Vad gör man ? Önskar att jag bara satt alla investeringspengarna i en billig global indexfond alternativ Lysa.
Ett tips är ju att göra som du själv önskar och säger. Avveckla lekhinken och placera pengarna i en global indexfond eller Lysa, långsiktigt.
Det tar emot brukar dessutom bli att när jag sålt sticker de ofta upp och då har man realiserat en kraftig förlust. Tänkte göra det i omgångar genom att sätt vad jag kan tänka mig att gå med förlust med… tack snälla för ditt inlägg
Jag förstår ditt tankesätt, men det är bäst att rycka plåstret så fort som möjligt. Om din lekhink går upp 50 000, eller om globalfonden går upp 50 000 efter att du allokerat pengarna dit, blir ju ändå samma sak. Fördelen är att du har pengarna på plats, på ett säkrare ställe, än vad du har nu.
Dessutom är det inte säkert att din lekhink återhämtar sig.
Riv av plåstret och byt om det är det du vill göra Tanken med lekhinken är ju att det ska vara en mycket liten del av ens investerade kapital och man ska därför ha “råd” att ta kraftiga rörelser både upp och ner i portföljen. Man får se lekhinken som träning och utbildning också. Blir man för känslomässigt påverkad ändå så är det nog bättre att avveckla och köra allt i index. Alternativt minska lekhinken från kanske 10% till 1%.
Säg högt att du skall sälja fonderna och var på väg att klicka på sälj-knappen - Men i sista stund ryck sladden till internet! Då finns det en chans att du kan lura börsen att du egentligen sålde, och kursen börjar rusa!
Hehe, naemen lekhinken är ju till för att kunna ha den stora risken. Har man backat 50% så behöver man ju en 100%ig ökning för att vara ±0, och har man tappat 70% behöver man mer än en 200% ökning för ±0.
Det är rätt deppigt så fort man kommer förbi 50%, vilket är lite hela poängen med ett diversifierat investerande.
Mitt råd är oftast att kliva ur positioner i lekhinken när de dippar under en smärtgräns i procent, som för mig är typ 20%.Eller så köper jag mer och fångar fallande knivar, en annan tokig taktik som bara lönat sig 1 gång för mig hittils haha.
Mitt råd till dig eftersom du önskar att du safe:ade istället, är att kliva av nu och acceptera din förlust, samt placera dem i lysa så som du ville. Jag menar, det finns väl inget som säger att lekhinken inte kan dippa 50-70% en gång till?
Låter som att du har hög risk i portföljen, men inte så risktålig.
Har din åsikt angående bolagen alternativt krypto, ändrats? Eller är det enbart för att de är minus så pass mycket.
Har själv hög risk i min portfölj, men jag är även risktålig i mitt synsätt. Samt är ner i en del av bolagen i samma magnitud som du. Dock köper jag mer i dem, för min tes rörande bolagen har inte ändrats, utan marknadsläget.
Är ganska säker (Så säker som man kan bli) att när väl printern sätts igång igen så kommer mina sticka, det är min tilltro till bolagen jag har investerat i. Därför fortsätter jag köpa i dessa bolag, och säljer inte.
Jag har sålt några bolag under året, men det har varit på grund av att tesen inte länge höll.
Beklagar förlusten, men samtidigt grattis till att det “bara” är i Lekhinken, tänk om det vore hela portföljen. Har du klappat dig själv på axeln för det?
Med det sagt, det klassiska svaret är:
Om du hade haft pengarna i kontanter, hade du köpt dessa placeringar då?
Om svaret är JA! Behåll.
Om svaret är NEJ! Sälj direkt eller be en kompis att göra det åt dig. Tro mig att det kommer att kännas bättre direkt när pengarna sedan kan sättas på ett bättre ställe.
Investeringar i enskilda aktier eller för den delen Lysa är långsiktiga.
Även en global indexfond kan krascha till djupa nivåer.
Ta bort känslorna ur ekvationen, du känner för mycket och gör du det kommer du älska kontanter på banken framför Lysa när lysas innehav kraschar och sälja på botten där med.
Titta på dina innehav, analysera läget baserat på logik istället.
Världen är inne i en ekonomisk kris där olika segment gått olika beroende på hur marknaden gissat hur de olika företagen mår under det ekonomiska läget.
Jag har svårt att se att du kan reparera skadan om du säljer på botten för att köpa övervärderade USA-bolag för rekordonormal svensk krona. Det kommer troligen ta väldigt lång tid att tredubbla värderingarna från dagens nivåer.
