En liiiiten, liten lekhink kanske?

Hej!
Jag har stenkoll på min ekonomi, den är liten men den är min! Jobbar mycket efter de grundläggande principerna här, har ett simpelt upplägg som rullar på, inget dramatiskt.

Har ca 250 000 på ISK (lysa och LF global index), resten ligger i lägenheten. Fick häromdagen lite kli i fingrarna efter en liten lekhink. Kanske 10 000 bara.

Så hur hade ni gjort med en liten lekhink i dagsläget? Tar gärna tips på placeringar, också gärna resonemang om tidsperspektiv och köp/sälj osv. Hur gör ni med era lekhinkar?

Hit me!

4 gillningar

Allt bygger vad jag förstått på vilda gissningar. Man brukar dela in det i teknisk och fundamental analys.

• Teknisk analys: Börsen guppar upp och ner. Försök köpa lågt och sälja högt, genom att gissa mönster och cykler i olika brancher. Förhoppningsvis prickar du rätt.

• Fundamental analys. Gissa vad ett företag kommer tjäna i framtiden. Gissa sedan en kalkylränta. Använd nuvärdesmetoden för att värdera bolagen genom att diskontera alla framtida utdelningar med kalkylräntan. Köp bara aktier som är billigare än din värdering med viss mariginal. Hur stor mariginal? Gissa. 30% kanske. 20? Ingen vet.

Southpark visade en mer raffinerad metod där de kapat alla komplicerade mellanled och helt sonika lät en huvudlös kyckling stappla runt på ett stort roulette-hjul. Om kycklingen landade på svart var det dags att sälja.

6 gillningar

Jag tänker mer att man köper något man tycker är intressant.
Det kan vara tex.

• Enskila aktier i bolag man gillar eller tycker är intressanta.
  • Nichfonder i en intressant bransch.
  • Kryptovaluta.
  • P2P lån
7 gillningar

Jag har en liiiten lekhink, på cirka 1% av mitt investerade kapital.

Ett par enskilda aktier och en stående rad på Eurojackpot. Passar mig.

Vill inte skaffa några nya innehav i den, tror det är lätt att dras med och sen lägga mer kosing där än tänkt.

Får mer spänning och nöjen på andra håll. :blush:

3 gillningar

Självklart skall du ha en lekhink!
10 000 låter som en fin summa. Köp det du vill. Följ Teknisk eller fundamental analys som beskrivit ovan. Eller köp det du tror på eller har (sentimentala) känsla för.

Själv har jag både crypto, non-esg och förhoppningsbolag i min lekhink.

Håller med övriga. Utifrån rikatillsammans-theori kör jag 100 procent lekhink (dvs 100 procent aktier) sedan 6 år. Är än så länge inte sämre än index så det verkar fungera ok. Der är ändå stor skillnad bland mina aktier, vissa aktier såsom Constellation software, Blackrock, Lifco eller Kongsberg gruppen är såpass stabila över tid, det har blivit stora baspositioner, dvs jag ökar över tid och minskar bara i tider av överdriven värdering. Sedan finns det positioner såsom Galaxy digital holdings som är mer som lekaktier dvs även om jag behåller så ökar jag inte över tid vad gäller positions storlek relativ totala portföljvärde. Och sedan finns det positioner såsom Chapters Group eller Tenaz Energy Corp där jag investerar utifrån momentum och storlek i respektive portfölj men som kan försvinna ur portföljen om de visar sämre trend över tid. Slutligen brukar jag ibland krydda med selektiva IPO som är kanske det som är mest spekulativ men som har nästan alltid gått bra.

Jag har alltså ingen lekhink på så sätt att det är tänkt som ren spekulationsportfölj utan fokus är på att öka portföljvärdet över tid och vara minst lika bra som index. Ur det perspektivet kan du fundera kring om du vill ha en separerat portfölj som lekhink eller vill inkorporera “lekaktier” i en seriös portfölj (vilket jag alltså kör)

image

2 gillningar

Min enda lekhink ligger i PPM med 10% av kapitalet.

Dyr temafond annars men billig tack vare kraftig rabatt. I övrigt håller jag det enkelt.

Frågan är vad hinken är till för.

Många här har vad de kallar för lekhink med samma syfte som en halkbana. Dvs i princip att göra sig på att sladda på hindren med lotteriaktier och bli rädda, så de fortsätter åka buss med resten av pengarna.
Har du svårt att låta bli övriga pengar är det nog bra.

Annars skulle jag rekommendera att istället försöka lära sig styra sina sladdar och köra rally genom att försöka följa någon strategi som säger hur många, vilka aktier du ska äga och när du ska sälja dem.

Min lekhink är dör jag tillåter mig att göra saker även utan att tänka. Jag bara kör lite. Går sällan bra, men ibland går det vägen!

Och det är ju meningen att ha kul när man leker :joy:

För din del gissar jag att du inte äger bitcoin i någon form, så att exponera dig där är nummer ett.

