468. Vår ekonomiska resa: från att vi träffades till RikaTillsammans | Del 1 av 2

Vad händer när två personer med helt olika relation till pengar försöker bygga ett liv tillsammans? Det är ett av temana i det här personliga avsnittet, där du får följa med bakom kulisserna hos mig och Caroline. Avsnittet guidas med varsam hand av @Oliver.Allemog som ställer alla frågorna ni i forumet skickade in. :heart:

För några veckor sedan blev vi intervjuade inför en kommande artikel i SvD. Då insåg jag att många av frågorna som journalisten ställde har vi inte lagt särskilt mycket fokus på i podden. Jag står ju ofta i lägret att vi som personer är inte så intressanta, det är ju budskapet - indexfonder och sådant som är det värdefulla. Vi är ju bara där för att klä budskapet i lite mindre torra kläder.

Men eftersom SvD-läsarna kommer få se en annan sida vore det inte rättvist mot resten av communityn om vi inte delade med oss här med. Så här kommer en fördjupning och ett mer personligt avsnitt än på länge.

Några av sakerna vi tar upp:

• Myten om att man investerar sig rik, vi sparade oss rika genom hög sparkvot i många år
  • Frågan vi fick för snart 20 år sedan: “Är du beredd att göra det som 95% av befolkningen aldrig för att få det som 95% av befolkningen aldrig får?” som var ett startskott
  • Både mitt och Carolines lite f*cked up förhållande till pengar som vi fortfarande jobbar med
  • Att väldigt mycket är sig likt på börsen idag som för 30 år sedan - då hetter raketerna Ikon Medialab och Framfab. Idag heter den Sivers.
  • Hur vi träffades på korridoren och Carolines bästa raggningsreplik. :see_no_evil_monkey:

Cliffhangern till nästa avsnitt som kommer om några dagar är: "Vad lägger Jan / Caroline för mycket pengar på… " :joy:

Hoppas att du gillar det!
Jan och Caroline

Tittlyssna eller läs hela avsnittet

Som vanligt får du både en sammanfattning, artikel och hela transkriberingen på hemsidan:

Men självklart kan du även titta på det via Youtube eller lyssna på det där poddar finns som avsnitt 468 och 469 som är kommande del 2. Är du supporter får du det reklamfritt här.

En grov innehållsförteckning som ger en bra känsla för vad avsnittet handlar om.

16 gillningar

Spännande, blir att lyssna direkt! :slight_smile:

2 gillningar

Avsnittet verkar inte synas på Youtube. Men direktlänken funkar.

@Oliver.Allemog

Fixat, tack :+1:

2 gillningar

Vilket fint avsnitt och vad modiga ni är som delar med er öppenhjärtligt. Tror det också öppnar upp till många att få en emotionell ingång till teorierna genom igenkänning. :heart:

10 gillningar

Tack själv @Indexqueen för dina bidrag. Du nämns oftare än du nog tror i det Bolmesonska hemmet… :heart::folded_hands:

1 gillning

Imponerad över alla frågor! :raising_hands:

Jättefint avsnitt och kul att höra om hur ni utvecklats och lärt er av era misstag och av andras råd och insikter.

Sen en sidonotis, kommer aldrig kunna köpa en sladd utan att tänka på Jan och RT. Har lärt mig att satsa på lite bättre sladdar än innan jag började hänga här. Det blir billigare i längden. :blush:

7 gillningar

Tack för ett trevligt avsnitt! Jag får en så stark igenkänning när du berättar om starten på din resa @janbolmeson. Jag upplevde aldrig att vi direkt saknade något, men vi gjorde heller aldrig några klassiska Svensson-utlandsresor etc så jag upplevde nog en viss orättvisa gentemot en del kompisar etc. Sen dog min mamma när jag var 15, vilket såklart har påverkat mer än jag kanske ens förstår. Det var hon som var familjens akademiska hjärna vad gäller det mesta, inte minst ekonomin. Någonstans under mina sista tonår bestämde jag mig för att pengar inte skulle vara ett av mina problem. Jag skulle skaffa ett “riktigt jobb” där man tjänade pengar (min pappa som blev kvar verkade i kultursektorn på väldigt lösa boliner). Någonstans runt 2009 kanske hittade jag Per H Börjessons bok “Såhär kan alla svenskar bli miljonärer” och gjorde som det stod med ganska goda resultat. Sen hittade jag Charlies bok “Ett rikare liv” och fick ytterligare inspiration, vi köpte ett hus att hyra ut etc. Det som jag dock inte känner igen mig i, trots att vi har liknande erfarenheter, är att du säger att du drivs av rädslan att allt kan gå åt helvete. Jag har nog mer drivits av att “vinna spelet” och att se om det metodiskt går att skapa ett liv med andra sorts möjligheter. Vilket det ju har gjort! :orange_heart:

