Ris och ros kring forumet | Vad tänker du?

Inte helt sällan uppfattar jag att frågor känns vinklade på olika sätt. Den som ställer frågan vill ha svar på något väldigt specifikt. Därför utelämnas information om en rad saker som egentligen är helt avgörande för att kunna ge ett vettigt svar. Det skapar i sin tur en massa spekulation och missvisande råd.

1 gillning

Utgångspunkten var att diskussionen inte tillåts här, eller har du bevis på motsatsen där den andra parten i konflikten kan diskutera fritt?

Är det inte så på alla internetforum? Jag har aldrig hängt på ett forum där det inte varit så. Känns som det ligger djupt rotat i det mänskliga beteendet. Det låtet väldigt ambitiöst av Jan att försöka förändra det.:slightly_smiling_face:

Det kan man kanske tycka men i ekonomiska frågor är det normala att ens samlade livssituation påverkar starkt vad som är ett bra beslut. Gällande helt andra frågor kan det oftare finnas ett rätt eller fel som inte har samband med ens ålder, yrke, bostadsort, framtidsplaner osv.

Kom på en sak i morse efter jag sovit, kanske forumet kan ha en nybörjarsektion? Kanske att det kan tydliggöra att man kan vara lite mer eftertänksam i sina svar. Idag får en del nybörjarfrågor, som kommer upp ofta, höra snorkiga kommentarer från vissa som tröttnat på liknande frågor och tar ut det på TS. Då är det enkelt för dom att dölja den sektionen.

Om det fanns en sån sektion, så dels att nybörjarna kunde få ett pinnat inlägg med ett välkommen till forumet, forumets mest användbara funktioner, sökfunktionen är väl den bästa och lite tips på de viktigaste avsnitten.

Sen kanske problematiken med ens egna bubblor, argumentation och forumbeteenden kunde vara ett bra tema för ett avsnitt.

Jag försöker lägga in att ”jag tycker”, ”jag känner” eller ”min erfarenhet är”, i inlägg. Men märker själv att jag ibland uttrycker mig klumpigt och otydligt. Men många skriver som att deras åsikt är en absolut sanning, de flesta förstår ju att de flesta problem kan lösas på många olika sätt. Men det kan bli ett hårt samtalsklimat när de flesta svarar på liknande sätt, men med olika ståndpunkter.

Sen gillar jag när trådar hamnar OT när det resulterar i nya trådar. Det är en av mina favoriter med forumet. :blush:

12 gillningar

Att ha en sektion för “första frågan” som man initialt är låst till skulle vara vettigt. Vid behov kan enstaka mer nischade frågor flyttas till någon annan avdelning senare av moderator.

2 gillningar

Jag tycker ändå att forumet är ganska trevligt över lag. Har lokalgrupper på fejjan som är betydligt värre, för att inte tala om vissa föräldraforum eller djurforum. Det är ju dock rätt många diskussioner och frågor jag väljer att inte ta här eftersom min politiska åskådning ligger rätt mycket till vänster om majoriteten.

Jag upplever liksom att det är ett problem med både sändare och mottagare i sociala medier. Människor kan svara onödigt hårt men många läser också onödigt hudlöst.

Ett generellt tips är att försöka tillföra det man saknar, istället för att klaga på det som finns. Alltså - om jag tycker att folk svarar otrevligt är det sällan konstruktivt att fokusera på det utan om man vill stötta en TS är det bättre att bara tillföra det som saknas, dvs svara trevligt.

8 gillningar

Jag kan tycka att vänsteråsikter har en tydlig plats här. Det är inte bra när samtalet kantrar åt ena hållet. Sedan bör det ändå handla om ekonomi och inte typ Palestina. Jag kan också tycka att de bulldozer-metoder som vissa kör med där personer blir idiotförklarade för att de tycker att det är ok att betala skatt eller inte väljer de mest pengainriktade alternativen i livet är ojusta. Att ha någon sorts förhållningsregler som skulle göra det lättare att framföra vänsteråsikter och bli bemött på ett sakligt och korrekt sätt tycker jag vore bra.

3 gillningar

Wow, detta låter väldigt användbart. :+1: Hur gör man för att dölja någon?

