468. Vår ekonomiska resa: från att vi träffades till RikaTillsammans | Del 1 av 2

Vad händer när två personer med helt olika relation till pengar försöker bygga ett liv tillsammans? Det är ett av temana i det här personliga avsnittet, där du får följa med bakom kulisserna hos mig och Caroline. Avsnittet guidas med varsam hand av @Oliver.Allemog som ställer alla frågorna ni i forumet skickade in. :heart:

För några veckor sedan blev vi intervjuade inför en kommande artikel i SvD. Då insåg jag att många av frågorna som journalisten ställde har vi inte lagt särskilt mycket fokus på i podden. Jag står ju ofta i lägret att vi som personer är inte så intressanta, det är ju budskapet - indexfonder och sådant som är det värdefulla. Vi är ju bara där för att klä budskapet i lite mindre torra kläder.

Men eftersom SvD-läsarna kommer få se en annan sida vore det inte rättvist mot resten av communityn om vi inte delade med oss här med. Så här kommer en fördjupning och ett mer personligt avsnitt än på länge.

Några av sakerna vi tar upp:

• Myten om att man investerar sig rik, vi sparade oss rika genom hög sparkvot i många år
  • Frågan vi fick för snart 20 år sedan: “Är du beredd att göra det som 95% av befolkningen aldrig för att få det som 95% av befolkningen aldrig får?” som var ett startskott
  • Både mitt och Carolines lite f*cked up förhållande till pengar som vi fortfarande jobbar med
  • Att väldigt mycket är sig likt på börsen idag som för 30 år sedan - då hetter raketerna Ikon Medialab och Framfab. Idag heter den Sivers.
  • Hur vi träffades på korridoren och Carolines bästa raggningsreplik. :see_no_evil_monkey:

Cliffhangern till nästa avsnitt som kommer om några dagar är: "Vad lägger Jan / Caroline för mycket pengar på… " :joy:

Hoppas att du gillar det!
Jan och Caroline

Tittlyssna eller läs hela avsnittet

Som vanligt får du både en sammanfattning, artikel och hela transkriberingen på hemsidan:

Men självklart kan du även titta på det via Youtube eller lyssna på det där poddar finns som avsnitt 468 och 469 som är kommande del 2. Är du supporter får du det reklamfritt här.

En grov innehållsförteckning som ger en bra känsla för vad avsnittet handlar om.

7 gillningar