5 gillningar

Mycket bra avsnitt! :heart: Starkt att ni vågade er in på områden som går in i ens privata sfär som skilsmässa, lön och sparandekapitalets storlek. Jag, och skulle jag tro många med mig, uppskattar det för att det blir autentiskt och på riktigt. Särskilt när svaren är mer konstaterande och ärliga och inte är ute efter att få stora reaktioner eller synlighet. Väldigt fint!

Era avsnitt om personer (er själva och andra) väcker stort intresse. Kanske en idé att göra en serie avsnitt om olika, för allmänheten, okända företagares livsresa. Med fokus på hur de kom på sin idé, genomförande, fördelar/nackdelar, medgångar/motgångar samt hur de hanterar företagets kapital (lön, pension, KF mm). Samt om det är ett företag som går i arv eller om det läggs i holding som barn kan ta över. För att inspirera fler in i företag.

4 gillningar

Intressant avsnitt. Får man fortsätta vara nyfiken på hur mycket ni sparat och fråga om det är mer än 20miljoner? :slight_smile:

2 gillningar

Stämmer in i hyllningskören, ett jättefint avsnitt! Tack för att ni delar!

1 gillning

Jättebra att du även lyfter slump och tur eftersom det styr våra livsöden betydligt mer än vad många tror. :slight_smile: Vi är alla beroende av tid och tillfälle för att nå våra mål.

4 gillningar

Nej, inte mer än 20 i finansiellt sparande. Men lite ränta på ränta så borde det komma också. Räknar man bostad, pensioner och lite sådant så ja.

Ja, absolut. Tror man måste vara mycket mer ödmjuk för slumpen än man gärna vill tro. :heart:

Tack för att du ser och uppskattar det. För det är alltid läskigt att gå dit, trots att vi gjort detta länge. :see_no_evil_monkey:

4 gillningar

Ja, men samtidigt handlar det om att exponera sig för möjligheter återkommande och förbereda sig på att ta dem.

Exakt utfall går inte att styra men att ta många rimliga chanser ökar sannolikheten för många olika positiva utfall.

Många som “har tur” har ju ändå stångat sig blodiga 1000x, vissa försök leder inte till något medan andra gör det och då går man vidare med dem.

Det finns också de som inte försöker hitta möjligheter alls och bara väntar på att det ska ramla in lite tur.

2 gillningar

Ja det är ingen motsättning :slight_smile: Vi kan inte kontrollera livet på det sätt vi lurar oss att tro, det “är” i sig självt. Vi kan bara spela dom kort vi har, som Jan sa. Utfallet ligger dock inte totalt i våra egna händer.

(Jag önskar ibland att vi människor kunde byta plats med varandra, för en dag eller en vecka eller så. Tror samhället skulle bli bättre av det genom vidgade perspektiv, åt alla håll :slight_smile: ).

2 gillningar

[Freja] -Pappa, jag behöver nya skor…
[Jan] -Jag har närt en @indexqueen vid min barm! :scream:

#karlbertiljonsson

7 gillningar

Vilket underbart avsnitt. Det var länge sen jag lyssnade på ett helt avsnitt av RT-podden. Är väl mitt 3:e konto här och har följt RT sen 2016. Det förändrade mitt liv och min familjs. För det är jag evig tacksam. Ramverket har inte förändrats. Agerar nästan exakt på samma sätt sen jag började med indexfonder 2016. Mer renodlat och färre innehav. Sparkvoten rör sig nedåt, vilket är positivt. Pengamaskinen lever sitt eget liv.

3 gillningar