Digital detox och hänga här

Du kan spärra det mesta på Android också om det är det du vill ha.

Min poäng är att när man känner att något är ohälsosamt tycker jag man ska vända på frågan och fråga sig vad som är viktigt på riktigt, träna upp beteenden som leder dit. Känner du att det är viktigt med en fin relation med dina barn kan det vara motivation att lägga undan mobilen och spela spel med dom etc. Men vad som är viktigt på riktigt för dig, ger dig värde, är helt individuellt och i ärlighetens namn ganska svårt att reda ut eftersom man är så färgad av ideal.

2 gillningar

Jag håller också med.

Känner likadant. Kommer på mig ofta, att jag går in på RT och kollar av ingen anledning… Samma sak där jag går in på SVT.se för att se nyheter.

Det är en rastlöshet och något jag gör hela tiden… När jag istället kan vara med barnen, träna, fixa här hemma eller vad som.

Jag har också märkt att många inlägg här på forumet handlar om tillrättavisande. Det finns många som är bra här, men alltför ofta undviker jag att skriva fritt. Det är många paragrafryttare (heter det så?) här. Vilket är väldigt ocharmigt.

Jag kommer också köra digital detox framöver. Tack för ditt inspirerande inlägg.

3 gillningar

Haha, sådana här trådar vill vi ju inte ha här. :rofl:

Skämt åsido, sedan tror jag att forumet handlar mycket om ett socialt sammanhang. Sedan tycker jag - även om jag är part i målet - att RT i mångt och mycket är ett bättre socialt sammanhang än många andra ställen på nätet. Här vill jag gärna tro att man lär sig saker och är lite klokare när man lämnar än när man kommer hit. Ok, nästan iaf. Alla trådar är ju inte så. :thinking::see_no_evil:

10 gillningar

Det är just detta som gör att jag gillar att kolla RT. Här finns hela tiden nya och intressanta trådar och tonen är helt annorlunda jämfört många andra ställe på nätet och det är något positivt. Så jag tänker att det är bättre att lägga min skärmtid här än på andra forum eller sociala medier.

7 gillningar

Hmm, ja och jag är inte oskyldig själv när jag tycker att någon är ute och cyklar - och så är jag själv ute och cyklar minst lika ofta. Ursäkta.

Jo, de flesta är bra, men inte alla. Moderaterna gör ett riktigt bra jobb.

Jo en digital detox förhoppningsvis åtminstone till 2024

Bryter station…klart slut :grin:

4 gillningar

Råger that. Välkommen tillbaka om några timmar! :wave: :rofl::heart:

2 gillningar

Tycker det är svårt att hitta likasinnade i verkliga livet som har privatekonomi som intresse så därför hänger jag här, har lärt mig sjukt mycket och tycker det är vettigare än all annan social media.

Det andra jag gör är att kolla på dokumentärer om andra länder, kulturer och historia på youtube premium, också riktigt kul och lärorikt!

7 gillningar

Ett tips om man vill vara mer “intentional” (kommer inte på ett bra svenskt ord) med sin uppkopplade tid, är att begränsa möjligheten till “slöscrollande”. Jag har skaffat mig en “near-dumbphone” och blockerar vissa siter på de enheter jag sitter mest.

Jag håller dock med Jan om detta, RT (på rätt sätt, YMMV) är nettopositivt så länge man håller sig borta från vissa trådar.

För YT högbrukare så kan jag rekommendera att ha två profiler, en som är mer stringent och en som man kan kolla på videos som kan leda en ner i kaninhålet.

Att lägga undan min iPhone 15 Pro (som trots allt är “för” bra) till förmån för min läsplatta och min near-dumbphone tror jag är ett framgångsrecept för digital detox.

För egen del har jag enkelt att fastna eller rent utav gå in i hyper-fokus så man får kratta manegen för sig själv.

2 gillningar

Bekräftelsebehov, dopamin kickar och kontrollbehov tänker jag…
Vilket går att få bort om man är intresserad och nyfiken på att höja sin medvetenhet och titta på vad som ligger bakom ens egna beteende. :grinning:

2 gillningar

Kan rekommendera alla att stänga av telefonen helt från fredag 17:30 till måndag 08:00.

Se vad som händer. Låtsas att det är 80-tal. Hur känns det. Vad gör du istället.

Det du inte kan säga nej till är du slav inför.

8 gillningar

En daglig dos av RT vill jag ha. Men läser bara trådar jag är intresserad av. Orkar inte med långa diskussioner i ämnen som inte är intressant för mig. Håller mig alltså till det som ger mig positiv energi.

Andra sociala medier är ytterst få minuter per vecka.

6 gillningar

Jag tycker oftast om tonen här, och jag lär mig mycket matnyttigt, då är det (för mig) ok att hänga här i lagom dos

Sen är jag väldigt glad över olika digitala communities som omfamnar mina intressen eftersom jag har väldigt dålig ork att möta folk IRL. Det hjälper mig att kunna vara social men på mina villkor, genom att bara hänga här i 15-30 min åt gången…

5 gillningar

Det är iaf vettigare att hänga här :nerd_face: och tänka än på FB och instagram och bara döda tid. :exploding_head:

1 gillning

Jag har inte läst igenom tråden, men jag ser forumet som ett forum för personer med ett liknande tankesätt kring ekonomi i helhet.
Sen om man tjänar 10’ kr eller 3000’ kr i månaden mindre relevant då konceptet fortfarande är detsamma.

Och att ta lärdom lärdom från någon annans perspektiv är väldigt inspirerande för mig och ibland väldigt värdefullt.

4 gillningar

Har varken Facebook eller instagram. Ledsnat på skräpet. Om nån nu skulle vilja nåt får dom gott ringa eller smsa. Det dryga är ju att hela världen håller på med det så man blir ju lite enstöring själv. :rofl:
Ända jag kollar lite pr detta forum, flashback och mycket youtube.

3 gillningar

För att göra mer saker irl. Hur träffar ni likasinnade som är intresserade av ekonomi?

Ekonomi vet jag kan skapa ångest hos många genom att bara nämna ordet.

Finns det rikatillsammans träffar?

På forumet sweclockers där jag också är medlem så har de börjat med en kryssning för medlemmar. Kanske vi ska göra samma här? :wink:

Har väl arrangerats en träff hos självaste bolmesson en gång samt några trådar där det försöks ta initiativ till träffar.

Själv har jag egentligen ingen i min närhet irl som är intresserad av att prata ekonomi. Forumet är i stort sätt det enda stället för mig stt få utlopp för det.

4 gillningar

Jag är numera familjens ekonominörd, så jag pratar lite om ekonomi, trots att de andra har väldigt lite intresse. Hoppas det smittar av sig lite med tiden. :wink:

Men ekonomi är svårt att prata om har jag märkt, både bland vänner och familj. Så är glad att RT finns!

7 gillningar

Rent generellt när det gäller sociala medier, så bestämmer jag mig ibland för att nu måste jag göra något annat ett tag. Då pratar jag inte om timmar utan om veckor. Det är sunt för en själv.

1 gillning

+1 på denna. Ingen i min bekantskapskrets är lika hype på privatekonomi som mig så därför blir rika tillsammans en del av att ha den gemenskapen :slight_smile: .

Nämde indexfonder till en polare och nu kallar han mig “Mr Börshajj”…

3 gillningar