Investera med en enkel regel: köp och håll för alltid

Jag skulle vilja diskutera en strategi med er som handlar om den där härliga lekhinken.

Är det inte smart att bara helt ta sig ur ekvationen?

Säg att man skapar ett isk konto som heter ”ISK 65 år”

Där du över tiden investerar i roliga bolag som du tycker om och som känns intressanta. Sedan förhåller dig till regeln att du inte får sälja av något innan du fyller 65 år, eller annan lämplig ålder. (Vid 65 börjar man avsluta spelet)

Förhåller du dig nitiskt till den regeln så borde det ju minimera många misstag man annars skulle gjort.

Finns det något som gör liknande eller är jag helt ute och cyklar?

Ps ni på forumet äger! :star:

1 gillning

Man kan göra det för att man tycker att det är kul. Det här är dock problemet med strategin vs index. Majoriteten av aktier slår inte index. Från Meb Fabers sammanställning av studien “Long Term Capitalism” som gjordes av Black Star Funds.

image

image

image

3 gillningar

Bättre köpa en indexfond och äga den och fylla på till 65 :+1:

2 gillningar

Jo men är inte syftet med lekhinken att försöka vara häftig och innehålla allt ifrån bitcoin till onoterat.
Om jag redan har 90% hos lysa känns det ju lite sådär att använda resterande 10% i en till indexfond. Då gör jag ju ett antagande att det tillgångslagen som har bäst odds idag (indexfonder) kommer fortsätta vara bäst över tid.

Jo kör 90% av mitt kapital på lysa.

Jag gillar när Buffet pratar om att man köper en del av ett företag, inte ett pris på en aktie, och att man bör vara beredd att äga bolaget för alltid innan man köper. Dock så tvekar jag starkt på min egen förmåga att välja ut dessa bolag…

1 gillning

Tack för snabbt svar, du levererar som vanligt :ok_hand:

1 gillning

Behöver ju kanske inte handla om att hitta det bästa, utan att ta tillvara på magkänslan. Att veta om att investeringen inte är avgörande för hur din pension ska se ut. Det kanske gör att ångestens tempel blir mer hemtrevligt :ok_hand::joy:

Jag har ett tag funderat på ett göra en portfölj som heter: “Företag jag gillar och är kund hos”. Min dotter på 10 år kör den taktiken stenhårt. Springer rundor runt index och historiskt har det ju gått ganska bra. Har ingen ambition att det ska slå index, men det blir en balans mellan stödja det man tycker är bra och följa det på mer än ett sätt. :slight_smile:

2 gillningar

Jag är fortfarande beredd att anlita Freja som ekonomisk rådgivare vid tillfälle.

7 gillningar

Ok att köra 100% lysa också :slight_smile:

1 gillning

Ibland är det mest ologiska det logiska :ok_hand::joy:
Låter som att det snart kommer en femte hink med andra ord :smirk::facepunch:!
”Supporthinken”

2 gillningar

Tänker jag spara allt mitt kapital i madrassen tills hon är klar på handels :slightly_smiling_face::ok_hand:

1 gillning

Som det ser ut nu så blir det konstfack… :man_facepalming::rofl:

2 gillningar

Min lekhink fungerar precis så. Företag vars produkter jag använder privat och/eller professionellt och gillar. Har lite svårt att engagera mig i enskilda aktier om inte bolaget som sådant känns kul/bra/sympatiskt.

2 gillningar

Personligen har jag lite svårt med det där att hitta bolag som jag brinner så pass mycket för att jag vill stödköpa dem och när man väl hittar dem så blir man lite för snål och ramlar ändå in i att börja fundera över avkastning och så hoppar man köpet.

Och faktum är att även det där med att äga för alltid eller otroligt långt ägande och sparhorisont skaver lite hos mig. Tänk att man blunder för Jans referens/artikel och ändå väljer att köpa i en specifik aktie. Sedan äger du den 10-20 års tid. Sedan går du i pension och säljer den med typ 25% avkastning. Kommer det då kännas bra, jag tror inte det. Snarare att jag låste fast dessa pengar och lät dem typ inte jobba alls. Säg att du dessutom varit upp 200% procent under resan men bara låtit den ligga.

Jag vet att man inte kan tima marknaden men om man får en nära nog oändlig sparhorisont så tycker i varje fall jag att charmen lite försvinner.