Hur står ni ut att hålla er till smart investering?

Hej,
Jag har sedan några år satt upp en strategi kring sparande och investeringar. Det har helt klart varit lönsamt rent pengamässigt, men ack så tråkigt. När lönen kommer behöver jag inte längre gå igenom olika alternativ, utan investerar bara utifrån den strategi jag bestämt mig för. Det går på 2 minuter.

Så till min fråga: Hur gör ni för att stå ut med att följa er strategi? Hur hanterar ni behovet av spänning, utan att det blir en alltför olönsam affär?

1 gillning

Använder lekhinken för att få lite mer spänning i vardagen och sparandet

4 gillningar

Har inget behov av spänning gällande ekonomi :joy: Har ”spänning” så det både räcker och blir över inom andra områden…

2 gillningar

Jo, jag har en lekhink, men den är riktigt olönsam… Har kvar den som en påminnelse om att jag borde veta bättre :sweat_smile:

2 gillningar

Klokt, men svårt att låta andra hobbies bära den här. Borde kanske titta över portföljen av hobbies i stället, och gömma undan den där lekhinken. Bakom krukan med spenat kanske :smile:

2 gillningar

Haha, känner igen mig i det här. Därav började vi först träna kampsport och fått för mig att jag ska vara i bättre form vid 40 än vid 30… :joy:

3 gillningar

Vad ska du bli när du blir stor Jan?:joy:

2 gillningar

Ja, det undrar både jag och min mamma fortfarande… :joy::man_facepalming:

4 gillningar

”Skillnaden mellan pojkar och män är priset på deras leksaker”

2 gillningar

Det ska vara tråkigt i längden att investera :slightly_smiling_face:

Något som kan göra det emotionellt mer komplext/spännande är att tänka igenom om du tar tillräckligt med risk. Tex om du bör belåna värdepapper.

Personligen tex är jag i yngre 30 och BÖR belåna pga tidshorisonten är 20+ år men gör det inte pga jag inte känner jag behöver den extra avkastningen

2 gillningar

Jorå, träning har jag också lagt till som en hobby; minst lika viktig som investering av pengar. (Jag vill ju kunna använda mina pengar under lång tid :slight_smile:).

… Jag inser att ett års distansarbete ger för mycket fri tid. Det fanns liksom inget behov av att jaga spänning förr…

1 gillning

Rent rationellt skulle det vara rätt för mig att belåna något, men emotionellt är det inte riktigt det…

2 gillningar

Det bästa man kan göra är väl att flytta fokus från investeringar till andra delar av livet för att få ut sin adrenalindos. Börja med nån sport eller börja spela schack :wink:

3 gillningar

Jag investerar i enskilda aktier “vid sidan av” så kan jag låta resten av pengarna växa på lysa utan att jag känner behov av att pilla med dem :grinning: (och tro mig jag kan få för mig att pilla även i något så svårt att ta kontrollen över som lysa, behöver distrahera mig själv med annat)

3 gillningar

Halvt på skämt och samtidigt på fullt allvar. Hur jag håller mig från att pilla på fonderna:
Kör motorcykel, har även andra hobbies.

Bra investeringar är som att se färg torka. Tråkigt.

2 gillningar

Alltså, nu skämtar vi lite i tråden, men det är faktiskt ett viktigt korn av sanning i det. Titta t.ex. på Eric Strand som kör AuAg fonder. Han är väldigt engagerad i Strong Yoga. Många andra duktiga förvaltare eller personer med mycket pengar gör väldigt annorlunda saker som kontrast, t.ex. bergsklättring, löpning eller liknande. Just för att komma ifrån och inte pilla med saker som inte behöver pillas på.

2 gillningar

Man gör sånt här vid sidan av

3 gillningar

Nånstans när jag läser det där så tänker jag att det är något av ett under att hen lever.
Då kör jag ändå så gott som varje dag (vår/sommar/höst) MC, sysslar med rätt farliga hobbies och har inte bara en gång fått frågan hur länge jag kommer överleva…

Men det kanske är risktänket jag fått med mig i allt jag sysslar med som gör mig så pass försiktig med mina pengar och är anledningen till att jag lever.

Stå ut? Det här är precis vad jag ville ha. Nåt jag skulle kunna glömma bort eller tappa intresset för som ändå sköter sig självt.

Jag har tre små lekhinksr med tre olika investerings strategier som jag dels tycker är kul att testa om de verkligen funkar, och så får jag pilla lite med köp och sälj … så får de stora pengarna jobba o fred :slight_smile:

2 gillningar