Lägg hela lekhinken där bara.

Fattar inte riktigt. Men pratade om min lekhink. Andra kanske har 0 problem med dopaminpåslag och fomo? Eller inte? :blush:

Lekhinken tenderar att sabba för mig. Visst kanske man har turen att hoppa på typ SAAB-aktien i rätt tid, men hur ofta händer det? Betydligt större sannolikhet att något skiter sig.

Men en så liten del som 4% lär inte slå fel.

Nä, jag menade att det är precis så jag har gjort :joy:

2 gillningar

Jaha!

:sloth::sailboat::moneybag:

Har du någon favoritstrategi? :slightly_smiling_face:

Jag kör en bantad variant på Kavastus. Den går i princip ut på att bara äga företag i långsiktig uppåtgående trend. Jag har lagt till krav på lönsamhet och tillväxt för att få färre bolag att titta på och lägre risk att de plötsligt ska vända eftersom jag inte ägnar lika mycket tid åt att övervaka och handla när saker händer som han gör. Det ger mer volatilitet än index, men har totalt sett gått väldigt bra under tiden jag kört det. Är den intressant så läs Arne Tallvings böcker och testa dina egna modifikationer för hur du vill jobba.

Den vanliga disclaimern: Detta är ingen rekommendation. De flesta bör ha det mesta av sina pengar i indexfonder. Vill man testa att göra något annat med en liten del vill jag inspirera till att testa en strategi- och lärohink istället för en lotteri- och lekhink.

2 gillningar

Min “lekhink” har gått betydligt bättre än mina indexfonder men den svänger också mycket mer så jag hade nog inte pallat att ha för stor del av kapitalet i den.

Jag har en del biotech framför allt och har en aktie där jag gjort 125% på mindre än ett år. Den bara gick upp och upp i princip och jag pytsade in lite då och då. Totalt pytsade jag in kanske 300k men den är nu värd 750k.

Tyvärr kom en av de stora drakarna och köpte upp den alldeles nyligen, och det var väl det jag hade fruktat hela tiden. Min lilla startupraket är numera del av ett gammalt tråkigt big pharmabolag och kommer knappast fortsätta uppåt som en raket.

Hur som helst. Jag skulle nog slänga in lite NVIDIA i min lekhink. Den lär väl dubbla sin kurs inom ett par år men kommer också svänga kraftigt upp och ner så det gäller att ha nerver. Bara min gissning. Har 300k i NVIDIA som jag köpte nyligen och är väl upp 30% eller så.

Edit: men allt går så klart inte bra i lekhinken. Har en del guld i en ETF som står och stampar. Tyvärr är det typ 38% reavinstskatt på guld i det land jag bor så jag sitter fast om jag inte vill betala skatt vid nästa deklaration.

Hade köpt bitcoin för de 10k :partying_face:
Enkelt med certifikat på Avanza :japanese_ogre:

Risken är dock att den posten kommer växa över tid. Hehehehe

1 gillning

Klart du ska ha det!
Hur ska man annars slå index…? :eyes:

Har lite olika first north bolag och framförallt krypto.
Kolla lite vad som har hänt och händer i närtid när det gäller USA och krypto.

Köper du mindre poster av bolag som är noterade på andra svenska, eller utländska börser eller kryptocertifikat etc. så släng ett extra öga på courtaget.

Lycka till!

Kort svar: kör hårt!

Långt svar utifrån egna erfarenheter:
Följer också fyra-hinkar-tänker vilket fått mig att spara (samt investera) betydligt mer än jag gjort innan. Inte för att möjligheten inte funnits utan pga avsaknar av systematik.

Hållit hårt på att fylla på rätt hink och med viss procent varje månad. Efter ett tag började dock jag också vilja ha lite i en lekhink i form av nischad branchfond jag såg potential i. Även om jag gissade att det fanns potential (vilket också gjorde då +130 % senaste tre åren samt +60 % senaste året) så var det ändå avsteg och en gissning. Kändes trist att behöva vänta något år på att kunna ha en lekhink för att tidigare hinkar inte var fyllda samt att stor del av potentialen nog hade realiserats.

Så för mig har det funkat bra då jag bara har har cirka 5 % i lekhinken och har fortsatt fylla på i övriga hinkar. Jag hade förhållningssättet som om man ska ner lite i vikt; det gör inte något om du äter ett 100 g-choklad på lördagar om du sköter kosten samt träningen i övrigt. Ja, inte det mest optimala utifrån hårda värden men samtidigt kanske det är det som får dig att orka med en längre period och få den kontinuitet som är nyckeln.

Riskfaktorn med både lekhink och chokladen i exemplet ovan är att “bara lite” blir “bara lite till” till den grad att man frångår fyra-hinkar/kostupplägget helt vilket kommer straffa dig förr eller senare. Kan du hålla dig till “bara lite” och sen är det stopp där 90-95 % fokuset ligger på det som är korrekt att göra så finns det ingen direkt större risk.

2 gillningar