Hur bygger jag en välbalanserad och ”rolig” lekhink?

Hej

Ni har i detta forum hjälpt mig att organisera mitt långsiktiga sparande och mitt barnsparande och jag är väldigt tacksam för det. Nu undrar jag om det finns någon hjälpsam själ som har tid att hjälpa mig med min lekhink?

Innan jag kände till konceptet 4 hinkar principen köpte jag aktier i Investor, Kinnevik och Volvo. Mest för att lära mig processen. Jag har nu också köpt Spiltan aktiefond investmentbolag och AMF aktiefond småbolag. Jag sitter nu med en övervägande andel i Investor och vet inte hur jag bäst balanserar om.

Ska jag sälja spiltan aktiefond eller de individuella aktierna eller köpa fler aktier i andra olika investmentbolag för att balansera ner investor?

Hur ska jag tänka angående Volvo? Ligger back men fått lite utdelning. Kommer den att gå upp? Ska jag sälja och köpa något mer lovande?

Är AMF aktiefond småbolag passande för en lekhink?

Känns som en tråkig lekhink med liten chans för större positiv utveckling. Hur ska jag tänka för att sätta ihop en ”roligare” lekhink?

Tack på förhand.

Ang Volvo, hade du köpt Volvo igen idag om du inte hade det i portföljen redan? Om svaret är ja, behåll Volvo. Om svaret är nej, sälj Volvo.

Vad är roliga bolag för dig? Du kan bara få större chans för större positiv utveckling om du tar större risk.

1 gillning

Lekhink är just det. Välj så’nt som kanske är lite “wild & crazy” men som du gillar och förhoppningsvis tror på. Jag har t ex gått bananas i Hållbar energi för att jag inbillar mig att jag gör gott, att jag tror på mer hållbara alternativ och att jag sett den gå både skarpt uppåt och skarpt neråt.

Jämför jag på årsbasis med övrigt går det ganska jämnt ut, men det är ju roligare att åka berg- och dalbana än farfars bilar på Liseberg s a s. :upside_down_face:

Hahaha jag känner att det är farfars bilar jag sitter i för tillfället. Jag har inga problem med risk men vet inte vart jag ska börja.

Oironiskt tror jag på 100% Investor i ”lekhinken”

Mer seriöst så tycker jag du bara ska strunta i ”lekhinken” om du inte vet vad du ska ha där. Tanken med den är väl att man ska få utlopp för sitt investeringsintresse och välja in lite roliga innehav som inte nödvändigtvis passar in i sin strategi.

1 gillning

Creades och Bures Spaccar är mina förslag.

Med tanke på premien de får på börsen bör de kunna ha näsa för att göra ett bra förvärv.

1 gillning

Förstår vad du menar men känner att det är kul att ha lite koll. Mest för att jag vill lära mig och ha möjlighet att kanske gå lite plus.

Om man vill direktinvestera i aktier så brukar jag rekommendera investmentbolagen. Det blir aldrig riktigt fel om man har 10-tal av dem. :slight_smile: Ger möjlighet till överavkastning mot index till rimlig risk. En stor del av min lekhink är just investmentbolag jämte mer crazy-grejer som t.ex. vin eller motsvarande.

Tack, då är jag inte helt ute och cyklar med investor och kinnevik. Ska jag behålla Spiltan eller blir det för mycket kaka på kaka?

Om jag hade velat ha en större lekhink (jag har i dagsläget 1%). Hade jag tittat på så osexiga bolag jag kunnat hitta. I en så osexig bransch jag kunde komma på.

Dvs det ingen vill köpa nu. Typ så lönsamt och stort oljebolag jag kunde hitta. Något med resurser att ställa om hela sitt företag till att leverera annan form av energi när oljan fasas ut framöver. Alltså köp snorbilligt och sitt still i båten 10 år.

Eller kanske ett olönsamt tågbolag?

Eller extrem lyxkonsumtion med höga marginaler (dyra märken)?

1 gillning

Är bolag som tex midsummer, knowit, aegirBio något att ha i lekhinken?

Var det inte du som dissade investmentbolag igår? :open_mouth:
Kan denna fondportfölj uppnå 8%/ år? - Nr 9 av janbolmeson
Relevant fråga för mig som är tung i investmentbolag :slight_smile:

Jo. Om folk ändå ska hålla på med Lekhinken så är det ju bättre med något som ändå har potential. När det gäller investmentbolag vs indexfonder så är det bättre med indexfonder. Svar på två olika frågor. :slightly_smiling_face::+1:

Kommer tre avsnitt på raken nu om investementbolag. Spelade in sista idag. Bygger mycket på trådarna om investmentbolag här på forumet.

4 gillningar

Är det inte många som anser att investmentbolag är en väldigt riskabel investering, att de utgör en bubbla?

Jo, jag är också inne på det spåret i avsnitten, framförallt på grund av den låga / obefintliga substansrabatten och risker som folk inte tänker på med dem. Därför jag inte rekommenderar det som basen i ens sparande utan som Lekhink bara.

2 gillningar

Jag kör cryptocertifikat i lekhinken. Spänning varje dag med den volatiliteten det medför. :slightly_smiling_face:

Jag ger ogärna aktietips och tänker inte göra det nu heller! Om man är osäker och/eller ointresserad av själva analysdelen så tycker jag att man börja med att tänka på “rolig”. Köp lite av några aktier som som har produkter eller tjänster som du gillar. Då blir det roligare att följa hur det går och förhoppningsvis också att analysera varför det går som det går.

Jag köpte mina första aktier för ungefär 30 år sedan och hoppas att jag är skapligt rationell i mina beslut vad jag ska köpa och sälja och använder hjärnan mer än hjärtat! Jag tycker ändå att det är roligt att ha mindre poster med aktier i bolag som har produkter som jag gillar. Det ser jag mera som ett nöje än som en investering men jag tycker ändå att det är till hjälp för alla mina aktieaffärer eftersom det är roligare att analysera varför det går som det går i de aktierna och det lär jag mig av.

Just nu har jag bl.a. Mackmyra, som rent ekonomiskt har varit en dålig affär, och LVHM, som ekonomiskt har varit en lysande affär. Mackmyra har som sagt varit en dålig affär rent ekonomiskt men som aktieägare får jag intressant information om bolaget och även erbjudanden om upplevelser ibland. Bl.a. så blev vi inbjudna till en väldigt trevlig ginprovning för ett par år sedan.

1 gillning

Jag har funderat lite på det men är dålig påläst. Varför köpa certifikat?

1 gillning

Eftersom det är bekvämt / enkelt och kan handlas via isk på Avanza och Nordnet. Tycker certifikat är bra om man vill vill se det som en investering. Du äger ju inga bitcoin/eth och kan således inte använda certifikat som en valuta. Men det kan man ju i princip inte med äkta bitcoin heller :joy:

Enorm risk givetvis, eth backade nästan 50% sedan toppen i Maj, men jag köpte i höstas så det är fortfarande min mest avkastande investering

Inte min :joy:

7 gillningar