Jag vill dela med mig av en oro som jag har haft på sistone. Jag har varit ett offer för en investeringsmöjlighet som verkade för bra för att vara sann, och nu undrar jag om det är värt att ta risken med sina pengar i liknande situationer.
Jag har alltid varit försiktig med mina pengar, men ibland kan man bli lockad av löften om höga avkastningar och snabba vinster. Men efter att ha blivit bränd en gång, undrar jag om det verkligen är smart att ha en “lekhink” där man satsar pengar på osäkra investeringar.
Det verkar som om många av dessa investeringsmöjligheter är scams, och jag undrar om det är värt att ta risken. Har någon annan här på forumet varit i en liknande situation? Hur har ni hanterat det? Är det värt att ta risken för att eventuellt vinna stort, eller är det bättre att spara sina pengar på ett säkert sätt?
Jag skulle uppskatta era råd och erfarenheter i denna fråga. Tack på förhand för era svar.
Själv har jag bara blivit scammad av mig själv, men min slutsats är att jag inte ska ha någon lekhink, utan 100% aktier med marknadsvikt är det som gäller för mig.
För mig är lekhinken enskilda aktier. men det är fortfarande stora rejäla bolag. Petrusko en bloggare jag följer , han har aldrig mer än 7 % av sitt kapital i ett enskilt företag ( om jag kommer ihåg siffran rätt så även om man investerar 7 % av sin lekhink i en aktie som går åt helskotta så är det fortfarande 7 % och inte hela kapitalet.
Jag tycker till och med 7% är mycket. Generellt kring lekhinken brukar jag säga Max 10% av totala investerbara kapitalet och max 2-3% i ett enskilt innehav.
Låter lite som du har svaret på frågan! Jag tycker det är svårt att handla med enskilda aktier av flera orsaker. Även om man har tur att pricka rätt kommer nästa dilemma, sälja eller behålla? Min lekhink har allt mer utvecklats till att komplettera med sånt som inte ingår i fonderna, samt guld-ETCer.
Själv kör jag en prenumeration på 2 rader eurojackpot varje vecka som lekhink. Mer eller mindre obefintlig chans till avkastning, men ändå kittlande att min liv kan vara ändras totalt på ett ögonblick. Resten kör jag index. Lycka till!
Min lekhink består av Indienfond, ca 6% av hela ISK kapitalet just nu. Månadssparar fortsatt ca 9% av totalen i denna fond ytterligare.
Den andra lekhinks-fonden flyttade jag till PPM nyligen på 10%, till nästan 4 gånger lägre avgift, svårt att månadsspara in där men den gör mer nytta där till den avgiften.
Det är väl det som är just lekhink om man ska ha en sån, en liten del av totala kapitalet. Övriga ISK portfölj jag har är en risknivå under, och den är min långsiktiga plan som ska ge bäst avkastning och således har överlägset mest kapital + månadsspar…
Håller man det på denna nivå bör man klara av om fonden med högre risk dippar tillfälligt… som sagts tidigare här på RT, har du inte god nattsömn har du för hög risk…
Lekhink är till för att leka i. Och det tycker jag inte man ska gör med sina pengar. Det är en term många här använder för att de likställer all investring utanför indexfonder och räntor med lek. Sedan används den som en lotterihink där man köper förhoppningsbolag som låter för bra för att va sanna och oftast också är just det.
Däremot kan du ha en bolagshink, en strategihink, en lärohink eller kanske en utdelningshink. Där du försöker göra genomtänkta investeringar enligt någon av dig utvald strategi som inte är;- Detta låter för bra för att va sant så jag köper en lott.
Denna hink har du i syfte att med en liten del av dina pengar stilla ett intresse för aktier, lära dig om bolag, och strategier. Kanske för att skaffa dig en stadig utdelning. Eller att se om du kan skapa en strategi som långsamt och med rimlig risknivå överpresterar mot index iallfall under en period. Eller kanske för att köpa flera bolag i en viss branch där du har ovanligt bra insyn i vilka det troligen kommer gå bra för. Den kommer kanske slå index ibland och ibland inte. Men inte ge en Euro jackpottvinst och inte bli värdelös heller.
Alternativen är inte bara indexfonder eller för bra för att va sanna scam-bolag. Det är de andra alternativen man ska utforska i sin lärohink.
Kör lite det jag med, fast en rad på Eurojackpot och en lott på Postkodlotteriet. Den senare fyller också till viss del min välgörenhetskvot.
Jag har sen cirka 2000kr i enskilda aktier.
Resten är i fonder och en liten del är i en traditionellt förvaltad KF.
Det passar mig, älskar små vardagsvinster då och då och känslan av att ha chansen att vinna stort. Men vet oddsen, men just min nivå räcker gott för att få känslan att chansen finns.