Jag har haft en ISK i Avanza i några år nu och har börjat intressera mig (och förstå) mer och mer hur allt funkar, och har börjat stuva om en del i min portfölj.
Jag skulle dock behöva era kloka synpunkter på hur jag kan vikta min portfölj bättre. Jag har snöat in lite på teknik - och globalfonder och skulle behöva hjälp med att hitta tex en bra småbolagsfond eller en asienfond eller något annat som kompletterar det jag har / byt ut något (hade en småbolagsfond ett tag men sålde den för den tog aldrig fart).
Om ni kan namnge exakt det jag borde ha vore jag tacksam (tycker ibland svårt att förstå vad det är för typ av fond på namn och beskrivning).
Jag vill ha en trygg långsiktig bas men också ha utrymme för spekulation och risk.
Har även ett Lysa-konto där jag månadssparar. Månadssparar även i Robur 80.
Ganska spretig portfölj du har där. Om det är ett långsiktigt sparande (t.ex pension eller annat långt fram i tiden) så hade jag lagt upp det så här på Avanza.
Då får du en jättebred och relativt billig portfölj. Spekulera i aktivt förvaltade fonder drar ju såklart upp avgiften men 10-20% tycker jag man kan få “leka” med sålänge resten av portföljen är billig och följer forskningen.
Forskningen säger “köp hela höstacken” (alla bolag, i alla länder, i alla storlekar, i alla branscher, i enighet med den marknadsvikt som respektive bolag har av den totala börsen.) Detta för att få högst riskjusterad avkastning. Ens portfölj bör således se ut som denna https://marketcaps.site/ där sverige står för c.a 1%.
80% Global Indexfond (DNB Global Indeks S)
10% Globala Småbolag (Handelsbanken GI Småbolag Ind Cri A1 SEK)
10% Tillväxtmarknader (Avanza Emerging Markets)
Finns fler alternativ men så skulle och har jag själv lagt upp det på avanza för att få c.a 4800~5000 innehav marknadsviktade till låga avgifter.
Om du vill leka lite så skulle jag lägga upp det på detta sättet
90% Forsknings-hinken
80% Global Index
10% Global Småbolag
10% Tillväxtmarknader
10% Lek-hinken
100% Precis vad du vill.
Alternativt kan du köra fondrobot som Lysa där du får fler innehav dock 20% home-bias och högre avgift men mindre att hålla koll på då du slipper köpa enstaka fonder. Eller Opti som har ännu fler innehav men ännu högre avgift.
Ja asså jah vill ju ha både och, alltså både pensionssparande och sånt som kan gå väldigt bra men också gå back. Min tanke var att Robur 80 skulle va ”pensionssparandet” och resten ”leka med”.
Förra årets blev det upp typ 18% för min nuvarande portfölj, men har inte så bra koll på vad som är bra/dåligt/önskvärt där? Vad hade ditt förslag landat på under ett år typ? (Fattar att det är en mer långsiktig lösning du erbjudit så avkastningen torde bli lägre då men tryggare, om jag förstår det hela rätt?)
Ja det verkar ju vara så att man eg borde fördela såhär och hålla sig till några få. Det känns bara så tråkigt! Eller jag vet inte, jag vill ju känna att det händer nåt och att det kan rusa iväg en dag så man blir lite pepp! Men d t kanske är jag som är adrenalinjunkie då och borde ha en annan ISK för den lekstugan?
Vad skulle du tippa på att dina förslag på upplägg genererar per år? Typ.
Sparar man långsiktigt är det otroligt låg sannolikhet att du lyckas vinna över forsknings-hinken på flera års sikt, dock kan det hända om man har väldans med tur, blir lite ett lotteri då och att leka lotteri med pensionspengarna känns lite sådär, men alla har vi olika risktolerans. Jag skulle säga att man inte bör förvänta sig bättre än c.a 7~8% över lång tid, men på kort sikt kan det bli allt från -30% till +30% på ett år.
De senaste 5 åren har DNB Global Indeks S gått +101%. Senaste året +20,14%
Men historisk avkastning är ingen garant för framtida avkastning oavsett aktie eller fond du kollar på.
Jag lägger pensionen i forskningshinken på ett ISK och roliga aktier i lekhinken på ett annat ISK så det blir uppdelat. Då får man lite det bästa av båda världar. Säkerhet att man kommer att slå 99% av de som försöker time;a marknaden och köpa de bästa aktierna samtidigt som man får ha lite kul på sidan med 10% av sitt kapital.
Exakt som @Wiktor1 säger. Långsiktigt kan man nog förvänta sig 6-8% i en bred och billig indexportfölj. Lägg därtill 10-20% lek/spekulation för att få utlopp för FOMO (fear of missing out) så har du en portfölj som fungerar för allt långsiktigt sparande, även pensionen.
Ett tips är att man lägger lekdelen i en helt egen portfölj för att separera dessa pengar. Med stor sannolikhet så kommer du märka att den tråkiga och billiga portföljen kommer ha gått bätttre än lekportföljen.
Gud vilka bra svar ni kommer med alla! Jag ska def se över min portfölj och överväga antingen skapa en ny FOMO-ISK, eller bara lägga typ 10% i befintlig ISK som får va lekstugan.