Feedback på min portfölj och tips för lekhinken

Hej!

Jag sparar idag ca 18000 per månaden i den passiva hinken. Mellanriskhinken och passiva hinken är sparande till min pension (25-30 år). Under 2021 vill jag komma igång med en lekhink, delvis för att få chansen till större vinster men framförallt för att lära mig mera om strategier och aktiemarknaden. Jag har några funderingar.

1. Tips på hur jag kommer igång med lekhinken? Rikatillsammans-Patreon, godatider?
  2. Feedback på fonderna och fördelningen i passiva hinken?
  3. Finns det några nackdelar med att försöka balansera portföljen med insättningar varje månad? (frågan kommer från en person som gillar att sitta med excel och göra onödiga VBA-script)
  • Bufferthinken: Sparkonto hos Komplett

• Mellanriskhinken: Bostadsrätt i centrala Stockholm, belåningsgrad 33%

• Passiva hinken:
    Avanza Global 30%
    Länsförsäkringar Global Indexnära 30%
    SEB Hållbar Sverige Indexnära 3%
    PLUS Allabolag Sverige Index 3%
    Spiltan Aktiefond Investmentbolag 9%
    Avanza Emerging Markets 7,5%
    Länsförsäkringar Tillväxtmarknad 7,5%
    Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK 5%
    PLUS Småbolag Sverige Index 5%

1 gillning

Vet inte direkt vad lekhinken innebär men känns som att det är precis vad det låter som?
Man chansar på roligare aktier / fonder men som har högre risk och därmed kan generera högre avkastning?

Är det som jag tror hade jag personligen bara köpt det som intresserar mig men annars känns som för hög risk. Typ Square, Tesla.

Vill du lära dig mer om strategier och marknaden överlag så anser jag att det bästa är att prova. Viktigt för min egen del har varit att komma ihåg att man lär sig lika bra på att handla en enda aktie i ett bolag som om du handlar 100 stycken. Kan vara värt att komma ihåg när man vill chansa och prova sig fram.

Du har ju ett stort månadssparande på din passiva hink och vill du testa strategier samt försöka få högre avkastning i en lekhink hade jag först och främst sett till att den summan understiger 10% av min totala mängd investerbart kapital. Så länge den gör det samt att din situation i övrigt håller sig likvärdigt (ser riktigt bra ut med boende t.ex) är det väl bara att köra på om du är intresserad av det?! Givetvis bör man ju göra sig påmind om att alla pengar i den här hinken kan gå förlorade.

Av egen erfarenhet så har jag i alla fall kommit fram till att högrisk och stockpicking inte är något för mig, men det var värt att prova för att verkligen inse hur svårt det är samt hur man tänker / vill reagera när känslor och tankar sköljer över en när innehavet är mycket volatilt och har stora rörelser.

Du kan öka avkastningen genom att välja fonder som har högre beta, tips till lekhinken är momentum strategier. Sinewave på flashback har en Tråd om detta.

Annars köp bara det du tror på?

Min lekhink ser ut som.

BGF Next Generation T A2 USD 30%
MS INVF US Growth A 20%

Handelsbanken Hållbar Energi A1 25%
Thematica - Future Mobility 25%

1 gillning

Om jag får prata i egen sak, gå med i Patreon-communityn. Där pratar vi mer om Lekhinken än vad jag gör på bloggen. Bland annat kommer det ett par tips om året på börsintroduktioner och vi har även gjort saminvesteringar i bolag som vi tycker är bra.

1 gillning