Alldeles för stor lekhink! Vad ska jag göra nu?

Har nu följt fyra hinkarsprincipen men har insett att jag har gjort fel.

Trodde att lekhinken skulle motsvara 10 procent av bufferthinken, mellanrisk hinken och passiva hinken. Men inser nu att det egentligen är 10 procent av passiva hinken som ska motsvara i lekhinken. :frowning:

Inser nu att min lekhink är alldeles för stor!

Vad skulle ni göra? Sälja innehavet så det blir 10 procent igen? Men då försvinner min möjligheter framtida investeringar på fonder, aktier, ädelmetaller osv!

Jag är 26 år gammal och singel har det bra ekonomisk. Känner själv att jag inte har mycket att förlora på lekhinken, men då följer jag inte riktigt fyra hinkars principen.

Fan också

Om den är för stor kan bara du avgöra… Hade jag tyckt den va för stor och skulle minska den hade jag inte sålt av bara för att, utan sålt av när jag tänkt ändå men sedan flyttat pengarna in i någon annan mindre riskfylld investering…

1 gillning

Alltså den här ”fyra hinkar principen” är säkert bra för den som behöver en struktur att hålla sig i, men det är ju ingen naturlag direkt.

8 gillningar

Man kan ju också skilja mellan tydligt spekulativa investeringar i små bolag och sådant som Investor. Begreppet lekhink pekar ju mot det förra men utifrån definitionen som RT kör med skulle ju även Investor kunna platsa i lekhinken.

2 gillningar

Om lekhinken har blivit tyngre än rimligt kan du ju styra kommande månadssparanden till andra hinkar.

Oroa dej inte. Du är ung. Varje månad kommer nya pengar, om de gamla har tagit slut så är det inte hela världen. Klappa dej på axeln för att du är duktig och sparar.
Sen kan man ju alltid fråga sej; är lekhinken för stor - eller är dom andra hinkarna för små :wink: ?

6 gillningar

Alltså, trivs du som det är så skit i hinkarna (inte bokstavligt)! :slight_smile:
Mina är helt åt helskotta feldimensionerade och det bekymrar mig föga. Jag ser hinkprincipen som en hjälp att tänka och ett råd.

2 gillningar

Jag skulle inte sälja från lekhinken. Det är det som är roligt med sparandet tycker jag. Du har säkert dina anledningar att fortsätta tror på alla dina investeringar i lekhinken och därmed behålla dem. Men det är bara du som kan avgöra hur mycket risk du är villig att ta. Lycka till!

1 gillning

Behåll lekhinken du. Men vad känner du själv? Är den för stor eller tycker tycker du att den är lagom?

Är den för stor så kan du ju bara pausa insättningar dit och spara mer i de andra hinkarna.

Tycker du själv personligen att den inte är för stor så är det väl bara att köra på :slight_smile:

1 gillning

Satt själv i samma sits i våras. Lekhinken hade växt sig 50% “för stor”, och det var svårt att motivera den storleken i förhållande till andra investeringar med mindre risk. Så jag bestämde mig för att sälja av hälften och flytta de pengarna till passiva hinken.

Du väljer själv vad du har för risktolerans, kanske är inte det här med 10% av passiva hinken rätt siffra för dig.

1 gillning

Om jag hade känt att jag tar för stor risk och inte kan sova på natten så hade jag sålt av och flyttat till annan hink. Om jag hade önskat en annan målfördelning men inte varit stressad av det så hade jag styrt om månadsparandet och/eller sålt lite nästa gång du balanserar portföljerna.

Hej igen!

Har nu funderat över min lekhink. Jag upplever att jag kan leva med en lekhink som är överfull för närvarande. Jag tycker att innehaven i lekhinken är intressanta och jag har ingen direkt behov av pengarna som finns på lekhinken och sparhorisonten är 5-10 år.

Har nu beslutat att pausa insättningar för lekhinken. Fokusera i stället på insättningar på mellanrisk hinken och passiva hinken.

Jag kan sova om nätterna!

Tack för era hjälp och input! :slight_smile:

4 gillningar

Låter klokt :slight_smile:

1 gillning