Lekportföljen - Diskussion och avkastning - Omröstning

Det skrivs ju med jämna mellanrum här på forumet om Lekportföljen/Lekhinken/Spekulationshinken… Kärt barn har många namn :slight_smile:

Både dess vara eller icke vara samt innehav och avkastning. Jag tänkte det kunde vara intressant med en undersökning på forumet om dels hur många som faktiskt applicerar någon form av lekportfölj och hur det har gått för denna.

Personligen tycker jag att en liten lekportfölj kan tjäna sitt syfte i form av att skydda huvudportföljen från beteendemässiga misstag samt att man kan få utlopp för FOMO och behov av att pilla och spekulera. Det är bättre att göra sina misstag i lekhinken och låta huvudportföljerna vara ifred anser jag. Men det kan ju faktiskt vara så att lekportföljen går helt fantastiskt bra för vissa :slight_smile:

Jag själv har haft någon form av lekportfölj till och från. Oftast har det inte gått nåt nämnvärt bra. Just nu har jag bara en liten portfölj som storleksmässigt rör sig om ca 2% av det investerade kapitalet.

Vad tycker du? Det hade varit kul med en diskussion om våra lekportföljer samt dess vara eller icke vara. Vad har du för innehav och hur har det gått?

Har du en lekportfölj?

• JA
  • NEJ
0 röster

Om JA, ungefär hur stor del av ditt investerade kapital är denna?

• 1-10%
  • 11-20%
  • 21-30%
  • 31-40%
  • 41-50%
  • 51% eller mer
0 röster

Om vi ser till avkastningen så tänkte ja att det vore intressant att se hur det står sig mot ett brett globalt index (msci acwi) genom fonden Storebrand global all countries samt ett brett svenskt index genom fonden SEB Sverige indexnära. För enkelhetens skull tänker jag på det innehåll i lekportföljen som det faktiskt går att följa avkastningen på. Svårt tänker jag om man t.ex har konst, vin, veteranbilar, eller andra samlarobjekt som man räknar som investeringar i lekportföljen.

Slår din lekportfölj Storebrand global all countries på:
1 år:

• JA
  • NEJ
0 röster

3 år

• JA
  • NEJ
0 röster

5 år

• JA
  • NEJ
0 röster

Sedan start av lekportfölj

• JA
  • NEJ
0 röster

Slår din lekportfölj SEB sverige indexnära?
1 år:

• JA
  • NEJ
0 röster

3 år

• JA
  • NEJ
0 röster

5 år

• JA
  • NEJ
0 röster

Sedan start av lekportfölj

• JA
  • NEJ
0 röster

Låt oss diskutera

1 gillning

Jag får väl börja… Jag har haft nån form av lekportfölj till och från senaste åren. Oftast bara hållit portföljen ett par månader innan jag har övergett till förmån för indexfonder. De har bestått av allt från enskilda aktier, guld/silvergruvbolag, techfonder med mera. Det har alltid handlat om väldigt små belopp.

Min nuvarande lekportfölj som är ganska nystartad och har därför inte så mycket historik består av enskilda aktier i olika branscher och storlekar. Ingen speciell taktik eller strategi egentligen.

Jag har en tendens att historiskt vara lite klåfingrig i mina huvudportföljer så tanken är att låta dessa vara ifred och kludda i lekportföljen istället med pengar jag kan avvara. Får helt enkelt se hur länge jag pallar ha portföljen den här gången :joy:

1 gillning

Har inte fyllt i undersökningen.

Hade en kortare tid en “lekhink”. Tanken var att inte vara klåfingrig med de andra investeringarna. Det gick sådär.
Lekhinken uppgick till knappt 1-2% av mitt kapital. Den bestod av diverse nischfonder. Var på plus när jag avslutade projektet, mer tur än skicklighet. Upplevde en stor stress med att logga in hela tiden och kolla hur det gått i dag. Jämförde direkt med mina indexfonder. Funderade mycket på att köpa/sälja vid rätt tillfälle.
Efter det att jag accepterat indexavkastningen känns det lugnare, jag loggar sällan in, gör mina månadsköp och försöker nå mina olika sparmål. Har insett att jag tycker det är skönt att slippa investera för mycket tid i mitt sparande. Familj, hus, och hobby är det jag lägger tiden på nu. Det känns skönt att slippa lekhinken.
Förstår syftet med den och att andra kan uppskatta den mer än mig.

3 gillningar

Jag har en lekhink om ca 20% av mitt sparande. Den är främst resterna av en aktieportfölj jag haft under mycket lång tid. Portföljen är långsamt under avvecklande till förmån för index som jag tror mer på.
I år har Volvo och ett par företag till gått bra, resten not so much. Hittills ligger jag +13% där.

Mvh Kroken

1 gillning

Det låter som du har tagit helt rätt beslut! :+1::grinning:

Jag hoppas det och att jag även framöver kan hålla mig till mitt upplägg.

Låter klokt at åtminstone minska den en del. Märker man sedan av att får upp ett sug att spekulera lite eller köpa ensilda aktier så kan man ju alltid återuppta en lekportfölj igen. :slight_smile:

Nu har det inte inkommit så mycket röster ännu men man ser ju en tydlig trend att majoriteten inte slagit ett globalt eller svenskt index.

2 gillningar