Jag befinner mig i en klassisk mental dragkamp gällande min portföljstruktur och behöver lite kloka tankar, mothugg eller kanske bara en digital klapp på axeln från er som har varit i samma sits.
Frågan är kort och gott: Ska jag döda min lekhink eller ha den kvar?
Ena dagen drömmer jag om en helt ren, enkel och stressfri portfölj. Bara 100% global indexfond (eller en billig fondrobot) där jag slipper logga in och slipper fundera.
Andra dagen tycker jag att det är alldeles för kul med utsvävningar. Jag lockas av investmentbolag, Coeli-fonder och råvaror. Jag har lyckats hålla en strikt disciplinerad storlek på min lekhink (max 10% av det totala kapitalet), så jag riskerar inte min ekonomi. Men det är den mentala energin som spökar.
Ibland drabbas jag av “tänk om”-sjukan. Som när Erik Strand pratar varmt om silver: ”Tänk om silver går upp 100%?!” Då vill jag gasa. Men när jag nyktrar till och gör matematiken inser jag följande:
Om min lekhink är 10% av mitt kapital, och silver utgör en tredjedel av den hinken (ca 3,3% av mitt totala kapital) – då innebär en heroisk uppgång på 100% i silver att min totala portfölj bara rör sig med 3,3%.
När jag ser den siffran tappar jag nästan suget. Är det värt all mental energi, allt poddlyssnande och allt analyserande för att i bästa fall flytta totalen med några enstaka procent? Samtidigt vet jag att Hinkprincipens lekhink ofta fungerar som ett “vaccin” – att jag leker där för att låta den stora, passiva hinken vara ifred. Om jag säljer allt, kommer jag då bli uttråkad och börja pilla i indexfonderna istället?
Hur har ni andra gjort?
Har ni skrotat lekhinken helt för att få det “enkla livet”, och har ni i så fall lyckats hålla fingrarna borta från den passiva hinken?
Eller behåller ni lekhinken just för att det ger krydda i vardagen, trots att ni vet att den procentuella påverkan på totalen är ganska liten?
Jag har kvar min lekhink som ett eget ISK och stirrar på den separat istället för som en del av helheten. Nu ligger den back typ 15% (samma period som indexfonderna ligger plus lika mycket), men om den mot förmodan gå plus och kanske klå inflationen så skulle jag sälja av lite och köpa något kul. Tricket är att lura sig själv genom att inte jämföra med den stora portföljen
Det stillar min FOMO och bränner mig så jag lämnar indexfonderna i fred
Jag har en liten lekhink på cirka 1-2% av mitt kapital, mest av personliga själ. Företagen har koppling till mig eller personer i min bekantskapskrets. Räknar även in min stående Eurojackpot rad till lekhinken, då det är samma mentala fack, lotteri.
För mig tar det ingen energi, men just Eurojackpot är kul, för jag har en mikroskopisk chans att vinna stort. Den chansen är 0 med mina fonder, men där är oddsen ok för att jag ska ha det ekonomiskt okish resten av livet.
Att kunna drömma lite, är lätt värt den slanten varje månad.
Hur du ska göra? Det kan bara du avgöra! Vi är alla olika.
Jag har kvar lekhinken för jag tycker jag fortfarande efter 25+ år lär mig mycket om aktier, bolag och marknader
Jag kan relatera till det du skriver. Ett alternativ kan vara att när du i perioder av trötthet inte vill hålla på så lägg lekhinken i globalt index eller vad du nu kör med på de andra 90%en.
Börjar intresset vakna igen så har du ju kapitalet redo och kan köra igång igen. Som ett passivt vaccin när du sprungit på något spännande du vill utforska med riktiga pengar.
Bra benämning ”vaccin”. Det är uraprungsorsaken till att jag har en lekhink som numera är en hobby hink där jag periodvis är mer eller mindre aktiv
Tack för svar! Jag har också det som ett eget ISK, men det syns ju på totalen ändå
För mig var det just insikten att även om det gick kalasbra så påverkar det ju inte helheten – vilket är hela poängen. Jag lurade dock mig själv och tänkte att det bara skulle skydda mot nersidan, inte även uppsidan
Självklart, vi är alla olika, jag behöver nog bara höra lite olika perspektiv – som du så fint delade! Tack för det Jag gillar idéen med Eurojackpot som en lekhinks spekulation, kanske finns angränsande grejor man kunde tänka liknande med
Så klart behöver du hitta din egen väg… men min egen reflektion av det du skriver: FOMO tycker jag är en av de sämre anledningarna till lekhink. Sedan blir jag inte klok riktigt på om lekhinken ger dig positiv eller negativ energi. Dels så verkar det gå åt mental energi men samtidigt är det ett vaccin mot att bli uttråkad? Huruvida den ger dig mer än den tar tycker jag ska vara avgörande.
En av huvudanledningarna till att jag har lekhink är att jag tycker det ger energi eftersom jag tycker att det är kul och intressant med aktier som fenomen utan att för den delen behöva lägga ner massa jobb på det. Jag gillar känslan av att kunna direktäga andelar långsiktigt i stadiga bolag. Sedan trillar det ju in små slattar utdelningar också då och då som man kan skrapa ihop och köpa fonder för och även det är ju kul. Ska väl även tillägga att jag äger ganska många aktier utan att ligga speciellt tungt i någon enskild, så bredden gör ju att risken blir ganska låg jämfört med en smal portfölj.
Jag är en såpass tråkig människa att jag aldrig haft en lekhink och aldrig varit frestad att skaffa en. Men var och en behöver känna sig själv och bli salig på sin fason.
Två saker, ena lite off topic
1 LEKHINK: Har inte bestämt mig helt ännu. Ska vänta lite in i pensionen och se om jag har kul när jag “Leker”. Just nu tänker jag att jag ska få “betta” på 2-4 aktier på 1-5 års sikt med mycket liten del av portföljen. Kommer inte ha mer tillgängligt efterssom jag inte får leka upp cashbufferten och jag tar inte ut mer av pensionen än jag behöver
2 Likande fråga som ditt inlägg om att pilla på småsaker inte har effekt:
När det gäller den del av av tjänstepension (jag har planerat sekventiellauttag av olika försäkringar) som jag planerar ta ut mer än 10 år fram i tiden försöker jag optimera genom att kompettera Global Idx med guld, tung industri, småbolag mm men jag inser att det i mångt och mycket är onödigt baserat på liknande uträkning som du gjorde. Jag gör det för att:
A Det kan ha effekt,
B Det är kul
FOMO kanske var mer av en tidningsrubrik än att fångar exakt hur jag känner
Rörande det övriga är det precis där jag står och gräver lite grann – hur ser energiavkastningen ut egentligen? Jag tror jag börjar landa i att det drar mer energi och att jag längtar efter “det lilla och enkla” som jag ser på olika secondhandmuggar från Ernst när jag går på myrorna.
Detta är var mina två anledningar till lekhink, men nu känner jag att jag tappat (A) och (B) är bara kul i perioder, men sedan när jag ibland loggar in blir det lite som ett brus som stör mig lite från den enkelhet som jag strävar efter i övrigt.