Flytta runt i hinkarna

Hej!

Hösten 2020 placerade jag ett större arv enligt fyra-hinkar-principen på Avanza. Nu har jag använt nästan all buffert och behöver alltså fylla på den. Tyckte det lät enkelt från början att bara hälla pengar mellan hinkarna men nu känner jag mig lite rådvill. Letat runt på forum men inte riktigt hittat bra tips på hur man ska tänka, så jag hoppas någon kan hjälpa mig med lite input!

Fördelningen var såhär:
Mellanhink: 60/40
Passiva: 90/10

Nu är det:
Mellan: 66/34
Passiva: 93/7

Jag har också en lekhink som ökat sammanlagt 20% sen start.

I princip vill jag plocka ut all vinst som gjorts och flytta till buffert, för det överensstämmer med summan jag vill ha där.

Alla aktiefonder har gått typ som förväntat medan två av tre räntefonder, AMF mix och lång, backat 9 respektive 6 sedan start (tredje, spiltan räntefond Sverige, går bra) och det är detta som får mig att fundera lite.

Spontant tänker jag nu att jag bör sälja lite av allt, så att jag får ut den summa jag vill ha i bufferthinken och så att fördelningen räntor aktier återställs till ursprung. Men hur gör man med det som backat? Låter stå? Säljer av och byter? Eller rent av: köper fler?

Hur applicerar man tanken “Behåll vinnarna och sälj förlorarna” som jag läst ska vara ”smart”, på hinkarna? (Om jag kanske inte ska sälja så mycket av det som går bäst)

Lekhinken tror jag jag att jag säljer av det som backat.

Så tacksam om någon har någon idé!

Du ska inte applicera denna princip.

3 gillningar

Om du månadssparar så vikta över allt till bufferten ett tag, det tar inte så lång tid att få ihop ett par 3 månadslöner.
Sen vet jag ju inte hur stor buffert du behöver.
Ska du sälja något så väljer man det man tror kommer gå sämst närmaste framtiden, oavsett om du har + eller - på innehavet.
Jag tror inte det är någon fara att bufferten minskar ibland, skulle det bli kris så går det ju plocka från de andra hinkarna så länge.

1 gillning

Mammapeng och sen ska jag plugga så det blir inte mycket sparande. Är snarare i en… get poor- fas kan man säga.

Perfekt då ska jag klura ut vad jag tror på framöver :relaxed: Och sant, man kan ju alltid plocka ur andra hinkarna!

Tack!!

1 gillning