Hur stor bör Lekhinken vara?

Hej.

Jag har använt mig av fyra hinkar principen i ett par år nu. Min bufferthink är full, mellanrisk är överfull och passiva månadssparar jag i för fullt i passiva aktiefonder (typ globala portföljen), har 15 års tjänstepension i aktiefonder. Börjar nu fundera på att köpa lite aktier och placera dessa i lekhinken som för närvarande är tom.
Men jag skulle vilja ha hjälp att bestämma storleken på lekhinken…
Jan rekommenderar att lekhinken inte ska vara större än 10% av passiva hinken, frågan är om det är 10% av hela passiva hinken eller är det enbart 10% av globala portföljen som gäller?

Läser man i Fyra-hinkar-principen 2021
så tolkar jag det som 10 % av globala portföljen? Med tanke på denna mening:
“Man konstaterar att värdet av den passiva hinken uppgår till 600 000 kr (exkl. PPM och pensionerna).”

Jag personligen hade ju gärna räknat 10% av både globala portföljen inkl. tjänstepension iaf;-)

Tacksam för svar, gärna från Jan själv :slight_smile:

Alltid svårt att ge generella råd, men min poäng brukar vara:

• i uppbyggnadsfasen gärna max 10 procent av den totala högrisk/passiva hinken

• i en stay-rich fas så är storleken mer eller mindre valfri så länge bufferthinken är typ 5 årsutgifter och mellanriskhinken är 25 årsutgifter.

Finns invändningar mot ovan också dock. :wink::slightly_smiling_face:

Jag är i “get-rich” fasen :wink:
Så 10% av globala portföljen inkl. tjänstepension inkl. ppm?

Välj själv. Finns tyvärr inget rätt svar. :wink:

1 gillning

Ok. Tack för svaren och för en mycket bra sida med många bra tips och råd!

2 gillningar

Man kan också se lekhinken som en experimenthink. Finessen som jag ser det är att man använder en liten avgränsad slatt av sin ekonomi att hålla på och mixtra med, så att man inte börjar mixtra med resten i tid och otid utan håller fingrarna borta.:blush:

Just nu går ju i stort sett allt bra så utmaningen är att inte låta lekhinken bli för stor eller att man börjar smyga in mer och mer ”riktiga” summor där. Jag ser på hinken lite mer som underhållning än som seriös satsning, vet inte om alla gör så, men det är ett sätt att inte låta hinken gå bananas och samtidigt mentalt ställa in mig på att den kommer att rasa mest i värde vid en krasch.

4 gillningar

Jag tror tanken är att hålla den så liten man kan mäkta med – men om man ska slarva lite, låt den inte gå över 10% :slight_smile:

1 gillning

Så fort det skrivs något om lekhink blir jag så nyfiken på vad andra har i sina lekhinkar. Nu, när du kallar den för experimenthink blir jag ännu mer nyfiken. Jag har bara en liten sådan, men i min har jag AuAg Precious Green och Proethos. Tänker snart utöka med en hälsovårdsfond. Är det att experimentera? Jag använder nog min mer som ett ställe där hjärtat kan få lite större inflytande på beslutsprocessen… :thinking:

1 gillning

Jag har några enstaka aktier och trackers på utländska aktier, plus lite krypto-certifikat. Det är en försvinnande liten del av min totala net worth, och jag ombalanserar inte mot dem (men säljer lite om det går över gränsen för “riktiga belopp”). De får bara ligga där och utvecklas lite som de vill. Typ något kul att titta på.

Billigare och enklare än att skaffa ett akvarium.

2 gillningar

Jag har majoriteten av mitt i Globala Indexfonder.

Men i och med att jag har ett intresse för Aktier med diverse Analyser och Strategier som finns så vill ja ha lite pengar att lära mig mer kring det för att över tid se hur det presterar och kanske börja förvalta mina egna portföljer med aktier snarare än globala fonder.

Nu funkar det med 10% men önskar öka den procentsatsen när jag lärt mig mer och hittat min väg framåt. Då ser jag det som en del av min globala barnportfölj som jag förvaltar med annat än aktier. Nu kallar jag det mer en ”Lärohink” för att få utlopp för tid och intresset kring börsen.

1 gillning

Jag har en ganska stor del som är någorlunda rimlig (aktier i investmentbolag och några stora bolag) sen har jag aktier som jag unnar mig att köpa helt enligt magkänsla. Har tex köpt Etsy och Duolingo bara på kul nu senast (bägge går sådär…). Sen har jag några chansningar som gått bra som tex Semcon och Boozt.

Jag har också använt lekhinken för att prova några strategier och allmänt få praktisk erfarenhet. Från början var min lekhink typ bara 5% men nu har den växt till lite över 10% så nu har jag sålt av en del. Men som sagt, mycket går ju bra nu och hade jag kört mer disciplinerat hade det säkert gått bättre…:wink:

2 gillningar

Jag gav upp min “lekhink” efter att ha hållit på med aktier i den i ett par månader. Att hålla på med rena aktier passar inte mig alls. Jag blev fullständigt beroende, kollade kurser flera gånger om dagen, dålig sömn mm. Så sedan oktober 2021 är det tre hinkar som gäller för mig, “buffert”, “mellanrisk” och “passiva”. Känner mig lugn och trygg i det :slight_smile:

8 gillningar

Det beror lite på vad man lagt i hinken säger jag. Har man koboltutvinning-i-Kongo-fonden och bitcoin där så är 10% nog med råge. Har man hälsovård eller grön energi där kan den säkert få bli större.

Men 10% är säkert en bra gräns för normalt experimenterande. Är man sedan medveten om att man experimenterar hej vilt så öka åtminstone inte. Är det volatila grejer med lång sparhorisont är det mindre strikt, tänker jag.

Men det är bara som jag ser på det. Det finns ju inget facit. :slight_smile:

uppdatering: Oj, gammal tråd. Men bra beslut när du uppenbart känner så!

2 gillningar