Om du ska sälja beror på vad du egentligen köpt, är det SAS-liknande bolag eller är det bolag som fungerar men bara inte lockat köpare pga der makroekonomiska läget vi är i just för stunden?
Den frågan skulle jag personligen se som den viktigaste att ta reda på.
Detta är väl ett utmärkt tillfälle att reflektera över grundfrågorna:
- Varför (till vad) sparar jag?
- När behöver jag pengarna?
- Hur tålig är jag för svängningar?
- Hur mycket vill jag pilla själv?
Lite utvidgat:
Behöver jag en ”Lekhink” ö h t? FOMO? Hobby?
Om man får räkna med (och måste tåla - gör du det verkligen på riktigt utan att sälja i panik? Försök visualisera scenariot med riktiga summor) att en globalindexfond kan sjunka 50% och i värsta fall ligga där i åratal så måste man vara redo för 100% permanent förlust i Lekhinken. Är FOMO värt det? Hur mycket får hobbyn kosta?
Om du kommer fram till att avveckla/avsluta din Lekhink (som ju ändå inte bör -tumregel- vara större än 10% av ditt kapital) så är det bäst att göra det direkt. Sätt in pengarna där de ska vara istället och titta inte hur det går på lång tid.
Vad hade du gjort om det var 70 plus? Tänk samma
Jag lärde mig samma läxa som du efter att 90% gick upp i rök (ibgen jättesumma tack ich lov). Fick tillbaka 30% av förlusten på skatten, men insåg att jag är precis lika dålig (om inte sämre) som börsmäklarna på att prognosticera framtiden och pricka vinnarna.
Tre lärdomar:
Lägg inte alla äggen i samma korg.
Håll dig borta från biotech uppstartsbolag som pesten.
Om företaget inte delar ut vinst kan du lika gärna åka till Las Vegas och satsa allt på svart, för upp och nedgång i företag som inte ger utdelning baseras på ren spekulation, förhoppningar och önskedrömmar.
Jag har kvar nästan alla skitinvesteringar i lekhinken som påminnelse för hur dåligt det går när jag avviker från index.
Jag behåller lekhinken och har den som motivering till att gå “all in” på index med mitt månadssparande.
Det är väl bara att börja handla derivat så är du -+200% eller -99% inom kort.
Har du något behov av pengarna? Om inte så låt det bara ligga. Precis som du identifierat så kommer säkert det gå upp om du säljer medan annars är du garanterad att det fortsätter neråt.
Hmm. Du får gärna utveckla hur du tänker kring att bara låta det ligga? Eller din tanke kring derivat.
Jag har kvar alla aktier i min lekhink men nu när dom gått ner en massa så har jag bara slutat lägga in mer i dom och kommer låta dom ligga tills dom antingen går upp igen eller försvinner i tomma intet!
Bra tips att ha det som påminnelse att man med allt utanför lekhinken gått in “rätt” med breda indexfonder och har en lång sparhorisont!
Det mesta rasar så varför sälja och hoppa till annat som fortsätter ner.
Det brukar låta tvärtom här.
Är det så att ni själva är köpsugna så ni uppmanar folk att dumpa nu.
Börsen är ju till för sådan handel.
Pressar ner kurser så folk går back. Köper upp dem och pressar upp kurserna, helst med en kändis som dragplåster
Jag gjorde samma byte idag. Haft en del olika fonder, men gått tillbaka till allt i globalt igen, trots vissa förluster.
Hur gör man om lekhinken går ner 90%?
Är det slutlekt då för överskådlig framtid (under förutsättning att placeringarna inte återhämtar sig)?
En lekhink på endast 10% av ursprungligt värde är ju för många för lite för att det ska vara lönt att leka med överhuvudtaget.
Alternativet är att man fyller på lekhinken med mer pengar. Men då är man inne på en farlig väg.
Å andra sidan, om man inte fyller på lekhinken är kanske risken att man börjar leka med sina huvudplaceringar istället. Dvs de som man skulle låta vara placerade i indexfonder och inte peta runt med.
Jag har en fråga Jan:
Har hört er säga flertal ggr att om en fond gått ner mkt kan man lika gärna byta och hämta hem förlusten i en annan fond( eller hoppas iaf att den nya fonden går upp) istället för att ligga kvar o tugga i fonden som gått ner.
Men om detta är en indexfond då? Alltså fonden som dippat rejält… då får man väl acceptera nedgången bara?
Eller har jag missat något?
Är det lekhinken vi pratar om eller även en index portfölj? Tänker att byta ut en global index mot en annan är ju ingen mening. Förstår du min tanke?