Kvantitativa strategierna och lekportföljen är ett komplement och gör att lusten att göra något konstigt med till buy and hold minskar för mig.
Jag använder mer sofistikerade kvantstrategier än dual momentum, mer liknande Börslabbets strategier. Det är mycket jobb att göra omflyttningar en gång i kvartalet, så det är inget för den som saknar stort intresse för sin privatekonomi. Möjligen är det ren utmattning som gör att jag inte kommer på tanken att peta i buy and hold också, haha.
Dual momentum är nog en av de enklare kvantitativa strategierna. Den kräver egentligen inget screeningverktyg, utan man kan själv läsa av fondernas avkastning de senaste 12 månaderna vid varje månadsskifte och agera därefter.
Om man vill ha något lite mer avancerat kan man titta på global taktisk tillgångsallokering, förkortat GTAA på engelska.
Kvantitativa strategier och lekportfölj fungerar för mig, men inte nödvändigtvis för andra. Viktigast av allt är att välja något som gör att man själv klarar av att sitta still i båten.
Jag tycker mig minnas att Jan Bolmeson använder sig av kreditkort med pyspunka och lånar för att spara i räntor. Till synes idiotiska påhitt, men uppenbarligen har hans strategi fungerat väl för honom, och det är upp till var och en att inspireras. Jag skulle bli käpp och mitt kreditkort läckte pengar. Även saker som “krockkudde” i form av lite räntefonder i långsiktigt sparande är ett sätt att hålla sig lugn.
Det sägs att det är bättre att ha en strategi som är 80 % optimal men som man klarar av följa till 99 %, än att ha en strategi som är 99 % optimal men som man bara klarar av att följa till 80 %.
Sedan finns det de som framstår som att de har en strategi som är 99 % optimal och att de följer den till 99 %, och gärna talar om för oss alla andra att vi ska göra likadant. Det kanske rent av är någon sådan person som röstat ner i stort sett varenda inlägg i den här tråden.
Jag tycker det är bättre att inse sina begränsningar, såsom trådskaparen Jesper gjort, och se om det finns något knep som passar för att man själv ska klara av att hålla fingrarna i styr. Investerande har ett stort inslag av psykologi.