Är alla pengar lika mycket värda?

I min lilla värld finns inga lekpengar. Varje krona är lika värd som 100 tusen. Därför behovet är ganska lite för lekhinken. Ser ingen skillnad på små och stora pengar :grimacing:. Om man vinner stort kortsiktigt skulle det inte ge mig något lärdom då jag ändå inte vet hur framtiden ser ut. Som sagt pengar är pengar och det är inget man leker med. Det är bara jag :hugs:.

1 gillning

Jag bröt ut ovanstående replik från @Jacke77 från tråden “Europa P/E16 jämfört med USA på P/E 22 - Borde inte SPP Aktiefond Europa vara ett alternativ?” eftersom den fick mig att fundera på mitt eget förhållningssätt.

Det är ju inget nytt att man inom finansiell beteendeforskning har sett att vi människor kör “mental bokföring” på pengar. Klassikern är Daniel Kahneman som fick Nobelpriset för b.la. “prospect theory” som visar att vi värderar en förlust ungefär dubbelt så negativt som vi upplever en vinst som positivt.

I praktiken visar det sig som att vi har lättare att förlora “vinstpengar” än intjänade pengar. Det vill säga att en aktie som vi köper på 100 kr, som går upp till 120 kr och sedan tillbaka till 100 kr har vi lättare att rationalisera än en aktie som vi köper på 100 kr som går ner till 80 kr. Trots att förlusten i kronor (=20) är samma. Skillnaden är att i båda fallen har vi referensramen 100 kr (100 -> 120 -> 100) och inte 120 (120 -> 100) kr eller respektive 100 (100 -> 80).

Kommentaren som @Jacke77 kom med fick mig att fundera på mitt eget förhållningssätt. Jag noterar att jag skiljer ganska mycket på:

• Pengar i mitt bassparande (t.ex. LYSA)
  • Pengar i min spekulationshink

Dessutom gör jag uppenbarligen stor skillnad på mina “investeringspengar” och mina “vardagspengar”. Det är först på senare tid jag har börjat tänka på ICA, klart jag kan köpa jordgubbar för 59 kr eftersom det är ju en obefintlig summa i förhållande till mitt investerade kapital. Men att handla i delikatessen, det gör man fortfarande inte. Det är dyrt. :man_facepalming:

Känner du igen dig, eller är det bara jag som har otur när jag tänker (igen)? :grin:

För spontant så finns det fördelarmed synsättet som @Jacke77 har. Genom att värdera varje krona lika mycket så faller man inte i mång fällor. Å andra sidan, genom att värdera dem som lite lägre, som jag gör, då kan jag unna mig en högre risk, vilket - allt annat lika och att jag inte är helt dum i huvudet - borde ge mig en högre avkastning över tid.

Sedan om avkastningen är riskjusterad, det vill säga att jag egentligen borde gjort som @Jacke77 och höjt risken genom belåning istället, det är ju en klurigare fråga.

1 gillning

Jag har nog tänkt i båda banorna som Jacke77 och Jan.
När man verkligen ville in på börsen så räknades varenda krona.
När man senare fått ihop en portfölj som gick plus kunde man då värdera en krona mindre. Jag kunde köpa en god lunch som gav mig njutning och energi trots att jag kan laga god lunch själv.
Nu befinner jag mig mellan dessa läger. Tack vare ett månadssparande och en portfölj som känns ok kan jag unna mig saker utan att det känns lika betydande för total ekonomin. Alltså först sparar och investerar man, betalar räkningar och om man sen konsumerar något sker detta utan dåligt samvete. Dock skall tilläggas att för mig rör detta sig om små summar, t ex en god glass eller enstaka god utelunch.
Skulle jag hålla ii varenda krona stenhårt skulle min livskvalité stanna av lite känner jag.
Lite som Tell och Söderberg snackade om, leva enligt FIRE på en sten i skogen och käka gröt ger inte ett rikt liv för mig heller.
Men min uppfattning gällande lekhinken är lite som Jacke77. Vill inte leka bort mina pengar, utan investera dem enligt vad jag tror det finns belägg för. Så mitt behov av lekhink är begränsat. Spänning i vardagen att går att få på annat håll, t ex fiska vårgädda med popperdrag, risk för hjärtklappning.

Jag vet inte om jag håller med. Om jag skulle få stora pengar (inte där ännu) kommer jag säkert bli mer och mer angelägen att dela av mig till de som behöver och självklart till mina nära och kära.

Samma 100 SEK i fickan nu kommer inte alls vara lika betydelsefullt för mig själv då.

Jag tror man måste separera på det lite. Om jag tappade 10000kr på bussen skulle jag gräma mig väldigt mycket, men jag kan inte ha samma känslor till att min portfölj får ner i värde 10000kr. Då skulle jag bli galen.

Jag använder inte lekhinken så flitigt utan ser det mest som en utbildningskostnad för att lära mig mer om aktiehandel. Inga stora summor där.

Annars försöker jag anamma lite av det som Jan pratat om i nån podd: att lägg inga pengar på sånt som inte ger glädje, men lägg mer pengar på sånt som gör det. För mig är det ett bra sätt att tänka för jag är å ena sidan sparsam/snål (“gamla TV:n funkar ju fortfarande”) och å andra sidan en samlare (har jag en, “måste” jag ha alla).

Jag har verkligen olika syn på pengar… Vissa saker kan jag va sjukt snål med (tex vänta läääänge med att köpa något jag vill ha för att få det till ett bra pris) medans annat har jag inga problem att spendera alldeles för stora pengar på (bil, läskbudget :grimacing:) för att det ger mig lite lyx i vardagen… När en investering som jag vet är en hög risk går åt skogen bryr jag mig inte så mycket (man får ju skylla sig själv) men om en tråkig indexfond skulle tappa så blir jag sur… Märkligt det där med inställning till pengar…

Lekhinken kanske kan ha ett pedagogiskt syfte också. Är det bättre att förklara för någon varför aktiva fonder och aktier är dåliga, utan att säga att det bör begränsas till 10% av portföljen?

Men det är en intressant observation oavsett.

Spännande fråga.
Mellan januari och november i år har jag spenderat totalt 9400 kronor för hämtmat, restauranger och dylikt. Pengar jag egentligen inte hade behövt “slösa” bort. Men anser inte att det är att slösa bort. Visst är siffran ganska hög men det har gett mig nöje. Ångrar inte den höga utgiften.

Har självklart funderat på det. Frågar mig själv. Är det okej för mig att spendera 10 000 kronor per år på restauranger. Om mitt svar är ja så vill jag fortsätta med det. Om svaret är nej så måste jag ändra på det.

Tänker likadant med mycket annat. Om jag finner nöje i att ha en lekhink, så har jag en lekhink. Fast om man hellre lägger pengar på en annan hobby, gör det istället. Eller om du blir glad av att lägga alla pengar på säkrare investeringar. Gör det!

Jag vill spara pengar så man slipper oroa sig för framtiden. Men jag vill inte sitta här och inte få ha nå roligt med mina pengar heller. Vill inte få ångest över att köpa en god maträtt, nytt tv-spel eller något annat som glädjer mig.

2 gillningar