För rörig portfölj?

Jag investerar varje månad enligt följande.

Spiltan räntefond sverige 10%
Spiltan global investmentbolag 10%
Avanza Global 10%
Avanza emerging markets 10%
Avanza Zero 10%
Avanza Europa 10%
Avanza fastighet 10%
Skandia ideer för livet 10%
Swedbank allemansfond 10%
Aktier 10%

Någon som har några synpunkter?

Räntefonden är med för att kunna investera dom pengarna i aktiefonder vid större sättningar på börsen då troligtvis räntefonden står kvar stabilt i värde.

Vill ligga investerad i de flesta marknader så att man inte missar uppgångar i enskild segment, självklart får man även nedgångar.

Avanza Global, Skandia ideer för livet och Swedbank allemansfond får anses som globalfonder alla 3 men jag tycker dom investerar på lite olika sätt, så för att sprida riskerna ännu mer så har jag valt 3 favoritglobalfonder.

10% aktier för att man inte ska bli för passiv och tröttna samt för att toppa upp enskilda bolag men redan har i sin fonder men vill exponera sig lite extra.

Men för dig som orkat läsa hit, har jag för många fonder? Kommer det likförbannat vara mina 3 globalfonder i slutändan som över en 10års period presterat bäst? För på något sätt känns min portfölj extremt bred vilket känns tryggt, men ibland känns det som jag överarbetar i onödan.

Flytta allt till Avanza Global då har du löst problemet. Så smidigt och så bra :raising_hand_man::+1:. Billigt med globalt. :clap:

1 gillning

Ja, med ganska stor sannolikhet så kommer den billigaste och bredaste globalfonden vara den som går bäst över lång tid :slight_smile:

2 gillningar

För mig är risken jättestor att jag tröttnar med en enda fond. Jag har många många många fler än vad du har. Kolla in northern lights invest :slight_smile: hans portfölj är inte att leka med. Ingen här kan svara på vad som lönar sig mest. Vi kan bara gissa .

Hej!

Spiltan Räntefond Sverige är en fond med korta företagsobligationer. Ofta ger den högre avkastning än en kort räntefond med statsobligationer. Dock kan det vara bra att vara medveten om att en fond med företagsobligationer korrelerar mer med aktier än vad statsobligationer gör. Vid en större sättning på börsen är risken högre att företagsobligationer tappar i värde (om än inte lika mycket som aktier) än vad det är för statsobligationer.

Vad har du för mål med ditt sparande? Vill du maximera din förväntade avkastning eller ser du det som tidsfördriv och spänning i vardagen?

1 gillning

Vad tröttnar du på? Att sova gott om natten med vetskapen om att pengarna är investerade i ~1000 olika underliggande aktier till låg avgift?

1 gillning

Jag sover alltid gott. Men hur stimulerande är det att se målarfärg torka ? Är det inte kul att spara pengar och hitta nya roliga fonder att sätta pengarna i kan jag lika gärna göra av med dom.

Helt uppenbart att vi har olika mål med vårt sparande. :grinning:

1 gillning

Då skulle jag rekommendera brett och marknadsviktat istället.

Forskningen säger “köp hela höstacken” (alla bolag, i alla länder, i alla storlekar, i alla branscher, i enighet med den marknadsvikt som respektive bolag har av den totala börsen.) Detta för att få högst riskjusterad avkastning. Ens portfölj bör således se ut som denna https://marketcaps.site/ där sverige står för c.a 1%.

80% World
10% Small Cap
10% Emerging Markets

• 80% Global Indexfond (DNB Global Indeks S)
  • 10% Globala Småbolag (Handelsbanken GI Småbolag Ind Cri A1 SEK)
  • 10% Tillväxtmarknader (Avanza Emerging Markets)

Finns fler alternativ men så skulle och har jag själv lagt upp det på avanza för att få c.a ~5000 innehav marknadsviktade till låga avgifter.

Total avgift: 0,269% på avanza, 0,216% om du kör på billigaste stället
https://feefighters.se/

Enkelt, få fonder att krångla med, brett, billigt.

Finns de som även gillar att ha med home-bias men det är omdiskuterat och du kan läsa mer om det här: Home-bias och övervikt mot Sverige | Samanställning med argument för och emot

Om du vill leka lite så skulle jag lägga upp det på detta sättet

90% Forsknings-hinken

• 80% Global Index
  • 10% Global Småbolag
  • 10% Tillväxtmarknader

10% Lek-hinken

• 100% Precis vad du vill.

Vill du köra flera globalindexfonder kan du dela upp 80% globalindexfond i flera, Avanza Global, DNB Global Indeks S, LF Global m.m

Dock kan det vara bra att veta att detta enbart ökar ditt totala innehav med kanske ~200 då de flesta innehav i dessa överlappar.

Alternativt släng allt i Lysa eller Opti

1 gillning

Jag skulle föreslå en lekportfölj på 10-20% av kapitalet. Där du kan köra precis hur du vill och få utlopp för FOMO :slight_smile:

Sen resten mer forskningsbaserat.