Ja, flera. Jag har dessutom bildbevis i form av skärmdumpar hur en av moderatorerna i efterhand ändrat inte bara i sina egna utan rentav i mina inlägg. Som väl är ingår denna person inte längre i Jans stall. Jag blev faktiskt glatt överraskad när jag såg att han försvunnit och kom tillbaka hit efter en tid på annat håll.

Bra eller dåligt beror väl på vem man frågar. :joy:

Jag har inga problem med att Jan tillämpar den här typen av närmast autistisk moderering. Det är hans fora och han gör vad han vill med det. Jag uppskattar att läsa här men gör inga helhjärtade försök att skriva något eftersom min ståndpunkt ofta går på tvärs med majoriteten här. Det känns helt enkelt inte lönt att vara ordsmed och skriva lite kul när inlägget bara försvinner på grund av att någon upplevde någon känsla kring det hela.

Man kan säga att jag skulkar runt här som en lobotomerad Jack Nicholson i Gökboet. :joy:

6 gillningar

För att dölja en hel kategori, så klickar man in på den kategori det gäller och klickar på klockan uppe till höger. Sen väljer man tysta, då döljs just den kategorin.

Det går även blocka individuella användare, men det bör göras i undantagsfall, då trådar kan bli hoppiga.

3 gillningar

Fantastiskt, tack :+1: det känns som när jag upptäckte snooze på Facebook :smiling_face_with_three_hearts:

3 gillningar

Blockar man @Anonym försvinner hela off-topic-tråden. :wink:

Mer seriöst, angående ursprungsfrågan och forumet:

Jag gillar idén med vardagsrumsliknelsen. Det finns plats för det mesta, men det är inget speaker’s corner där kreti och pleti kan driva sina olika politiska, foliehattiga eller pårökta agendor. Blir det tjafs hemma i vardagsrummet får nå’n gå emellan och blir det bråk får nå’n gå hem. Jag tycker inte det är konstigare än så.

Sedan vill jag att dörrarna in i vardagsrummet ska vara öppna och står man utanför ska man känna att man vill in i värmen. Kommer man in och nå’n börjar veva mot en för att man ställt en till synes dum fråga, då flyr man nog gärna igen…

16 gillningar

:cowboy_hat_face: Jag känner igen det här! Det låter väldigt bekant. Tyvärr misstänker jag att användare (som ofta var väldigt kul att läsa) också försvann en tid innan, i relation till denna moderator. På totalen en förlust för oss alla :frowning:

3 gillningar

Jag har också fått vissa inlägg redigerade i efterhand, oftast gäller det kosmetiska ändringar där jag missat rätt citat format eller liknande.

Men det hände en gång att mitt inlägg blev redigerat utan kommunikation. Sa då till och bad om att inlägg behöver ändras, behöver förmedlas i förväg. Så man själv har en chans att korrigera. Efter det har det inte hänt.

Men just när inlägg magiskt försvinner eller skrivs om, är det rimligt att det pratas om.

2 gillningar

hjälp-ping @Melwa jag hittade inte hur jag döljer eller “snoozar” en specifik användare? (Dvs i alla kategorier) Skriver man in den som “tag” eller liknande ?

Laptopversionen:

Ut i högerkanten, klicka på dig själv och sedan på inställningar.

2 gillningar

Jag syftade specifikt på Israel-Palestina diskussionen, men att det tidigare varit moderatorer som varit partiska håller jag med om (det är svårt att inte tycka så när de propagerade på forumet samtidigt).

2 gillningar

Klicka på personens namn eller sök upp namnet i sökfunktionen. Klicka sen på kontots runda Avatarbild, sen kan man välja hur man vill dölja det kontot, se bild nedan.

Får du inte ordning på det så skicka ett DM. Lite väl OT här. :blush:

2 gillningar

Jag kände också det först, men jag bestämde mig för att det ju faktiskt är väldigt on topic (om man tänker efter) ? Tack iaf, ska försöka.

Men vänta nu, kommer hela ämnen försvinna om den man döljer har skrivit i tråden? Det står “alla ämnen kommer att döljas”.

Går det att endast dölja en specifik användares inlägg men att fortfarande se alla trådar?

Är två månader max snooze time ? Finns det “tills vidare” ?