Dumpa Lekhinken 2023?

Senaste avsnittet av podden fick mig att vilja spika fast fötterna på första trappsteget.

Har senaste åren haft 90% av mitt sparande i tråkiga indexfonder eller på LYSA. Det gav mig möjlighet att få ett lån till bostadsrätt och ett aktiekapital till att starta eget företag. Resterande 10% har varit en “lekhink”, men jag känner just nu att jag bara vill:

• Ha alla mina investeringar på LYSA som en riktig index-munk
  • Hitta andra adrenalinkickar än en “lekhink” (bingolotto, datorspel, träning?)

Har hela tiden tänkt att jag behöver lekhinken för att distrahera mig från att röra mina pengar. Detta har ju fungerat men hur vore det att helt enkelt sluta titta på pengarna och göra något annat för att tillfredsställa det behovet?

7 gillningar

Samma här men inte samma slutsats. Om jag tar bort lekhinken (som jag tycker är skitkul) så är risken att jag pillar sönder det stora kapitalet. Ser inte rätt risk-reward för att ändra på ett vinnande koncept.

If it ain’t broken, don’t fix it

1 gillning

Jepp har funderat på samma grej faktiskt trots mitt namn här så har jag kollat på en jäkla massa alternativa investeringar senaste tiden när jag vet att indexfonder troligtvis är det bästa.

Min lekhink har i princip givit mig ±0 senaste 5 åren trots en stigande marknad så jag undrar omndet ej ör mer värt o ta pengarna i lekhinken o köpa en cross eller resa haha…

Nu har jag tagit bort lekhinken helt sålt av mina enskilda aktier o lite annat kanske jag tar upp den igen men nu vill jag bara koncentrera mig på “grunden” för mitt sparande.

1 gillning

Jag föredrar index-hunk.

5 gillningar

Gör’t!

Själv kommer jag låta min lekhink vara som den är och sälja av mina värdepapper i den när vi är uppe över ytan igen. Månadssparandet för denna del kommer istället läggas på Hobbyhinken, vilket kommer finansiera allt det jag vill göra för att komma igång med företagande. Det kommer på kort och lång sikt bli en rejäl besparing, då min lekhink gått ordentligt dåligt över åren. :slight_smile:

1 gillning

Jag har aldrig förstått det där med lekhink. Detta är och ska inte vara en lek, tycker jag. Är det så svårt att hålla tassarna borta från de stora pengarna, att man måste hålla dem åtskilda? Och leka med pengar slutade man väl med på grundskolan?

Vill man testa en idé kan man väl göra det i begränsad omfattning i den vanliga depån, tänker jag. Ja ja, vi är alla olika.

3 gillningar

Storskogen sänkte min lekhink åt mig. Sen tröttnade jag.

Lägger nu lite öronmärkt på att köpa en klocka och lite annat att roa mig med!

1 gillning

Förlåt men den här tråden känns så typisk för en lågkonjunktur :slight_smile: Varför kom ni inte på det här för ett år sedan? Hur stor är risken att ni blivit brända nu och sen om några år när det vänder uppåt så börjar ni fundera på om det där med lekhink inte var så dumt ändå…?
Om ni kan hålla er till strategin utan lekhink så, absolut. Men om inte så är det väl nu den ska fyllas på till rea.

3 gillningar

Har en väldigt liten lekhink, kanske 1% av mitt kapital. Testade att leta lite efter något roligt att stoppa i den i våras och la in tre olika aktier. Men efter ett par timmar så kom jag till insikten att jag hellre lägger min tid på något jag tycker är roligt och utvecklande.

Låter nu lillhinken vara, kan vara kul att jämföra med mitt övriga, automatiserade sparande om 10-15 år.

Men kanske att min lott hos Postkodlotteriet och Eurojackpot räknas som lekhink!? :sweat_smile:

1 gillning

De flesta skulle nog få bättre avkastning på både ekonomin och hälsan om de valde träning före lekhink :slight_smile:

1 gillning

Kalla det för en känslomässig experimentationshink då om du inte gillar ordet lek.

Många som börjar investera fastnar lätt i den adrenalin-kick man kan få i känslan av att köpa den aktie/fond/värdepapper som man precis fått tips om. Då kan det vara bra med en separat portfölj där man kan få testa den känslan och sen även testa känslan av när utfallet inte blir det man trodde, utan att förlora en massa pengar. Om du inte känner igen dig alls i detta - jättebra, men det kan finnas andra som känner annorlunda.

8 gillningar