Det kan du bara avgöra själv. Om du känner att du behöver en lekhink för att ha något att pilla med så fortsätt för all del. Tanken är ju att lekhinken ska bara vara en väldigt liten del av det investerade kapitalet. På så sätt ska det inte göra alltför ont att förlora dessa pengar i värsta fall. Men målet borde ju vara att försöka slå index med lekhinken.
Min lilla lekhink är typ bara 2-3% skulle jag uppskatta av det investerade kapitalet. Fyller på väldigt sällan men pillar kanske lite nån gång i månaden ändå. Då får jag ändå utlopp för lite fomo och kliande fingrar. Men skiter det sig så påverkar det inte min ekonomi något nämnvärt. Skulle den plötsligt gå helt galet bra och börja ta för stor del av allt som är investerat så får jag sälja av och placera i mina indexportföljer tills lekhinken är lagom liten igen.
Poängen med det första påståendet är många tycker att det är så psykologiskt jobbigt att sälja något med förlust att de undviker att flytta sina pengar till en bättre fond.
Det handlar inte om att man måste göra något för att marknaden gått ner, eller att man ska försöka tajma eller hoppa runt på grund av utvecklingen, utan att man vid varje givet tillfälle investerar framåt i tiden och inte bakåt.
Vad det gäller att byta bort (billiga, globala) indexfonder tycker jag att det krävs mycket starka skäl för att göra det, historisk utveckling är inte ett sånt skäl. Ofta går det upp, ibland går det ner, och om man blickar framåt finns det få instrument som passar så väl för så många att det kan ges som en allmän rekommendation.
Först beklagar jag! Men den tycker jag du ska fira att du varit så klok att ha en Lekhink. Lekhinken är ju där man har det man ”har råd” att förlora! Så fira att du inte investerat övrigt på samma sätt!