Hur stor är er lekhink? | Undersökning

Vad är en lekhink?

En lekhink är den andel av ens sparande man har avsatt för att leka, lära och göra sattelit-investeringar.
Det är den delen av sparande som kan användas för att investera i enskilda aktier eller dyra förvaltade fonder, dvs avtramp från vad forskningen säger om att äga allt så brett som möjligt till så låg avgift som möjligt.

Hur stor är din lekhink exklusive bostad?
Exempel: 90,000 i globala indexfonder, räntefonder, fondrobot + 10,000 i diverse aktier du gillar = 10% lekhink.

• 0%
  • 5%
  • 10%
  • 15%
  • 20%
  • 25%
  • 30%
  • 35%
  • 40%
  • 45%
  • 50%
  • 55%
  • 60%
  • 65%
  • 70%
  • 75%
  • 80%
  • 85%
  • 90%
  • 100%
0 röster

Hur stor är din lekhink inklusive bostad?
Exempel: 800,000 i bostaden 100,000 i globala indexfonder, räntefonder, fondrobot + 100,000 i diverse aktier du gillar = 10% lekhink.

• 0%
  • 5%
  • 10%
  • 15%
  • 20%
  • 25%
  • 30%
  • 35%
  • 40%
  • 45%
  • 50%
  • 55%
  • 60%
  • 65%
  • 70%
  • 75%
  • 80%
  • 85%
  • 90%
  • 100%
0 röster

Blir spännande att se var majoriteten lägger sig, ni får gärna skriva era egna tankar på hur man bör dimensionera sin lekhink.

Förlåt att det inte fanns fler alternativ under 10%, undersökningen har max 20 svarsalternativ

1 gillning

Jag har avvecklat min lekhink inför FIRE. Jag ser det kanske mer som att med kraftig home bias så är min del av lekandet fixat.

1 gillning

Den var 10 000kr men ligger -99 nu.

0%. Jag har inget som helst intresse av att utsätta mina besparingar för sådant.

3 gillningar

Just nu 0%. Har då och då haft lekhink med lite enskilda aktier eller nischfonder.

Edit* - jag har faktiskt lite av min tjänstepension och premiepension i fonder som kanske kan klassas som lek/spekulation. Kör det i pensionen eftersom det är rabatt på många fonder där.

Här är en undersökning jag gjorde för ett tag sedan på samma ämne :slightly_smiling_face:

1 gillning

Ett litet innehav i NVIDIA håller mig kvar uppe på 10%, annars hade jag nog legat på enstaka procent då jag slutat stoppa in nya pengar i lekhinken sedan ett par år.

1 gillning

Noll på allt, har inga hinkar… Skurhink är de närmaste men de räknas inte…:wink:

3 gillningar

Har bara en hink. Därav inget lekande. :slightly_smiling_face:

2 gillningar

1 gillning

Har en regel på “max 10% av passiva hinken” men är 1%. Avrundade till 0%.

1 gillning

0% nu. Jag hade några procent bitcoin certifikat men sålde tyvärr dom i Nov’23.
Nu är det ‘no pill’ som gäller.

1 gillning

Har massor med individuella aktier men det det inte som en lekhink egentligen. Av ca 75 % enskilda aktier utgör kanske totalt 5 % rena spekulativa köp. Tesla utgör en bautapost om 15 %, dåligt men spännande.

Överväger dock att avveckla individuella aktier till förmån för globalt index. Tyvärr så tycker jag det är för roligt att äga aktier direkt. :confused:

2 gillningar

Jo. Det är ju rena pengar.

springer iväg.

3 gillningar

jag har ~20% direktägda aktier men det är ju ingen lekhink för det. Så vårdslös vill jag inte vara med mina surt förvärvade slantar.

2 gillningar

Den var mellan 5-10% förra året. Nu närmare 20% på grund av uppgångar utan ombalanseringar.

Allt krypto, och några enstaka aktier jag inte har orkat sälja.

2 gillningar

Ni som inte har en lekhink för att ni tycker att man inte ska leka med sina pengar, applicerar ni samma filosofi på andra ”seriösa” områden i livet också? Alltså inget utrymme för kravlöst lekande, kreativitet, utforskande, osv.

Med denhär definitionen är det 100%. Men med reservation för att jag inte leker och därför inte kallar den för lekhink.

Det är min strategihink och i den investerar jag strikt efter min strategi. Inga lek-köp i form av förhoppningsaktier, rekommendationer eller magkänsloköp får förekomma där.

Väljer man att ha så tråkig portfölj att man behöver en lekhink att leka bort pengar i och sen en räntefond att säkra upp för oron det skapar bör man räkna den gemensamma avkastningen på dessa när man jämför sin avkastning med andra och avgör om det är bästa strategin.

1 gillning

Nej, bara på pengar. Ju fler sånna jag har desto mer kan jag fritt lalla runt med annat.

1 gillning

Jätteintressant resultat så långt. I pollen med lekhink* ex bostad med 99 svar är det cirka

• 1/3del med enbart kapital inom index/robot sfären

• 1/3del med 1-10% av kapitalet i sk lekhink* dvs enligt 4 hinkarsprincipen som @janbolmeson skrivit om

• 1/3del med mer än10% i sk lekhink*

Majoriteten har alltså enligt detta (resultat hittills) någon form av sk lekhink* och ändå är det så fasligt svårt att få trådar om detta att fungera :joy:

*Kalla det vad man vill men säg: kapital utanför indexfond/robot sfären

2 gillningar

Närmare 0% än 5%, så fick bli 0% på båda.

1 gillning