln för att egna strategier ska vara potentiellt vettiga är väldigt hög. För en nybörjare är indexfonder eller andra breda och billiga sparprodukter det bästa alternativet, rent empiriskt.

Det som du tror är att inte ”visa en ställning” är i själva verket ”en ställning”. Det ställningstagandet attraherar människor med likartat förhållningssätt och håller väl i viss mån borta människor med ett annat förhållningssätt. Detta fora är i allra högsta grad politiskt vinklat. Att hävda något annat må vara framåtlutat men inte med verkligheten överensstämmande.

Som en del här förstår kan jag inte uttrycka mig mindre luddigt än så här enär detta skulle medföra flaggning och radering.

3 gillningar

Mitt största problem med forumet är att det verkar vara en typ av människor här som svarar…och jag kan inte riktigt identifiera mig med dessa personer. Skulle önska en större blandning och mer förståelse för att vi är olika och vill spara/spendera på olika saker.
Ok nu generaliserar jag rejält (och kom ihåg, detta är min känsla så inte en sanning), men min känsla är att de flesta som skriver här sparar stor del av lönen, tänker smart kring flesta delar av livet, äter matlåda, cyklar till jobbet, skulle ha svårt att spendera sin lön även om de försökte för de har inga dyra vanor.

Jag kommer från helt andra hållet, gillar dyra saker och skulle inte ha några problem att spendera mer än vad jag gör idag, men försöker samtidigt vara smart och investera en hyfsad del av min lön varje månad för att skapa en trygg ekonomisk framtid. Tycker som nån skrev tidigare att förståelsen att vi är olika inte möts sådär jättebra på forumet.

17 gillningar

Att det knappt är värt det längre :joy: Det är väl därför jag mest svarar på tilltal, då och då försöker hjälpa någon som är lite lost i pensionsträsket eller lägger en strökommentar där jag tycker något material jag har kan addera ny information. Så kanske det blir över tid. Det är väl en 8 är jag har hängt här typ.

Varför? Ingen aning men killgissar att

1. Forumet har blivit vuxet, stort, så då blir det ju också svårare
  2. För få försöker tänka sig in i TS situation och svara utifrån det, bubblan som @Melwa beskrev
  3. För mycket rätt-fel debatt istället för att inse att så mycket är individuell. En lösning som är rätt för en individ kan vara fel för en annan för de lever olika liv, med olika mål.

Vad göra åt det, om något? You’r the Boss :wink:

4 gillningar

Det här tycker jag också är ett stort problem.

Det här tycker jag är två stora problem på riktigt. Jag tänker mycket på dem. Det är därför mina svar nästan alltid är frågor snarare än svar.

Samtidigt upplever jag också att det är ett problem från båda hållen. Dvs den som frågar vill ibland ha ett svar som är gör X snarare än en motfråga. Men det förändrar inte faktumet att dessa två problem är jag inte okej med.

@Caspian, @aridos kan ni hjälpa mig att fundera på det här problemet. För jämte problemet att nybörjare inte hittar / vågar ställa frågor är det de största problemen vi har i forumet upplever jag.

Att man inte kan diskutera alla ämnen här är mer ett nice-to-have problem än ett need-to-have. Det vore trevligt och vissa hade gillat det mycket, men twitter som tagit det till sin extrem är ju inget kul ställe att vara på.

5 gillningar